Friday, May 9, 2014

Cemburunya Aku Matinya Begitu (5.0)



Kelmarin aku ke Mekah lagi. Rasa rindu kepada Arwah Isteri secara automatik menggerakkan hati aku untuk menghadiahkan umrahku kali ini buatnya lagi. Alhamdulillah… Syukurku padaMu Duhai Tuhan Sekalian Alam yang tidak lokek menjemputku bertandang lagi ke RumahMu Baitullah Yang Mulia dalam ihram Umrah Cinta. Thank you ALLAH… Buat Ummi Aishah, moga ALLAH sampaikan umrah ini buat mu dengan secantik RahmatNya. 

Aku (Penulis) dah lama terpikir nak tulis kisah kematian Isteriku tanggal 1 April 2004… tapi sesudah genap 10 tahun berlalu tak juga aku tulis cerita ini walaupun di kelapangan yang Allah berikan, sempat aku coretkan empat (4) kisah kematian dalam Siri “Cemburunya Aku Matinya Begitu”. [Kesemua 4 entry “Cemburunya Aku Matinya Begitu” dikongsi di laman web: www.seesharpminor.com]. 

Di kesempatan Umrah kali ini, seperti biasa aku selesaikan tahlul setelah Tawaf & Sa’ie diikuti dengan niat nak tulis cerita ni bila balik ke rumah nanti. Kenapa sekarang? Biarlah aku dan ALLAH s.w.t sahaja yang tau ‘rahsia’ kenapa sekarang ;-)

Arwah isteriku insan biasa. Berasal dan terdidik dengan kehidupan kampong berdarah jawa. Kami kenal masa belajar bersama. Aku senior atas setahun sahaja. Jodoh kami dikurniakan seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan. Pemergian arwah yang tergolong sihat (tanpa penyakit seperti kencing manis, darah tinggi, gout dsb) dalam usia 27 tahun akibat pendarahan dari keguguran anak yang ketiga sewaktu usia janin hanyalah 14 minggu. 

Segalanya berlaku dengan pantas… Dari 1 hari arwah sihat mampu memasak dan melayan anak, arwah selamat dikebumikan 4 hari selepasnya… Aku sebagai suami arwah sudah pasti bingung dengan musibah yang melanda. Anak-anak yang baru berusia setahun dua juga kebingungan dalam kehilangan bersama abahnya… Seawal usia 28 tahun aku sudah menduda. Hampir enam (6) bulan anak sulung lelaki kami yang baru pandai bercakap trauma takut tengok Van Putih [teringatkan jenazah arwah umminya yang sampai ke rumah dihantar Van Jenazah]. 

Sungguh Taqdir ALLAH tidak terjangka… Di setiap ujian pasti terlukis pengalaman yang mendewasakan. Pemergian arwah sudah ditentukan oleh Yang Maha Kuasa; tak kiralah suaminya suka ke tak suka. Aku pasrah. Aku berserah…

Masih terngiang ungkapan arwah yang kegembiraan dapat jubah ibu mengandung yang aku belikan di malam terakhir kami sekeluarga bersama di rumah, “terima kasih abang… Ok lepas ni Liya tak nak mintak jubah pregnen lagi… dah banyak dah pun yang abang belikan…” aku sekadar tersenyum tengok arwah menggayakan jubahnya sambil makan nasi lauk ikan kembung masak merah yang arwah masak. 

Subuh aku ke surau AnNur depan rumah… balik ke rumah aku lihat arwah yang masih bertelekung seusai solat duduk di birai katil. “Semalam telefon mak…” ujar arwah memulakan perbualan. “Liya ajak mak datang sini, tapi biasalah mak mesti pikir nak jaga makan pakai Abah & adik-adik sekolah” tambah arwah seakan kecewa tak dapat bermanja dengan mak. Memang arwah anak manja ibunya walaupun bukan anak bongsu dalam keluarga. “Pagi tadi bangun ada rasa lain macam sikit dalam perut ni…” suara arwah makin sayup aku dengar sebab kepenatan berjaga rukun tetangga bersama jiran malam tadi.

7:30 pagi: “abang… tolong bang…” suara arwah mengejutkan aku dari lena… “Allahu Akbar…” aku terpandang darah di kaki arwah. Bingkas bangun aku capai kunci kereta… “Bang tayar abang pancit” jiran yang memandang aku tergesa-gesa hidupkan enjin kereta meberitahu tayar belakang keretaku pancit. “Allahu Akbar…” di saat genting begini pula jadinya… Secepat yang mampu aku tukar tayar yang pancit. 20 minit berlalu, aku papah arwah masuk kereta. Anak-anak kami aku bawa sekali untuk ditinggalkan sementara di rumah Mak Ani; makcik sepupu ibuku, dalam perjalanan ke hospital. 

