Thursday, January 26, 2012

Think 3D… again.


Three dimensional. 3D. Many related to cartoons and visual effects (vfx). Gaining huge fans all over the world although 2D fans are still plenty. Movies, tv series, local & international, advertisement, print media and many other peripherals and accessories will quickly follow the three dimensional world or 3D. Watching Underworld: Awakening at 3D cinemas today is an awesome experience. Literally, you can see silver nitrate dust in the air!

Hey dude? What happen in Malaysia? Lots of 3D stuffs are hyping up here right? Or was it yesterday’s news already? Indeed, Malaysia is a good example in being a creative nation. It’s not too boastful to say that Malaysians are amongst best world’s artistes… creative… but not so lucky perhaps ;-) Well, I’m not going to continue whining about those grants and rhetorical initiatives stuffs here any further. Let’s just appreciate 3D, shall we?

Metaphorically if we are to define 3D within life’s perspectives, it’s obvious there are ample similarities with human current lifestyles. The screenagers generation is coming onto the world like nobody’s business. They are growing faster than the clicking mouse; in numbers, areas and worldviews. 2 dimensional visuals were once the STAR, but as we speak, the cake is losing its pieces. Additional ONE more view simply change the world of people around the world.

Similarly, the screenagers or generation with screens i.e. PC, Lappy, notebook, netbook, tab, pad, pod, mobile phones and many more gadgets to come; all are continuously influencing our lifestyles. That’s the impact of an additional ONE more view. Then again, who’s watching? Who cares to watch? Whose eye? Is it the normal human pair of eyes or just a single-blinded eye? Or is it only ONE eye? Yet another question we can ask ourselves, “WHO invented those gadgets and WHO milks the most filthy wealth out of it?”

Hmmmm… sounds too conspiracy theory. Ok, I won’t dig that any further too for now… Let’s get back to 3D instead. 

In real life, our worldviews are governed by many experiential variables. Who we are in our own individualistic minds differ from how others see us. The idea to add-on another view is undoubtedly a smart-evil way to diffuse differential doubts. The third dimension mindsets encourage people to accept options in between gray areas. It’s like an option with an open invitation to differ and yet still stand on ground. We are used to comparative thought process between black & white, man & women, he & she, good & bad, yin & yang, positive & negative and so on… 

Hey wait, now let’s think about it in the 3rd option mode! The in-betweeners' twist?

The 3rd dimension of living a full life is constantly being redefined with exponential slant towards selfishness individualistic values that sit side by side with hedonistic. Even foolishness too needs accreditation. By definition, the new generation is persuasively being taught consciously or even subconsciously about the ‘other’ option in life. Such mild attack on human innate values as created by the Almighty is actually an ambush by a spiritual poison branded as antidote for life. 

The idea to sanction the 3rd dimensional thought in practical rationalization sometimes spells as, ‘Democracy’, ‘Liberal’, ‘Secular’, ‘Progressive’, ‘Transformation’ and many more similar by nature words that carry the same people. I was reading the newspaper recently to realize that Israel openly wants to be known as a gay-friendly country. A tourism selling promo line quoted from a website spells, “Tel Aviv is an ultimate gay & lesbian destination, with boutique gay friendly”. A line prior to that says, “Israel has one of the most liberal laws regarding all GLBT issues, and at its center is Tel Aviv, which is known as "The City that Never Sleeps".

Now I’m a bit puzzled… I thought the fight that Israelis fought for countless years in Palestinian Land and Jerusalam was about the mosque or something religious??? I mean, if we ask them… “You guys wanna get that Holy Masjidil Aqsa and built a country that loves homosexuals on it?” If that is okay, then I’d say all those veto or nato or whatever ‘to’ nations supporting your establishment are clearly as condemned as your filthy Israelis plan.

This world (dunia) was made in equilibrium with the hereafter (akhirat) just like life is paired with death. Within the same metaphorical concept of the 3rd dimension… it’s only logical there’s another life between it. Yes there is… Muslims called it ‘Barzakh’ or the in-between life after death before the judgment day (kiamat) comes to divide human fate in the hereafter. The major difference imposed on Islamic retrospective view of life in Dunia, Kiamat & Akhirat is Fate (taqdir); be that good or bad… totally belongs to ALLAH the Almighty God.

