Saturday, December 25, 2010

Beauty of Qisas

“We made a covenant with you, that you shall not shed your blood, nor shall you evict each other from your homes. You agreed and bore witness” (AlBaqarah : 284). This verse is recorded in AlQur’an to remind us what sort of breach had Bani Israel committed in history. The history was precisely recorded with the following verse explaining how the covenant was breached. And today, the same act of tyranny is happening again in the land where Baitul Muqaddis remains.


For crying out loud, despite AlQur'an being sent upon Muhammad s.a.w and his
believers mor
e than a thousand years ago, how could the Israelis surprise Muslims with similar disobedience stated in the verses above when they declared the State of Israel in 1948? The Book of Truth (AlQur'an) has clearly reminded us to be wary of Bani Israil who disobeyed Prophet Musa a.s and other prophets sent to them. In some cases, they even killed their own Prophet. Further on from that moment when they claimed independance, killing and evicting Palestinians from their own land has always remain top Israeli agenda in that area until today.

As a society, how should we treat a group of backstabbers whose common interest is betrayal for selfish reasons? In some countries, that can be defined as treason which fits death by firing squad. The story of Banu Nadhir, Qaynuqa' & Quraidzhah Jews in Madinah Al Munawwarah during Prophet Muhammad's time is just another dot proving why some Jews deserve to die by the sword at that time. Some others were outcast while some were spared. With built-in untrustworthy and injustice attitude of the Jews during prophetic period, they were only fit for doom and condemnation.

Friday, December 24, 2010

Soalan Yang Pasti

Kita melihat dunia ini dengan nilaian yang berbeza-beza. Ada menilai dengan wang yang banyak. Ada menilai dengan isteri dan anak pinak yang ramai. Ada yang menilai dengan kuasa dan pengaruh yang luas.

Hingga kita kabur terhadap kebenaran yang menanti di depan. Miskin di dalam 'rumah'yang sempit. Berseorangan tanpa teman. Lemah dan tidak mampu berbuat apa-apa selain menyaksi semula putaran 'video' semasa hayatnya.

Tonton dan renungkan sejenak klip ini. Sebuah karya bersama Az-Zikr dan See Sharp Minor. Semoga kita sama-sama mendapat manfaatnya.

Once in a while, let’s put on our black hat

Edward De Bono in his ever popular “6 Thinking Hats” recommended a particular black hat that represents negative thinking as a manner of asking, “What could go wrong?” A bit too often nowadays we come across, thoughts of that kind swirling in the atmosphere of our society, especially in politics. Be that office politics, village politics, sultanate politics and even more so politics of the political weasels in this country’s animal farm.

Political bickering is becoming more rampant as we speak. Media is one of the grounds for people to exchange ideas and occasional curses with a sprinkle of condemnation. Beyond that level, hatred, disgust, vengeance, lust, passion and sheer entertainment continue seeping into the minds of generations; young and old alike, in the name of lifestyle indoctrination. At this point, I have to be comfortable concurring with Vanilla Ice the white rapper’s lyric, “Will it ever stop? Yo… I don’t know”

How black is black? What kind of impulse that was first being triggered in our minds when we hear the word ‘black’? Is it a color on pencil, computer cables, fabric, skin colors or wall? Or is it more generic like night’s black in the absence of light? De Bono’s black hat theory is a good method to think, but of course not to be used non-stop. There are other colors to be considered as well.

Wednesday, December 15, 2010

Penghayatan Jihad Dalam Bisnes

Setiap elemen positif yang dipromosikan oleh Islam pasti sesuai diadaptasi dalam kehidupan individu mahupun masyarakat tanpa batasan waktu. Begitu juga halnya dalam perihal Jihad dan Bisnes. Kedua elemen ini jelas amat dititikberatkan dalam kehidupan sebagai muslim.