Selesai semuanya, aku meneruskan pejalanan sampai ke hospital. Sesampai di wad kecemasan obstetrik & ginekologi HUKM, arwah disambut dengan katil beroda. Doktor yang menerimanya memberitahu aku arwah perlu segera menjalani Dilettage & Curetage (D&C) atau biasa orang sebut cuci rahim sebagaimana biasanya wanita keguguran. Aku tanya, “suami boleh ikut sekali tak doktor?”. “Ohh.. x boleh ikut sampai dewan bedah” jawab doktor wanita berbangsa cina. “Berapa lama D&C?” tanyaku lagi. “Dalam sejam dua sahaja… incik tunggu sekejap nanti saya tengok jadual bilik bedah yang kosong”, jawab doktor.

Sepuluh minit berlalu, doktor cina tadi datang balik dengan bungkusan kertas. “Incik ini baby (janin) incik, kejap lagi saya boleh bawa isteri incik D&C” ujar doktor. Aku bagitau doktor aku nak balik urus kebumikan janin dan datang semula bersama Mak Ani yang menjaga anak-anak kami di rumahnya. Doktor cakap, “incik jangan risau, ini prosedur biasa wanita keguguran. Incik balik dulu uruskan apa yang perlu, saya akan bawa isteri incik naik ke wad dulu sementara tunggu dewan bedah untuk D&C”.

Aku sampai semula di wad bersama  Mak Ani sekitar jam 12 tengahari. Janin sudah aku siapkan untuk dikebumikan di tanah perkuburan berdekatan. Lepas asar nanti kebuminya. Aku bertanya jururawat yang bertugas adakah isteriku sudah selesai D&C? “Belum lagi incik, ada emergency kat dewan bedah agaknya… tunggu dululah nanti saya bagitau” jawab jururawat. “Astaghfirullah… dari gaya bertutur doktor cina pagi tadi bunyinya macam D&C tak boleh ditangguh… kenapa nurse di wad ni macam selamba je?” terdetik hati aku tak paham kenapa berbeza reaksi mereka. Aku kan suaminya… mestilah cemas...

Sekitar Zuhur Arwah dibawa ke dewan bedah. Aku terserempak dengan arwah dan Mak Ani yang menemaninya sewaktu pulang dari Zuhur di Surau. Mak Ani suruh aku pergi selesaikan urusan pengebumian janin, dia jaga arwah. Sekitar jam 6:00 petang aku sampai lagi ke wad dengan sangkaan pasti sudah selesai D&C. Mak Ani ada di sisi arwah. Bila arwah nampak aku, matanya berlinangan… “abang… sakit ni rasanya macam nak mati” ujarnya. 

“Jangan fikir yang bukan-bukan ya sayang… selawat banyak-banyak. ALLAH nak hapuskan dosa sayang ni…” jawabku sambil cuba tersenyum menenangkannya. “Abang… sayang mintak maaf ya… Abang tolong redhakan sayang ya” pintanya yang ku jawab dengan senyuman tanpa sangkaan itulah kali terakhir kami berbicara di dunia…

Sangkaan aku meleset… Arwah masih belum D&C lagi. Mak Ani bercerita tadi arwah tumpah darah lagi di bilik air. Mak Ani papah arwah ke bilik air sebab jururawat yang ada suruh bawak sendiri bila arwah mengadu nak terkencing. Datang seorang doktor lelaki mendekati katil arwah untuk pemeriksaan. Aku bertanya, “tadi isteri saya tumpah darah lagi di tandas, tak perlukah tambah darah? Sebab di rumah dia dah tumpah darah sekali, di hospital sudah 2 kali termasuk di tandas tadi?”, doktor tengok carta tekanan darah arwah dan jawab tak perlu sebab dia dah stabil. “Bila boleh D&C ni doktor?”, tanyaku. “kejap lagi…” jawab doktor.

Sekitar jam 6 setengah petang, arwah sekali lagi disorong dengan katil beroda masuk ke dewan bedah untuk D&C… akhirnya… setelah menunggu dari pagi. Aku mintak Mak Ani tolong jaga sementara arwah D&C sebab aku nak belikan makanan untuknya. Aku sendiri pun belum makan dari pagi. Sekitar jam 9:00 malam, sewaktu membayar harga makanan dikaunter, aku dapat panggilan dari hospital. “terdapat komplikasi masa D&C tadi, isteri encik tumpah darah lagi… kami terpaksa masukkan darah sampai 4 pine sebab isteri encik berdarah tak berhenti. Sekarang dia di ICU katil nombor 9” berderau darahku hilang selera nak makan terus bergegas ke hospital semula.