FATE is something not to be taken into human hands simply because ALLAH knows best what we can handle and vice versa? “Qada & Qadar” or destiny throughout the past, present and future is solely within ALLAH Supreme knowledge. Every single thing is fated on its course by ALLAH’s Wisdom and Power. That’s basically the Divine line drawn for human to abide. Should that very basic nature of human creation is opposed in collective scale with a country or more supporting it, clearly such act defies in total contradiction the Almighty’s will on His beloved creations. 

3D world as we define it to connote creative arts and graphics imageries is not the obvious culprit to blame in the articulation of the 3rd dimension in thinking manner. It’s just a tool… So as it should be used as a tool, let’s use it to carry out what our Beloved Holy Prophet Muhammad s.a.w did throughout his Prophethood; Dakwah (Preach). Even when for sure we believe the world will continue worsening until it expires on The Promised Day of Resurrection (Yaum Al-Qiyamah), that’s not yet a reason for us to give up preaching and sharing ALLAH’s truth on earth until we use our last breath.

In my own rebuttal sense, I simplify… Think 3D. For The Almighty. ALLAHU AKBAR.

By: Towil

Thursday, January 19, 2012

Balada Laut Merah

Hanyut… kerna khuatir dan takut
Pada kezaliman yang kalut
Bimbang kuasanya menyurut
Berbondong mengikut taghut

Lembut… kasihnya yang membelai
Bagai ombak memujuk pantai
Bayu laut berpuput longlai
Cinta hamba setinggi nilai

Chorus
Dan berlari…
Menjauh dosa yang menggari
Salahkah cuma membela diri
Untuk ditaqdir ,si bidadari
Merintih hamba sesal sendiri

Dan fahami…
Pantas benarkah kau berlari
Atau harus aku yang mencari
Sisa kasih nan masih berbaki

Ya Ilahi…
Pimpinlah tanganku di dunia ini
Agar terubat rindu di hati
Bertemu Dikau di sana nanti

Bridge
Terbelah lautan tanda kuasa
Tuhan Agung Yang Maha Esa
Takkan terhalang tetap janjiNya
Sebenar kisah , selingkar sejarah Laut Merah

Lagu: Abang Yob Pemuda Equine & Bobo Zoul Fazs
Lirik: Towil See Sharp Minor

Sila klik link untuk dengar lagu...
http://www.reverbnation.com/fazsvocoustica#

Saturday, January 7, 2012

Menjarah Khibrah

Hmmmm… lain macam sikit bunyi tajuk kali ini. Ada yang tak terbayang maksud amnya barangkali? Beginilah untuk bantu mempermudah… ‘Menjarah’ itu maknanya merebut dan merampas milik orang (terutama ketika perang atau kekacauan). Khibrah pula perkataan pinjaman dari Bahasa Arab yg bermaksud ‘pengalaman’. Begitulah mantiq simpulan kata yang mencipta makna dalam tajuk yang tertera di atas sana. Kalau nak tahu kenapa… teruskanlah membaca ya ;-)

Pengalaman… sepatutnya makin mendewasakan. Ada yang mendakwa pengalaman perlu sentiasa beriringan dengan ilmu pengetahuan, barulah mantap sebagai panduan dan ikutan. Dunia masih tetap di atas putaran. Siang dan malam masih silih berganti sebagaimana yang dinanti. Pasang dan surutnya air laut masih mengikut ketentuan waktu yang wajib diturut. Semuanya masih kukuh bertaut. Maka apa bezanya detik masa yang kita lalui semua? Orang berpengalaman kalau hidupnya sekadar statik sahaja apa yang boleh kita ikuti sebagai pedoman?

Bagaimana menjarah pengalaman? Salah satu jawapan yang mudah adalah ‘penceritaan’ + “penceritaan semula yang berulang2”. Bikin percaya… (make it believable). Cuba lihat catatan sejarah tanah Melayu yang pernah ditulis oleh R.O Winstedt. Berapa banyak hero Melayu yang diiktiraf oleh penulis ini yang berpihak kepada penjajah British? Adakah nama Abdul Rahman Limbong, Tok Janggut, Mat Kilau dan banyak lagi termaktub sebagai wira bangsa di dalam buku sana? Begitu juga tersebut dalam catatan mereka bahawa J.W Birch adalah insan berjasa di Malaya. Bagi yang merujuk sejarah kita kepada mereka, pasti berbeza pandangannya.