Kesesuaian kedua elemen ini terus relevan samada difokus secara berasingan apatah lagi bergandingan. Umat Islam harus sedar Jihad yang lebih besar dari berperang adalah berdepan dengan hawa nafsu masing-masing sebagaimana yang diperingatkan oleh junjungan besar Rasulullah s.a.w.

Manakala kesinambungan Bisnes dalam Islam pula dinobatkan sebagai sumber utama rezeki dalam kadar 90% mengatasi lain-lain bidang. Ini juga jelas diungkap dalam salah satu Hadith Rasulullah s.a.w yang tersohor selain sirah Rasulullah s.a.w sendiri yang mencatatkan bahawa Baginda Rasulullah s.a.w pernah berniaga.

Wednesday, December 8, 2010

Tahun Baru Warung Kopi


Sebut pasal makan dan tahun baru, tentu saja Gong Xi Fa Chai terlintas di fikiran mereka yang faham budaya bangsa Cina. Agenda makan besar sekeluarga pada hari terakhir mengikut kalendar kuno bangsa Cina ini merupakan perkara lazim bagi keluarga Cina di seluruh dunia. Secara amnya memang masih ramai orang Cina yang tahu dan mahu meneruskan adat budaya bangsa warisan berzaman ini tak kira di mana tempat tinggal mereka. Realiti penghayatan tahun baru Cina di Chinatown seluruh dunia seharusnya melayakkan bangsa ini dihormati sebagai sebuah bangsa berbudaya.

Bukan pelik bila sesebuah bangsa mampu teruskan warisan budaya walaupun peredaran masa menjanjikan hakisan nilai semasa. Banyak etnik di dunia ini yang masih tahu menghargai budaya masing-masing. Di Malaysia bangsa Melayu, Cina dan India secara automatik menjadi sinonim apabila persoalan ‘multiracial’ diutarakan. Di benua Arab barangkali darah Arab, Habsyi, Yahudi dan Parsi lebih ketara jadi pembahagi keturunan bangsa meskipun jumlah penghijrah seperti dari India, Pakistan, Bangladesh, China, Indonesia dan lainnya bertaburan di sini sana.

Tuesday, November 30, 2010

Anti Israel, Jewish and/or Zionist?


Every now and then Muslims rose to condemn atrocious attacks on their Palestinian brothers, sisters, nephews, nieces, aunts and uncles. Some took their stirred emotions to street rallies, demonstrations, petition signings, charity aid events as well as vocalizing in media and internet.

Let’s guess how many from these Muslims realize that the State of Israel was declared by the Jewish in 1948 as an intended outcome upon the morale unifying effort following the publication of Der Judenstaat that coined the term Zionist in 1896? Out of those who knew, how many can really understand what ought to be done in order to confront Jewish lawlessness in Palestine?

Perhaps it is fairer to assume that lots of Muslims are aware of the fact that Jewish tribe existed long before Theodor Herzl wrote the first book containing a vision of an independent Jewish state, in which 52 years later, such vision was declared as an official ambition with blessing by the Queen of England. The Jewish including their attitude and attributes were mentioned in Holy Quran’s revelation to Prophet Muhammad (pbuh) more than a thousand years before Herzl coined the term ‘Zionist’ in his book, thus making the Muslims supposedly fully aware about the existence and threats of Jewish malevolence.

Sup Siam, Sup Mamak & Sup Melayu

Orang Cina di Malaysia memang pandai makan. Kalau ada tempat makan yang sedap pasti ada orang Cina datang berkunjung makan di situ. Tak kira lah kedai tu bangsa apa yang punya. Tengok saja kedai-kedai makan Cina yang meriah. Kalau tiba bulan puasa, orang Cina tumpang gembira sebab makanan yang macam-macam ada. Orang kita senang saja nak terangkan kenapa orang Cina begitu handal selera makan mereka. Ya lah, dia bukan kira apa yang dimakannya, yang penting rasanya sesuai dengan selera.