Di ruang  legar depan ICU, Mak Ani menunggu dengan suami dan anak-anaknya. Anak-anak aku ditinggalkan di rumahnya dengan anak sulung Mak Ani dan orang gajinya tolong jaga. Mak Ani sempat pesan mintak aku bersabar dan banyakkan doa. Selepas bersalaman, Mak Ani dan keluarganya pun beredar. Aku terus ke katil nombor 9… Ya ALLAH… sebak yang amat melihat isteri tercinta dengan mesin bantuan hayat dalam keadaan wajah, kaki dan tangannya lebam akibat gangrene sampai aku suaminya tak dapat cam… Aku duduk menggumam sambil perlahan-lahan membaca doa Haikal di sisi arwah.

Arwah demam 3 hari sebelum keguguran. Aku nasihatkan dia duduk rumah Mak Ani dengan anak-anak. Arwah yang perwatakannya mudah mesra juga rapat dengan Mak Ani. Masa berbual dengan Mak Ani tadi dia sempat cerita, “masa arwah demam duduk rumah Mak Ani, ada satu petang yang arwah mintak nak baring di pangkuan Mak Ani sebab arwah rindu maknya di kampong”. Mak Ani mintak aku sampaikan pada Mak mentuaku. Mak Ani juga cakap, kalau dapat kemanjaan arwah yang kerinduan bertemu ibu kandungnya dapat disampaikan.

Tiga (3) hari aku berkampung di ICU. Bapa mentuaku sampai malam ketiga arwah di ICU. Sewaktu iqamat Subuh di Surau hospital, sepupu arwah berbisik kepada Bapa mentuaku, “Dia dah pergi masa Azan subuh tadi”. Aku yang berada disebelahnya dengar dengan jelas. “Tak apalah… dah sampai masanya. Biarlah yang masih hidup ini solat dulu” ujarku sendirian memujuk hati meneruskan Solat Subuh berjemaah. Seusai solat, aku ke ICU untuk menguruskan jenazah arwah.

Pemergian arwah memang mengejutkan semua yang mengenali kami. Aku khususnya mengakui yang jiiwaku seakan berkecai diuji sebegini pada awalnya. Banyak perkara yang masih tak mampu aku kongsikan dengan para pembaca sekalian. Masih tebal rasa berahsia yang aku simpan dalam memori peribadiku perihal kisah cintaku ini. Mungkin lain kali aku kongsikan lagi… 

Buat setakat ini, cukuplah dulu... Aku percaya pada hadith Rasulullah s.a.w yang mengatakan seorang isteri yang mati dalam keadaan suaminya REDHA, masuk syurga". Aku ni yang belum ada jaminan apa-apa... Kalau aku nak jumpa arwah semula, aku kena jadi manusia yang layak masuk syurga jugak laaa... baru stended.

Untuk mengakhiri entry kali ni, aku kongsikan cebisan kisah pengalaman kehilangan... dalam sebuah lagu yang aku karang dua tahun sesudah pemergian arwah… 

Kisah yang aku lakarkan dalam lirik lagu ini menceritakan pengalaman aku semenjak berpisah di perkuburan sehinggalah suatu malam aku demam kesejukan bersendirian di dakap cuaca pendingin hawa yang rosak tak boleh nak kurangkan sejuknya dan masih belum dibetulkan… Terimalah “SEJUK”.

Lagu ini masih diperingkat demo. Dinyanyikan oleh Zulhilmi Yusuf dengan iringan petikan gitar Syazwan Jaskul. Sesiapa yang nak dengar / mintak MP3, boleh mintak di inboxkan. Hubungi : https://www.facebook.com/zoulFAZS atau https://www.facebook.com/wadapap.yetmeh untuk inbox lagu… (Ada syarat2nya… nak tau kena Tanya)  ;-)

SEJUK
Dalam gerimis kulihat dia menangis
Sendu tersedu tika alam terdiam pilu
Gugur kemboja di perdu pohonnya
Longlai langkah disurami gundah

Kutitipkan sepenuh rasa yang mengisi jiwa
Untukmu kekasih walau terpaksa aku bersedih
Kerna percaya takdirMu, pasti tercantik buatku
Takkan daku terdaya untuk meminda sejarah