Subhanallah… Maha suci ALLAH yang Maha Bijaksana. Telah disebut olehNya dalam Kalam yang diamanahkan kepada ummat Pesuruh KesayanganNya; Muhammad s.a.w. Berkali-kali dinyatakanNya, bakal terdapat perbezaan di kalangan hamba-hambaNya seperti kita semua tatkala mula berfikir sedalam pandangan kepada setiap ciptaan. Contohnya; manusia yang giat memikirkan mengapa lapisan ozon dunia makin terhakis? Fikiran berbentuk kefahaman perihal sesuatu kejadian dapat dilihat menerusi pengamatan yang melalui suatu tempoh masa tertentu meskipun detik-detik hari dan waktu masih kemas tersusun berjadual dalam aturan sebagaimana kebiasaan.

Aspirasi dan pandangan kecintaan duniawi pula adalah antara faktor yang membolehkan penjajahan minda dilaksana secara halus dan tak terasa. Dalam apa jua bidang, semua pemilik nafsu pasti inginkan yang terbaek punya pencapaian kan? Ya lahhh… dah namanya pun nafsu memang mestilah nak lebih. Banyak sekali pengalaman ummat Islam hari ini… sehinggakan ummat kita punya lebihan masa nak bertekak siapa lebih Islam antara sesama Muslim yang sama-sama mendakwa memperjuangkan Islam. Makin pelik dan kronik kecamuk identiti kita sebagai 1 ummah di bawah lembayung Rahmat ALLAH. Bernafsu nak pulun lebih Rahmat ke saja nak tunjuk kuat? Bukan ke akhirnya kita semua pun akan dijemput pulang juga ke Rahmatullah?

Semakin banyak perkara yang menuntut anjakan paradigm ke arah lebih dinamis dan kompetitif. Hari ini Ustaz kiter pong dah buleh jelaskan macamana muzik tu harang atau halaaaalll… ghok?? Esok banyak lagi kerijer nak dibuatnya lantaran penerimaan fitrah ramai manusia kepada agama dengan cara yang ditaqdirkan olehNya. Selagi keikhlasan hati kepada ALLAH menjadi nadi dan sendi dakwah, pasti ALLAH sediakan habuan yang indah... ALLAHU AKBAR.

Memang fenomena Ustaz diterima kerana jenaka yang bersahaja sudah lama kita ada. Cumanya yang tambah manis akhir-akhir ini, yang berdakwah secara kreatif mula menampakkan kesan yang boleh menyatukan insan atas dasar keimanan. Di kedua pihak; (1) ‘penerbit’ konten dan pengisian serta pihak (2) ‘penonton’ macam kita semua yang memerhati, pandangan kita semua akan terus diuji sensitiviti bersilang emosi. Beginikah corak komedi Islam yang sudah lama sepatutnya kita mulakan? Akan terus bercambahkah genre pengisian agama yang disulami humor sebegini...??? Manisnya kurma ini? (sila sebut ala-sepah).

Terdapat sejuzuk dari pandangan liberal yang menterjemahkan definisi ‘kebebasan’ saling tak tumpah maknanya dengan ‘keterbabasan’. Demi liberal semua manusia punya hak untuk menentukan arah hidupnya sehinggakan melangkau perkara berkaitan taqdir seperti memilih jantina dan apapun jua kecenderungannya. Kalau diamati dari dekat, semakin tiada bezanya budaya hedonis dengan langkah liberalis.

Berlembut bicara teruskah selayaknya kita bila berdepan dengan hedonis liberalis yang vokal? Salahkah kita jika menyatakan kebenaran Tuhan secara tegas & beriman. Contohnya, "kalau dah kamu kahwin sesama jantan, syariat Nabi mana yang melayakkan kamu kekal dalam keislaman?".

Demi liberal manusia seharusnya dibiarkan sahaja untuk mengamalkan apa jua hala dan gaya agama yang dianuti bersama. Hidup masing-masing... Kubur asing-asing... Demi liberal kita makin tak perlu mendoakan sangat orang lain. Yang penting kena bersikap rasional dan supportif terhadap pilihan perilaku sesama manusia. Abis kalau semuanya betul… kahwin sejenis betul… tukar jantina betul… gambar seksi peribadi pun betul… suka sama suka puuunnn betul, dah kalo gitu di mana bezanya kita dengan ungka?

Sebentar ya… kita ceduk sedikit kesimpulan logikal dari apa yang dileterkan dalam blogpiece kali ini. Bagaimana kita nak kaitkan tajuk artikel nih (Menjarah Khibrah) atau merampas pengalaman dengan apa yang telah pun dinyatakan?