Aku suka makan sup. Tapi dah tentulah aku tak boleh makan Bak Kut Teh. Bukan aku terkilan tak dapat makan sup babi, malah bagi aku baguslah ada beza antara aku dengan orang yang berlainan agama dengan aku sehingga dalam bab memenuhi keperluan harian termasuk makan. Manusia dijadikan berbeza dalam persamaan. Sikap dan selera kita juga berbeza walaupun jika nak dibanding dengan saudara sepusat seibu sebapa. Indah sungguh kejadian manusia yang diletakkan pada taraf sebaik kejadian sebelum manusia itu sendiri merendahkan martabatnya.

Sunday, November 28, 2010

Roti Canai Melayu

Macha… roti canai wonne! Kasi bikin banjir, dhal sama sambal. Nandri macha. Kalau nak order roti canai di kedai mamak, jangan sembarangan cuba karinya. Takut perut tak tahan nanti. Aku sekadar tersengih tengok kawan ni order roti banjir. Saranan pasal kari mamak aku rasa tak begitu tepat tapi aku diamkan saja sebab bukan semua orang perutnya sensitif. Memang betul cakapnya kari mamak boleh sebabkan perut tak selesa tapi berapa ramai Melayu yang suka kari mamak berbanding Melayu yang sakit perut kalau pekena air tangan mamak?

Saturday, November 20, 2010

Roti Pau & Back To The Future

Wawasan. Itulah perkataan yang terpacul dalam kepala otak aku yang berjambul baru-baru ini bila teringat cerita box-office lama; “Back To The Future” lakonan Micheal J. Fox. Macam dah jadi suatu kebiasaan bagi penghasil filem Hollywood bermain dengan masa dalam kreativiti khayalan mereka. Semenjak tahun 50an lagi cerita-cerita Fiksyen Sains sudah dikeluarkan di sana. Masa aku kecik dulu, tak minat tengok cerita Star Trek tapi kena tengok jugaklah sebab abang aku nak tengok. Masa tu, rumah ada satu TV hitam putih sebelum bertukar TV baru berwarna jenama Quintrix.

Seingat aku masa mula-mula aku tengok cerita “Back To The Future”, aku tonton sambil makan pau yang mak belikan dari pasar malam. Dalam cerita futuristik orang putih, selalu juga diumpama makanan manusia masa depan hanya perlu dikapsulkan. Masa itu aku rasa boleh agaknya pau kacang merah yang aku makan waktu itu dikapsulkan suatu hari nanti. Bijak juga maksud tersirat yang persuasif memujuk minda penonton ke arah gaya hidup moden acuan barat.

Tuesday, November 16, 2010

Daging Kurma Sudah Habis... Jus Kurma boleh?

Ada ke patut dia tanya aku nak jus kurma ke tidak? Aku nak makan Daging Masak Kurma... bukan jus kurma mahupun buah kurma. "Errr... jus kurma tak mau, Kurma Rutob Iran ada?", tanyaku memulangkan buah keras kepada tukang ambil order makan.

Lain padang lainlah belalang. Mungkin ada yang tak boleh terima dipermain sebegitu tatkala perut keroncong selera meruntun mahu makan apa yang dicita. Tambah pula jika yang cuba bergurau itu bangsa pendatang dari luar negara. Bagi yang lebih baran, harus tak pasal-pasal terbalik habis kerusi meja.

Ada kalanya kita terkecewa lantaran keinginan tak dapat dilampiaskan meskipun terkadang puncanya hanya semudah kita alpa kepada masa. Persepsi hendak seribu daya mungkin menjadikan kita berusaha untuk mencuba lagi demi mencapai hasrat yang diingini. Tak mengapa. Esok datang awal.