Sesejuk salji yang memutih
Sedingin hati kian merintih
Ku pohon kasihMu duhai Tuhanku
Keampunan baginya sepanjang usia
RahmatMu ku gapai meskipun terkapai
Ku hirup angin yang memeluk dingin…

Semahunya ku mahu kau masih bersama
Membina cita bersama melembar cinta
Namun kasihNya sekudus RahmatNya
Demi Amanah padaNya aku berserah

Note: ONE thing I’m sure, what I felt here is NOTHING compared to what our brothers and sisters in Syria are currently facing. At lost, I was shattered and I was hurt… yes indeed, but SYRIA… you are the one in NEED.

By: Towil Seesharpminor

Tuesday, March 25, 2014

Wrong Promo...???

Many of us couldn't see exactly how others look at things from their respective views... literally and technically speaking. The intricacy of such problemation may starts as intriguing. Intensity of one wanting to persuade others to see the way he/she sees can turn intrigue into deceit, if one's intention is slanted towards who is better AGAINST each other.

The Ultimate TRUTH remains AlQuran & Sunnah. All Imams of the 4 major schools of thought uphold similar principle when it comes to referring back to the source of TRUTH. These sources coherently focus on WHAT is RIGHT for the Ummat.

An important foundation in Islam regarding responsibility as a Muslim is "امر بالمعروف و نهى عن المنكر Amar Ma'ruf Nahi Munkar " or "Enjoining what is Right Forbidding what is Wrong". There are 2 kinds of actions required within the said phrase; (1) Enjoining what is Right, (2) Forbidding what is Wrong.

Islam is a complete religion with abundance of goodness to be promoted by a practicing Muslim. Forbidding what is wrong comes in as another responsibility upon Muslim to stop and prevent fellow Muslims from doing wrong actions or believing wrong beliefs.

Malaysia, who lost a plane (MH370) resorted to confront their grief in a national campaign to pray congregational Solat Hajat all over the country.Although the fact stands that Solat Hajat (special prayer) is a Sunnah that is recommended to be done alone, there's no forbidding clause saying it cannot be done in congregation, hence making it an act of solidarity that enjoins Muslims towards doing good. This fits in the criteria of 'Amar Maaruf'.

It's becoming more rampant to come across contending talks amongst Muslims nowadays related to 'Bid'ah' or additional and excessive acts in religion. Such talks come in as mild as a reminder and as harsh as 'takfir' (accusations that one derailed from true Faith / Aqidah). In some claims, the extent of takfir being practiced nowadays sounds utterly absurd and extreme.

Takfir is trending amongst Muslims nowadays. In Malaysia, the gravity of such trend embraced by some might by now almost conclude, "most Muslims are kafir". As irony and self contradicting that may sounds, some so-called Muslims (self-proclaimed heroes and defenders of Islam) like the 'Ahbash' is darn 'good' at bashing this bush.

These takfiris make Aqidah / Islamic Faith sounds like belonging ONLY to them and their allies. Using the fundamental of "Forbidding what is wrong", these groups whack everyone else via arguments saying 'Bid'ah' equals Kafir. Such argument derives from LITERAL definition quoted from a Prophetic Hadith; "every Bid'ah is a deviation and every deviation shall dwell in hellfire". Nonetheless the extreme approach of these takfiri didn't comprehend with Ummatic spirit in Islam.

Takfiri's determination to make it clear that only their sect is pure Islam is clearly NOT Islamic in the good nature of Islam. An example of takfiri promotion is claiming events organized by Muslims in remembrance of the dead with recitation of certain Quranic verses and prayers to the Prophet p.b.u.h as Bid'ah, hence kafir. Such harsh sentiment and accusations has stirred the Ummat at large; making us even more separated and segmented even from within AhlusSunnah walJama'ah.

Labels of Muslims include; Sunni, ASWJ, Wahabi, neo-Salafi, Sufi etc. Adding to the complexity of these groups is that sometimes Muslims being labelled by these 'labellists' & 'takfiri' may not realize that he/she is being labelled until being told. Another example of over generalization made by takfiri includes, "whoever goes out casting votes in democratic elections are committing "Shirk Akbar", hence become kafir". Wal'iyazubillah... Na'uzubillahi min zalik.