Hakikatnya kita sudah terlalu selalu mendengar cerita; terutamanya cerita orang. Bila berulang kali sesebuah cerita disampaikan dengan penceritaan yang serupa, nescaya ramai yang akan mempercayai cerita tersebut adalah betul sebagaimana keadaan yang diceritakan. Meskipun hakikatnya cerita itu sendiri berbaur rekaan, kekerapan mendengarkan penceritaan yang serupa akan memujuk kita untuk percaya seadanya.

Kepercayaan sesorang yang dipegang dan dipancang dengan kekeliruan antara yang haq dan bathil adalah kehendak sesetengah pihak. Biar mudah dituil, biar mudah dicatur... biar terus dijajah. Itu mahunya pihak-pihak itu. Maka kesimpulannya pengalaman kita mampu dipengaruhi oleh pandangan dan anasir luaran yang komited membuatkan kita percaya dengan apa yang diperkata. Senang cerita macam iklan; semakin kerap diiklan semakin kuat penjenamaan. Semua boleh direka iklannya. Siapa nak jajah minda siapa ni agaknya? Jajah minda pun nak buat apa??$$$??

Justeru merampas pengalaman atau menjarah khibrah juga boleh diterjemahkan kepada usaha penjajahan minda. Lebih kerap kita dengari jolokan frasa “minda yang masih terjajah” disebut lantang oleh pemidato kemasyarakatan untuk memahami fenomena ini. Terjajah dengan kepentingan, kekuasaan, keduniaan, kebuasan, ketamakan dan lain2 lagi. Bukan skeptik duniawi semata-mata yang mahu kita jelaskan di sini, tetapi yang lebih utama adalah amalan saling mengingatkan dan berpesan-pesan dengan kebenaran.

Dunia hari ini terlalu kemas didakap fikrah pemisahan sekularisme yang menegaskan agama tidak sesuai diguna di meja kuasa, takhta dan harta dunia. Dunia suku agama suku katanya. Geng sekular sebenarnya masih ramai di kalangan ummat Islam khususnya di Negara-negara yang keislaman majoritinya diwarisi dari nenek moyang. Waimma di Negara-negara Arab sendiri sekularisme sudah lama saling berganti takhta di hati sebilangan para pemimpin mereka. Liberalisasi, Demokrasi, Anti-Perkauman dan banyak lagi jenama sampingan yang mendukung kempen perang saraf agenda kemanusiaan yang didakwa sejajar prinsip keadilan dan keagamaan.

Sebenarnya benarkah sesuatu kebenaran itu selagi penghujungnya tidak dikembalikan kepada Pemilik Sebenar bahkan diliberalkan di tahap sesama manusia sahaja? Kebenaran yang diputar dengan catatan sejarah juga berhak diragui, apatah lagi keterangan yang dijaja oleh manusia yang bertebaran di atas muka bumi demi kepentingan masing-masing. Keterangan yang tidak disangga dengan 2 sumber utama kebenaran Tuhan adalah bertaraf jauh lebih rendah dari yang bersumberkan AlQur’an & Sunnah Rasul Pilihan.

Maka adakah mungkin bila semua perkara yang bersifat peribadi dan tidak melanggar hak-hak asasi manusia dianggap betul semuanya, apakah secara otomatis dan gratis kita bakal dapat masyarakat dan rumahtangga ummat Islam yang harmonis? Liberalkah agama andai begitu? Di mana pula sewajarnya kedudukan manual kehidupan yang Sang Pencipta telah sediakan untuk kita dengan jaminan tidak akan dirundung kesesatan selagi berpegang kepada keduanya… AlQuran & Sunnah? Seperti biasa… soalan dan persoalan melebihi jawapan ;-)

Wallahu a’lam.

By: Towil See Sharp Minor

Sunday, January 1, 2012

But Actually...


Oooo... Yes I knew we were shallow

Yes we know we have shadows

Nonetheless we still believe

That He knows what He will give


I thought I knew bout this before

It didn’t seem like what I know

Confusion and conclusion

Emotion and devotion

Run as you know... WoooHoooooo…


(Chorus)

Running high and low, spinning miles to go

Exhausting my memory, getting there but actually...


***

I diffused but I’m confused

Running loose like a wild goose

I refuse but I’m gracious

I am cautious in my conscious

I just want to hope

For more and more…


(Bridge)

Like I’ve said before...

I don’t care I’m not the first

For as long I am the most… Huuuuuuuuuuuuuuu…



Song: ---??---

Lyrics: Towil SeeSharpMinor