Alhamdulillah bila saat dan ketika tertunainya keinginan dek kerana sanggup berusaha mengejar had masa, kita rasa puas. Dapat apa yang dicita, dalam keadaan yang selesa. Tapi kenalah ikut masanya. Perbuatan manusia lazim semakin bernilai bila berpancang dengan masa. Rasa dapat capai dan selesaikan sesuatu dalam had masa tertentu sememangnya suatu elemen yang sejajar dengan fitrah manusia. Tak hairanlah sukan formula 1 yang termahal di dunia juga dijaja dengan relevan masa.

Justeru sangat relevan apabila agama mensyariatkan manusia menjaga waktu solat hariannya yang lima. Begitu juga Ramadhan yang boleh genap 30 hari atau ganjil 29 sahaja. Haji juga begitu. Hari wukuf di Arafah cuma sehari dalam setahun. Kalau nak sah buat haji memang tak boleh elak hari Arafah tanggal 9 Zulhijjah.

Kalau lambat tak dapat... Ungkapan yang biasa sangat kita dengar. Nak makan yang istimewa pun kena bijak ikut masa. Ada yang mengumpama masa ibarat mata pedang. Dalam keghairahan sesetengah orang kita menjual dan membeli emas, alangkah ruginya mereka jika benar masa itu emas bak kata orang tua, terutamanya jika banyak masa terluang dan terbuang begitu sahaja. Dalam Alqur'an banyak juga ayat yang bermula dengan sumpah Tuhan Yang Maha Esa bersandarkan masa.

Penting sungguh masa di sisi manusia. Baik dalam kesibukan dunia mahupun dalam membahagikan masa untuk diri, keluarga dan Sang Pencipta Yang Terutama. Ada kalanya logik akal manusia boleh tersasar menafsirkan kebijaksanaan Tuhan empunya Agama yang Mulia yang menetapkan hari raya. Aidil Adha disambut serentak di seluruh dunia sedang jemaah haji menunaikan tanggungjawab mereka di Makkah sana.

Kalau logik, bunyinya mungkin lebih bijak untuk menjalankan sembelihan qurban sepanjang tahun. Pastinya ini lebih bermanfaat selain lebih mudah diuruskan untuk ummat sejagat. Tapi di sisi Tuhan tidak begitu. KebijaksanaanNya melangkau jauh hukum logik akal manusia yang mahu memandai-mandai dariNya. Maha Suci Tuhan Yang Menentukan. Telah ditetapkan harinya, masanya dan saatnya dalam setiap perkara yang berada dalam kekuasaanNya.

Bunyi logik akal manusia semata-mata takkan dapat menandingi kebijaksanaan Pemilik dan Pencipta manusia. Tak kiralah setinggi mana ilmunya manusia, takkan terbanding pengetahuan Tuhan. Tapi ada juga manusia yang rasa ideanya lebih baik dari Kalam Tuhan dan maklumat yang dibawa oleh para Rasul mulia. Sampai ke hari ini, masih ada yang mendakwa diri percaya kepada agama, tapi pengisian agama ditentang dan dicerca. Tergamak mengguna nama 'Sisters Dalam Agama' tapi hukum agama diperlekeh di dunia. Liberalisasi katanya...

Ramai di kalangan kita yang cukup kenal nafsu dan selera diri. Apa nak makan, minuman kegemaran, nak hidup dalam kemewahan, nak hidup berpasangan dan macam-macam lagi keinginan. Tapi hanya kenal nafsu semata belum cukup lagi untuk buat kita kenal diri sendiri.

Fitrah manusia hidupnya mahu punya Tuhan. 95% populasi dunia ini percayakan agama bertuhan. Antara kelaziman dalam kepercayaan agama bertuhan di dunia ini ialah meletakkan kedudukan Tuhan itu di tempat tertinggi serta wajib dipatuhi. Habis tu nak buat apa sibuk sangat persoalkan hukum Tuhan?