Although the underlying intention is said to be on ground of, "forbidding what is wrong", the takfiris are seemingly more interested to differentiate themselves as the ONLY pure muslim faith on earth today by making everyone else against them kafir. To an extent, if we look closer at some acts said as Bid'ah; the actual thing happened was congregational Qur'anic recitation such as Surah Yasin, but to them this is an act in the path of infidels... Yes, that's contradicting. How could reciting AlQuran & Prayers for Prophet Muhammad p.b.u.h become acts of kafir? Absurd right..??

Unlike the syiah infidels, who proudly claim themselves as syi'ie openly, except during their 'taqiya' / lying process in 'tashayyu' (act of deceiving Muslims to turn them into syi'ie), most real Muslims on the other hand generally do not shout their belongingness and sects except for their Mazhab. In fact, all Muslims with Aqidah within the approved sects of Mazahib (Hanafi, Syafie, Maliki & Hambali) are accepting each other as ONE Aqidah.

Amar Maaruf and Nahi Mungkar are supposedly the balancing factor to stabilize Muslims via active and interactive brotherly practice. It had never being intended for takfir Aqidah. The takfiris who are using various names however see it differently. Similar to syiah who believe the real Sunni Muslims are infidels, these takfiris; who often uphold anti-syiah extreme connotations within their sect, actually focus on their main agenda to OWN Islam as their exclusive religion.

It is ALLAH's Fate that made Muslims mutually agree to accept, approved and follow only 4 major valid Mazahib. Such FATE is telling us to be open minded in accepting differences. All the founders (Imams) of these Mazahib also had set the perimeter on how to accept and reject differing understandings in the Ummat. None of them suggested any kind of extremism. All of them realized that Prophet Muhammad p.b.u.h put a very FIRM reminder regarding takfir that if the accusation of takfir is not right, it will reverse to the accuser.

Sadaqa Rasulullah s.a.w.

"Narrated Abu Huraira: Allah's Apostle said, "If a man says to his brother, O kafir (disbeliever)!' Then surely one of them is such (i.e., a Kafir). "  (Book #73, Hadith #125)

Wallahu a'lam

by: Osman Mandela

Friday, February 28, 2014

Democratically RACIAL or Socially RADICAL?



Note: This article intends to openly scrutinize the PSEUDO STUPIDITY of so-called MUSLIM Socialist particularly in Malaysia. If it happens to make more sense than that, ALHAMDULILLAH ;-) Here goes…

Human logic is never comprehensive in creating social system. Obviously that’s far from perfection. Some have produced their own doctrines which they perceived as the ‘SOLUTION’. Marxism, Fascism, Socialism and even Democracy are amongst human brainchildren that marked milestones in the history of mankind. To date and till the end of this world, the only hypothesis we shall approve is none of the afore mentioned political ideologies suit human’s main reason of creation. As far as human intellectual is concerned, if it’s simply logical, nothing is absolute. Instinctive usually stays at 50:50 while being emotional only carries one further adrift.

Realistically speaking, human civilizations rise and fall on various reasons. Nevertheless there’s a common ground we can agree upon; “ALL human civilizations crumble as and when mankind chose to side-line DIVINE Guidance”. It’s common nowadays to come across Muslim who believes in separation of worldly life from religion. Secularists have been clinging on this notion as their fundamental ever since. Socialists also generally believe in such separation with acceptance on religious pluralism.

EQUALITY vs. ADEQUACY.

The idea of JUSTICE within the parameter of humanistic logical perception alone is inadequate. When ALLAH The Almighty commanded mankind to do JUST between fellow human, it is directly related to individual decision making and discretion. Even in polygamy, ALLAH reminded ‘IF’ one is unable to practice justice among his wives; please do not marry more than one. Some define justice in polygamy as EQUALITY although it also means ADEQUACY. Similarly those who stand for equality in socialist community often bark at the wrong tree when their views contradicts DIVINE authority.

Inability to comprehend clear-cut WISDOM as well as underlying REASONS of Divine Revelations is an obvious thinkable reason why some Muslims in Malaysia uphold JUSTICE via Socialism. Listening to their “holier-than-thou” arguments on equality and justice is no different than admiring confusion. Putting aside some of those who can talk like parrot, their twisted commitment to revolution often invites hatred as opposed to patriotism, while at the same time their claims may seem to sound like they’re calling for betterment of the nation.

PRIDE & ARROGANCE.

It is in fact a common trait for Socialist thinkers cum speakers to condemn everyone else who are not aligned with their perception. However when they are the ones being cornered at the table of defendant facing criticism from others, they’ll quickly jump the gun stressing their concern is justice via equality, without accepting any further arguments. To them other people are wrong until they agree with them. In a way, such mental attitude simply elucidates shallow mindedness, although to these Socialists; that’s an act of valour and righteousness.