Sampai masa, dunia pun lebur. Mungkin juga jasad kita lebur terlebih dulu. Cerita bila, di mana, bagaimana dan sebagainya pasti Tuhan yang mentaqdirkan semuanya tahu. Selagi belum sampai masa kita, jangan kita nak putus asa. Buatlah apa yang patut sebagaimana yang Tuhan dah cakap perlu diikut. Tak usah takut, tak payah nak kedekut. Kita ini pun Dia yang punya. Semua benda yang kita ada pun pinjam dengan Dia.

Oh ya... 9 Zulhijjah 1431 kali hari apa? Rasanya bukan jumaat untuk menjadikan haji tahun ini bertaraf akbar. Di Malaysia 9 Zulhijjah 1431 bersamaan Selasa 16 November 2010 tapi orang haji wukuf di Arafah hari Isnin 15 November. Hmmmm... nampaknya banyak lagi yang aku nak kena fahamkan kenapa tarikh Islam berbeza antara negara. Memanglah masa itu penting nilainya dalam agama, tapi kalau tarikh sambut raya berbeza itu nak kira macam mana pula? Hal macam ni tak payah Sisters Dalam Agama bagi berlaga pon dah cukup memeningkan kepala.

By: Towil

Saturday, November 13, 2010

Sky Juice; commonly known as plain water...

Some truth come to us plain and simple. Our justifications are normally the reason a truth gets challenged.

A man is worthy if he is true to his words although that is supposedly the cheapest thing any normal man can do. Is it fair to judge people from their talks? If it is, how fair is this fairness should be? A simpler rationale to dismiss the notion that a man is worthy of his words ought to be “action speaks louder than words”.

Many times in our lives, we felt deceived upon not getting what has been promised by others. Rationally our sanity decides whether or not we should and can trust someone else’s words or promises. Some of us withhold higher skeptics than others. Some being realists prefer to take it as it is while some prepare for the worst despite hoping for the best.

Neither a man nor any woman can actually foretold precisely what fate holds in the future but sometimes it feels so right to put up a hope as we plan. Rightfully, what is the optimum level for a good thought to deserve trustworthiness? When things go against certain expectations, how strong can one’s mind remains rational and impartial despite the fact that normally at this stage, negative emotions including disappointment, anger, envy, hatred and distrust often intertwine in volatile mood.

Wednesday, November 3, 2010

Kopi Tongkat Ali; Nak Tambah Kuat Lagi?

Abang mau itoo tulur sitengah masak ka? Sudah minum tongkat ali, makan tulur la bang… kasi power kuat punya…

Tanggapan. Aku ingatkan mamak yang ambik order tadi memang rekomen telur separuh masak untuk digandingkan dengan kopi tongkat ali 5 dalam 1 sebab boleh tambah tenaga orang jantan. Tapi bila aku fikirkan balik, alahhh… dia meniaga, memanglah suka pelanggan yang macam-macam ordernya. Kopi Tongkat Ali; apa sebenarnya yang dijual? Serbuk kopi segera… dengan KHASIAT memperkuatkan tenaga. Boleh kaya orang yang jual kopi segera ini di Malaysia. Sampai mampu bagi hadiah pertandingan satu juta.

Sunday, October 31, 2010

SSM's Wallpaper - Koleksi Musim Tengkujuh (Monsoon Collection)

Let us cheer your day up! Download the newest and coolest collection of SSM's wallpaper for your desktop during this monsoon season. Perfect for those who like to stare at their desktop, doing nothing.. like us.. Thaaaat's right! :p

Enjoy! :)




Saturday, October 30, 2010

Cakap Lepas; Perspektif "hot chocolate"

Tumpang lalu kak… air panas.

Hmmm… sekali sekala pekena hot chocolate atau mocha pun segar juga. Bagi yang dah selalu tapi tak jemu tak apa, tapi kalau yang ketagih kopi atau teh tarik memang susah nak layan kenikmatan air cokelat panas. Kalau yang minum ais dah tentu boleh layan cokelat ais. Macam-macam selera manusia hanya menunjukkan betapa kita unik sebab kita berbeza. Selera tak sama walaupun sebangsa seagama senegara? Boleh juga, tak ada salahnya.

Hiiisssshhhh… panasnya air ni? Melecur lidah…

Dalam menikmati minuman pun kita boleh tercedera kalau gopoh nak cepat semuanya. Tapi itulah manusia. Ada masanya tersilap jangka walau dah lama hidup di dunia. Pengalaman mampu mendewasakan kalau kita prihatin kutip pengajaran. Semua orang biasa buat silap. Orang luar biasa yang terakhir hidup di atas dunia dah pun berlalu zamannya lebih 1400 tahun yang lalu.


Sunday, October 24, 2010

Kulit dan Jilid dari lamunan kopi O halia...

Yang mana kau pilih. Isi atau kulit. Kertas bungkusan yang indah coraknya. Membungkus benda tak kira nilainya. Lunak suara Amy Search diiringi muzik slow rock membawakan lagu “Isi dan Kulit” menyapa gegendang telinga aku yang baru sahaja mengalih siaran radio ikim kepada sinar. Memang aku lebih gemar berehat mendengar radio selepas solat asar sambil menghirup kopi O halia di beranda rumah kalau tidak keluar bersukan.

Sambil duduk kotak mindaku teringat perihal artikel bergambar berkenaan pertunjukan fesyen Islam di ibukota baru-baru ini yang baru aku baca tengahari tadi. Pelbagai reaksi terpapar dalam pautan laman web. Ada yang marah, ada yang suka, ada yang geram malah ada juga yang tak faham. Aku sendiri pun berbaur dan bergelodak akal dan rasa hati kerana kekeliruan yang makin berkecamuk dalam fikiran sebuah Negara berstatus ‘Islam’ sebagai agama rasminya.

Sunday, September 26, 2010

Cemburunya aku matinya begitu…

“ALHAMDULILLAH… dia dah meninggal”, begitu ungkapan ahli paramedik yang datang dengan ambulan ke hotel tempat aku menginap di Madinah Al Munawwarah sebaik memeriksa denyut nadi isteri Haji Seman di bilik mereka. Aku pergi kepada Haji Seman dan berbisik di telinganya mengkhabarkan pemergian isteri beliau kerana aku kira dia tidak faham ungkapan itu yang disebut dalam Bahasa Arab.

Sebak Haji Seman tak dapat ditahan, langsung bercucuran airmatanya ke bahuku. Hening pagi Jumaat itu begitu mendamaikan walaupun rancangan asal aku nak berqiyamullail di Masjid Nabawi bersama Haji Seman pada jam tiga pagi tergendala lantaran kematian isterinya. Sempat aku memandang wajah isteri beliau di pembaringan yang seakan tersenyum tenang sewaktu jenazahnya diangkat ke ambulan untuk disahkan kematiannya di hospital.

Wednesday, September 22, 2010

Bila Hati Menegur Jiwa

...tiba2 aku terfikir...

Kita semua ada kelemahan & kekurangan masing2 selain kekuatan & kelebihan. Adunan segala kelemahan, kekurangan, kekuatan & kelebihan ini semualah yang menjadikan kita unik dengan sikap & personaliti tersendiri.

Seringkali kita melihat dunia, persekitaran hatta insan lain di sekeliling kita dalam perspektif masing2 yang unik bersandarkan adunan sifat kelemahan, kekurangan, kekuatan & kelebihan kita ini dengan sangkaan inilah sebenarnya kebenaran yang haq & mutlak.

Persoalannya sejauh manakah benarnya tanggapan & perspektif kita selama ini? Adakah kita benar kerana majoriti pandangan orang lain di sekeliling kita yang menyokong kesimpulan kita? Sejauh mana pula kebenaran orang lain di sekeliling kita yang secara amnya juga adalah insan unik yang berbaur kelemahan, kekurangan, kekuatan & kelebihan seperti kita?