Pride is NOT confidence. Whenever one steadfastly put on a mental blockade from accepting other people’s views, regardless how sensible such views are, their pride escalates into arrogance. They assume other people as incompetent to distinguish their set of ‘truth’, as if their Socialist view is the ultimate true judgment. By nature, such arrogance is actually an injustice but of course, they still see it otherwise. Similar to the pride and arrogance of Iblis who disowned himself from accepting Prophet Adam a.s by saying, “I’m better than him”.

MORONIC REVOLUTIONARY

IF socialism is the most suitable ideology for mankind; why didn’t ALLAH s.w.t enforce it in AlQuran and Prophetic endorsement? Islam never condone to injustice. All the pious Caliphates (Khulafa’ Ar-Rashidin) were exemplary in their leadership and administration. None of the Pious Caliphs carried Socialism in their essence of politics. Today we can see these Malay moronic Socialists consistently claim the heroic throne as the people’s freedom fighter through their so-called ONLY option called ‘revolution’.

Actually these morons crave too much to become the most righteous. Unfortunately their subconscious crave is based solely on human logic up to the point it makes them feel okay to go AGAINST religious values. Ironically at the same time, they insist to be recognized as Muslim according to their inherited religion. Many of them even only use their logical discretion to define the meaning of certain Qur’anic Verses without even understanding the fundamental meaning and context, for as long as their reasons are justified.

PAST, PRESENT & FUTURE

Socialism’s radical plight on breaking racial boundaries is astonishing if one is blindfolded with the injustice offered by ‘Democracy’. Malaysia is unique. Racial segregation is important to ensure sustainability of democracy at the hand of few elite generations who inherited power by birth right.

Democracy in this country always favors the descendants of previous leaders. Even after more than 50 years of independence, such mentality still cage Malaysian preference in selecting leaders. Backed by RINGGIT; which was earlier swindled from the people’s pocket, Malaysian political hegemony continues to be played at status-quo.

Similar to secularism, Socialism sought to separate religion from worldly life. Many who claim themselves as Muslim socialists in Malaysia are unable to uphold their supposed religion aligned with the harmonious elements offered by Islam. Many simply adore revolutionist such as Iranian Syiah Khomenei; based on his achievement capturing Iran from its former Shah who was known as a secular.

Unfairly using ISLAM as their country’s brand, Syiah infidels and apostles deceived the whole world by claiming Muslim and later slaughtered REAL MUSLIMS inside and outside their borders. Being moronic, the Malay Socialism secularists idolized the satanic Khomenei while at the same time claiming that they are also Muslim fighters.

The fact about Khomenei being the culprit who strongly advocated Syiah as top-notch LIARS is irrelevant to them although Islam became the prime victim of Khomenei the Satan. Here, Malays who are fooled by Syiah manifestation of Islam in Iran proudly bark like “Man’s Best Friend” as their deviation keeps them together in a tight colony of liars, infidels & morons.

WHAT’S THE POINT?  

Simply put, in Malaysia socialist ideology is neither here nor there. If we consider Malaysia as a Muslim Majority country, then by right the most ideal system is Islamic. Then again if we take Malaysia as a multi-racial nation, majority would rather stick to being democratic. Now, where and how these MALAY socialists fit in? By virtue of Malay being Muslim, the ONLY choice is Islam whereas by bloodline, Malay has its own political party. Let’s ask this question again, why are there Malay socialist in this country? At least one simple answer can be applied. Nearing Qiyamat & FATE. 

Wallahu a’lam.

By: Osman Mandela

Wednesday, January 22, 2014

Cemburunya Aku Matinya Begitu (4)

Kisah Isteri Sahabat Makkah

"Assalamualaikum... enta tak tau cerita isteri Ishaq meninggal ka?", tanya Ismail kepada aku. "haaaa??? isteri Ishaq? kenapa??" tanyaku semula. "Meninggal asar tadi?". Ismail adalah anak Melayu kelahiran Makkah; sahabat aku dan Ishaq.

Aku memang malam tu tengah siap-siap nak ke Mekah dengan kawan-kawan dari Jeddah. Kami semua terkejut dengar berita isteri Ishaq meninggal sebab baru beberapa hari sebelumnya kami dijamu makanan siam yang lazat dimasak oleh  arwah di rumah mereka di Khansaa.

Arwah masih sihat orangnya sewaktu aku dan rakan-rakan dari Malaysia datang menjenguk Ishaq dan baby baru mereka dua minggu selepas musim Haji.Walaupun baru genap 40 hari melahirkan anak kelimanya dgn Ishaq, arwah sudah cergas memasak untuk tetamu suaminya.