Dalam banyak perkara, lazimnya kita rasa kita masih berkesedaran selagi sering meminta pendapat dan nasihat orang lain untuk menguatkan pandangan sendiri. Namun di suatu sudut yang lain pula, ada kalanya kita juga turut terlalai dalam sedar. Kita alpa dalam jaga. Kita tetap rasa selesa mendahulukan pandangan kemanusiaan mengatasi pandangan kasih sayang Tuhan. Barangkali inikah sebahagian dari keunikan insan?

Baginda Rasul s.a.w dengan penuh rasa sayu & hiba mengingatkan kita dalam khutbah terakhir Baginda bahawa kita tak akan sesat selagi berpegang kepada 2 perkara; Kitab Allah & Sunnahnya. Namun di manakah kita dalam meniti arah kehidupan? Adakah kita sentiasa dapat berpegang kepada saranan Baginda Rasul s.a.w hingga ke saat kita tercari & terkapai membuat pilihan & keputusan biar sekecil mana pun ia?

Duhai Jiwa... Izinkan Hati ingin bertanya. Di mana letaknya Allah & Muhammad dalam diri hamba?

wallahu a'lam...

Monday, September 20, 2010

Perspective of Media Choices: An Individual Prerogative

The new Media especially internet and mobile related is growing prominence even as we speak. Surpassing 60% of total population currently engaged in internet literacy and usage is a clear indication that Malaysia too is adapting comfortably towards accommodating screenagers prominence. Undoubtedly what comes together with these new Medias is a whole lot of overloaded entertainment and information.

Abundance of entertainment and information avenues has very much influenced individualistic values in choosing a media. In fact, the current trend indicates that there are more individuals who prefer multiple Medias at one time. Inasmuch one remains as a loyal viewer to a TV channel; that doesn’t stop preference towards other channels in mobile and internet medium.

Very much so, this era has been going through massive intellectual revolution as opposed to the time when media channels were limited and more focused towards the role as a medium of propaganda. Looking at the exponential trend in media and viewers’ behaviors, we can only expect our future generations to be more advance than us; just like our forefathers’ impression upon our generation today.

Thursday, September 16, 2010

Sangka & Harap

Lazim aqal, nafsu dan emosi manusia saling bertindan bila berdepan situasi kehidupan. Jika hanya diturut salah satu atau ketiganya semata tanpa dipancang dengan elemen berteras agama, nescaya lazim bakal menyusul ketidak seimbangan fikiran dan tindakan. Kebajikan dan kejelekan punya timbangan tidak serupa jika ditimbang dengan laras rasional yang berlawanan teras.

Kebiasaannya sebagai insan biasa, rasa hati kita sentiasa bertindakbalas dengan keadaan yang berlaku di sekeliling. Adakalanya cetusan rasa itu berpada namun tak kurang juga ketikanya rasa itu cetek dan dangkal atau meruntun melampau batasnya. Pada hakikatnya, kesemua itulah yang menjadikan kita selayaknya bergelar manusia.

Tuesday, September 7, 2010

Syawal di bulan Disember

16 Disember 2001 adalah bersamaan dengan 1 Syawal 1422. Aku ingat tarikh ini sebab anak sulung aku lahir pada hari tersebut. Anak perempuan aku pula lahir pada 12 Syawal 1423 bersamaan 17 Disember 2002. Kedua-dua tahun ini amat bermakna buatku sebelum ibu yang melahirkan anak-anakku dijemput mengadap ALLAH Rabbul Jalil pada tanggal 1 April 2004.

Ada yang anggap mesej aku umpama lelucon bila aku sms khabar kematian arwah isteri tercinta pada hari yang juga dikenali sebagai April Fool. Begitu sekali kesan kempen hari memperbodohkan diri yang dipopularkan pembudaya bukan Islam. Aku kira waktu itu aku tersentap dalam hiba menahan diri dari meratap.

Sembilan tahun berselang, hari lebaran Aidil Fitri yang meraikan kemenangan dan kegembiraan orang yang berpuasa semakin menjelang. Tiba-tiba ada paparan di kaca tv yang seakan mahu mengajar kedua anak aku bagaimana seharusnya gembira berhari raya dalam rasa yang sungguh asing setelah saban hari aku bersyukur kerana anak-anakku juga berpuasa secukupnya...


Happy Eid-al-Fitr!

Friday, September 3, 2010

This Life Isn't Taken for Granted

There are lots of uncertainties ahead of you. As a human being, we always opt to plow through the hardest. That keeps us challenged, that moves us and that makes life worth living. The more we chew that difficulties, the more strengthen our heart must be. A path that nobody has taken, is a path that will make you somebody.

We are not alone, pal. Look closely, and you'll realize that each one of us also has the same worries, the same, although not similar ambition as you do. The journey might be different, but the reason is almost the same. To make this life significant to others.


After a while, when every single thing we do meets a dead end, and we're stuck there waiting for answers, it's best to take a deep breath and look around. This life isn't taken for granted.

:)

Kasih Nan Bertaut

Seawal minit pertama aku mula menghirup udara dunia, terukir senyuman manis di wajah ibu kerana aku menangis. Lembut suara ayah mengingatkan aku betapa agungnya Allah dan mulianya Muhammad Rasulullah sebagai manusia terbaik untuk aku contohi ketika azan dan iqamah dibisikkan ke telingaku.

Lahirku seolah menghilangkan kesakitan ibu yang mempertaruhkan nyawanya untuk membawa aku ke dunia. Tangisanku seakan penyejuk hati ayah yang gundah dan gelisah melihat kekasih yang dicintai menahan keperitan melahirkan zuriatnya. Segala yang berlaku di sekelilingku tidak aku fahami kerana lebih sembilan bulan sebelum itu aku bermukim di rahim ibu.

Thursday, September 2, 2010

The Next ‘Talkin’?

Yasmin Ahmad, Asri Rabbani and Din Beramboi. Three big names in Malaysia, known for their sheer outstanding charisma in media and entertainment industry, were recently called to meet their All Merciful Creator. Moving on is always tough at first especially to close friends and relatives, but that is parts and parcels of life. No doubt life goes on although some lives stop living while their deeds continue to fill up memorable fond spots in the hearts of others. Yes, life goes on, yet never the same as before.

Wednesday, September 1, 2010

Responsibility in Artistic Creativity

In many ways, the spectrum of art expression and appreciation; particularly in music and entertainment, is often perceived as relative abstract over personal preference which upholds individualistic values as a priority. Sometimes the epitome is congruent amongst fellow mankind but most of the time, other factors of generalization such as religious, cultural and knowledge play detrimental roles in influencing one’s mind towards or against certain societal sentiment.

Sensitivity leads to different kinds of reactions positively as much as negatively. One can change behavior towards the better upon being touched and moved by certain work of art. Similarly one can turn to aggression once offended by a trigger of artistic impression. Either way it goes, those who posses creativity to create powerful artistic outputs have the opportunity to gain attention and influence.

Tuesday, August 17, 2010

See Sharp Minor - Intro

Founded in mid 2008 by Husnaa (composer) & Towil (lyricist) out of impromptu desire to express ideas, hunches, thoughts and works of art via musical output without much concern on wealth and fame outcomes.

The duo started with 'Marhaen' album project and managed to get other people involved as singers, musicians and so forth. Then they form an entity to represent singularity of their sincere intention to express opinions, emotions, notions and quotients named 'See Sharp Minor'.

"We are a bunch of average guys who don't care about any hurtful eardrum listening to our music & singing."

"Nonetheless, we believe in responsibly 'communicating' through music and are trying to do just that. Obviously, we're not there yet, but since the best parts of any effort are usually the struggle, we are going to enjoy every moment of this journey till the end"

"Metal, hard-rock, pop, reggae, folklore, any genre... doesn't matter to us."