Air tangan masakannya juga hebat. Walaupun kami tak pernah duduk bersemuka dengannya kerana budaya Arab di sini yang betul-betul membataskan percampuran, kami percaya arwah adalah seorang isteri yang baik berdasarkan keadaan rumah yang teratur bersih dan Ishaq suaminya yang sentiasa kelihatan segak kemas bergaya apabila bertugas bersama kami.

"Assalamualaikum Abe Mat... Betul ka isteri Ishaq meninggal?", aku bertanya Muhammad abang kandung Ishaq yang berjiran dengannya kerana talian mobil Ishaq tak dapat aku hubungi. "Haa... ya Asar tadi. Sekarang ni jenazah di Hospital Aziziyah. Lepas selesai mandikan di 'Mughsalah' (tempat mandian & urus jenazah), baru jenazah dihantar ke rumah", sambung Abang Muhammad.

"Jom kita gerak ke rumah Ishaq lepas solat Isya' ni..." aku ajak kawan-kawan yang bingung macam aku memikirkan KENAPA arwah meninggal dunia? Kerana tak dapat nak tanya maklumat punca matinya, kami tak ada jawapan selain andaian kemungkinan punca kematian berkaitan dengan kelahiran anak terbaru mereka.

Cerita sebenar dari Ishaq bila bertemu nanti pasti dapat memberi penjelasan sepenuhnya... bisik hati ketika kereta kami menyusur melepasi check-point di Syumaisi. Ismail fatani yang kini menetap di Jeddah juga dalam perjalanan pulang ke Makkah untuk menziarahi sahabat kami Ishaq. Kereta terus menelusuri likuan jalan menuju ke kawasan Khansaa.

Kami berpelukan dengan Ishaq sesudah bersalaman dengannya. Tiada siapa yang mampu bersuara untuk bertanya... masing-masing terasa betapa berat hati suami ini yang berdiri di depan kami sambil mendukung anak ke-4 yang baru pandai berjalan, disusuli anak-anak yang lain yang berusia 3 tahun dan 5 tahun bersalaman dengan kami. Anak sulung mereka; Tef ada di dalam bersama makcik-makciknya.

Jiran-jiran yang ada menuangkan teh buat para tetamu lelaki termasuk kami yang duduk di beranda luar rumah. Tetamu perempuan semuanya di dalam rumah. Adik-adik arwah mengambil Nedzal (2 tahun) dari dukungan Ishaq dan mengajak anak-anak Ishaq yang lain masuk ke dalam untuk memberi ruang Ishaq berbual dengan para tamu yang hadir menziarahi majliz 'azzaa ini. (Nota: 'Azzaa adalah ziarah rumah keluarga si mati).

"Balik solat jumaat, Ishaq tidur sebab penat baru sampai dari Madinah pagi tadi", Ishaq memulakan perbualan. "Isteri Ishaq kejut makan. Ishaq tanya, Taha (anak ke-2) dah bangun ke? Dia jawab belum. Ishaq cakap tunggu Taha bangun nanti kita makan sekali. Lepas tu isteri Ishaq sambung gosok jubah Ishaq sebab baju-baju untuk Ishaq outstation ke Tabuk seminggu semua dia dah siap kemas masuk dalam beg", panjang lebar Ishaq menerangkan detik pemergian isteri tercinta...

"Lepas siap dia mandikan baby Salman (usia 45 hari), isteri Ishaq kejutkan Ishaq lagi. Ishaq bangun dan tengok Taha masih belum bangun. Isteri Ishaq bagitau Salman menyusu puas-puas sampai kenyang lepas siap dimandikan... Ishaq penat tak hilang lagi masa tu, rasa nak lelap..." tambah Ishaq.

"Baru lelap tak sampai sejam, Tef (anak perempuan yang sulung) kejutkan Ishaq... Baba kenapa Mama tidur macam tak sihat tuu? Ishaq bangun dan tengok isteri Ishaq tengah duduk tersandar nazak. Kain baju semua dah siap lipat depan dia. Ishaq pergi kat dia, pegang dia terus pangku kepala dia. Ishaq cuma sempat bisik shahadah sekali jer kat telinga dia. Ishaq tengok mulut dia kumat-kamit dan terus hembus nafas akhir atas pangkuan", kami yang mendengar rasa sebak. Ishaq berhenti bercerita.

"Lepas maghrib, bila jenazah sampai di Mughsalah, Ishaq balik rumah tengok anak-anak. Semua anak dah siap mandi. Mujur famili abang Muhammad ada di bawah. Ishaq tengok atas meja makanan yang arwah masak terhidang. Ishaq ajak semua anak makan sekali makanan terakhir yang mama dia orang masak kat dunia ni... Mudah-mudahan ini juga ALLAH jadikan pahala atas khidmat dia memasak untuk kami", suara Ishaq terhenti lagi.

"Tef cerita dengan Ishaq, masa Ishaq tertidur semula dia berbual dengan mama. Mama cakap Tef (10 tahun) dah patut belajar memasak untuk Baba dan adik-adik. Sambil tergelak kecil Tef cakap boleh tapi Mama kena ajar lah. Mama senyum pada Tef sambil cakap nanti ada yang tolong ajar Tef memasak sedap-sedap. Lagi sedap dari masakan Mama katanya. Lepas tu mama cakap nak rehat sebab penat", Ishaq menceritakan pengalaman anak perempuannya yang berlaku tak sampai sejam sebelum arwah meninggal dunia.

Awal pagi itu, kami bersama-sama keluarga, tetangga dan sahabat Ishaq bersama solat Jenazah di Masjidilharam. Selesai solat Jenazah sejurus solat subuh, jenazah diusung ke luar melalui Bab (Pintu) Ismail ke van jenazah yang sedia menanti untuk dibawa ke perkuburan. Suasana hening pilu pagi itu tambah sayu saat Ishaq turun ke liang lahad isterinya sebelum dikambus tanah kubur, sedang Taha (anak ke-2) dan Nabil (anak ke-3) memandang sayu dengan airmata berlinang tanpa suara tangisan.

Aku hanya mampu biarkan genggaman tangan kecil Nabil memegang kemas tangan aku dengan airmatanya yang berderai tanpa sebarang rengekan. Subhanallah. ALLAH sahaja yang tahu rasa hati anak yatim itu. Moga ALLAH sentiasa merahmatimu dan saudara yatim mu ya nak... Ya ALLAH lindungilah anak ini wahai Tuhan yang Maha Berkuasa.

Sejurus lepas pengebumian, aku bersama rakan-rakan dari Malaysia berlepas ke Tabuk selama seminggu atas urusan tugas tanpa Ishaq. Sekembali dari Tabuk, kami menziarahi Ishaq lagi. Ishaq teringin nak ke Madinah ziarah Masjid Nabawi. Diajaknya kami temankan dia. Anak-anaknya tak dibawa dan dijaga keluarga abangnya yang tinggal di tingkat bawah. Berempat kami ke Madinah bersama Ishaq.

Sebagaimana yang kami jangka, Ishaq mengajak kami ke Madinah untuk menghibur hati bersama rakan-rakan. Dalam perjalanan Ishaq bercerita pada aku yang duduk sebelahnya di bahagian depan. "Lebih kurang 3 minggu lepas bersalin, Ishaq ada tanya kat arwah isteri. Masa nak bersalinkan Salman hari tu, doa apa yang sungguh-sungguh sangat masa tengah sakit?" Tenang Ishaq bercerita.

Antara waktu yang sangat mustajab bagi seorang wanita berdoa adalah ketika sakit mau melahirkan. "Isteri Ishaq jawab dia mintak nak mati dulu sebelum Ishaq..." tersentap aku dengar jawapan arwah. "... Ishaq tanya kenapa mintak macam tu? Dia kata, pada dia kalau dia mati dulu, dia yakin Ishaq mampu jaga semua anak dengan baik tapi kalau Ishaq mati dulu dia tak yakin dia akan semampu Ishaq dan dia tak nak besarkan anak-anak dengan orang lain... " Ya Latif... Ya Halim... Ya Wadud...

Jauh aku terfikirkan betapa manifestasi CINTA seorang Isteri buat suaminya mampu menjangkau DOA sebegitu. Hingga berdoa di saat sakit melahirkan anak memohon CINTAnya dipelihara oleh ALLAH dengan TAQDIR. Subhanallah... aku kagum. Malahan aku tambah YAKIN arwah Isteri Ishaq sememangnya sangat layak dikuburkan di Perkuburan Ma'ala, Makkah AlMukarramah di mana Isteri terCINTA Rasulullah s.a.w, Ummul Mukminin Sayyidatina Khadijah binti Khuwailid, disemadikan...

Allahumma salli 'ala Sayyidina wa Habibina wa Syafi'ina Muhammad...

By: Towil See Sharp Minor