Tuesday, November 30, 2010

Anti Israel, Jewish and/or Zionist?


Every now and then Muslims rose to condemn atrocious attacks on their Palestinian brothers, sisters, nephews, nieces, aunts and uncles. Some took their stirred emotions to street rallies, demonstrations, petition signings, charity aid events as well as vocalizing in media and internet.

Let’s guess how many from these Muslims realize that the State of Israel was declared by the Jewish in 1948 as an intended outcome upon the morale unifying effort following the publication of Der Judenstaat that coined the term Zionist in 1896? Out of those who knew, how many can really understand what ought to be done in order to confront Jewish lawlessness in Palestine?

Perhaps it is fairer to assume that lots of Muslims are aware of the fact that Jewish tribe existed long before Theodor Herzl wrote the first book containing a vision of an independent Jewish state, in which 52 years later, such vision was declared as an official ambition with blessing by the Queen of England. The Jewish including their attitude and attributes were mentioned in Holy Quran’s revelation to Prophet Muhammad (pbuh) more than a thousand years before Herzl coined the term ‘Zionist’ in his book, thus making the Muslims supposedly fully aware about the existence and threats of Jewish malevolence.

Sup Siam, Sup Mamak & Sup Melayu

Orang Cina di Malaysia memang pandai makan. Kalau ada tempat makan yang sedap pasti ada orang Cina datang berkunjung makan di situ. Tak kira lah kedai tu bangsa apa yang punya. Tengok saja kedai-kedai makan Cina yang meriah. Kalau tiba bulan puasa, orang Cina tumpang gembira sebab makanan yang macam-macam ada. Orang kita senang saja nak terangkan kenapa orang Cina begitu handal selera makan mereka. Ya lah, dia bukan kira apa yang dimakannya, yang penting rasanya sesuai dengan selera.

Aku suka makan sup. Tapi dah tentulah aku tak boleh makan Bak Kut Teh. Bukan aku terkilan tak dapat makan sup babi, malah bagi aku baguslah ada beza antara aku dengan orang yang berlainan agama dengan aku sehingga dalam bab memenuhi keperluan harian termasuk makan. Manusia dijadikan berbeza dalam persamaan. Sikap dan selera kita juga berbeza walaupun jika nak dibanding dengan saudara sepusat seibu sebapa. Indah sungguh kejadian manusia yang diletakkan pada taraf sebaik kejadian sebelum manusia itu sendiri merendahkan martabatnya.

Sunday, November 28, 2010

Roti Canai Melayu

Macha… roti canai wonne! Kasi bikin banjir, dhal sama sambal. Nandri macha. Kalau nak order roti canai di kedai mamak, jangan sembarangan cuba karinya. Takut perut tak tahan nanti. Aku sekadar tersengih tengok kawan ni order roti banjir. Saranan pasal kari mamak aku rasa tak begitu tepat tapi aku diamkan saja sebab bukan semua orang perutnya sensitif. Memang betul cakapnya kari mamak boleh sebabkan perut tak selesa tapi berapa ramai Melayu yang suka kari mamak berbanding Melayu yang sakit perut kalau pekena air tangan mamak?

Saturday, November 20, 2010

Roti Pau & Back To The Future

Wawasan. Itulah perkataan yang terpacul dalam kepala otak aku yang berjambul baru-baru ini bila teringat cerita box-office lama; “Back To The Future” lakonan Micheal J. Fox. Macam dah jadi suatu kebiasaan bagi penghasil filem Hollywood bermain dengan masa dalam kreativiti khayalan mereka. Semenjak tahun 50an lagi cerita-cerita Fiksyen Sains sudah dikeluarkan di sana. Masa aku kecik dulu, tak minat tengok cerita Star Trek tapi kena tengok jugaklah sebab abang aku nak tengok. Masa tu, rumah ada satu TV hitam putih sebelum bertukar TV baru berwarna jenama Quintrix.

Seingat aku masa mula-mula aku tengok cerita “Back To The Future”, aku tonton sambil makan pau yang mak belikan dari pasar malam. Dalam cerita futuristik orang putih, selalu juga diumpama makanan manusia masa depan hanya perlu dikapsulkan. Masa itu aku rasa boleh agaknya pau kacang merah yang aku makan waktu itu dikapsulkan suatu hari nanti. Bijak juga maksud tersirat yang persuasif memujuk minda penonton ke arah gaya hidup moden acuan barat.

Tuesday, November 16, 2010

Daging Kurma Sudah Habis... Jus Kurma boleh?

Ada ke patut dia tanya aku nak jus kurma ke tidak? Aku nak makan Daging Masak Kurma... bukan jus kurma mahupun buah kurma. "Errr... jus kurma tak mau, Kurma Rutob Iran ada?", tanyaku memulangkan buah keras kepada tukang ambil order makan.

Lain padang lainlah belalang. Mungkin ada yang tak boleh terima dipermain sebegitu tatkala perut keroncong selera meruntun mahu makan apa yang dicita. Tambah pula jika yang cuba bergurau itu bangsa pendatang dari luar negara. Bagi yang lebih baran, harus tak pasal-pasal terbalik habis kerusi meja.

Ada kalanya kita terkecewa lantaran keinginan tak dapat dilampiaskan meskipun terkadang puncanya hanya semudah kita alpa kepada masa. Persepsi hendak seribu daya mungkin menjadikan kita berusaha untuk mencuba lagi demi mencapai hasrat yang diingini. Tak mengapa. Esok datang awal.

Alhamdulillah bila saat dan ketika tertunainya keinginan dek kerana sanggup berusaha mengejar had masa, kita rasa puas. Dapat apa yang dicita, dalam keadaan yang selesa. Tapi kenalah ikut masanya. Perbuatan manusia lazim semakin bernilai bila berpancang dengan masa. Rasa dapat capai dan selesaikan sesuatu dalam had masa tertentu sememangnya suatu elemen yang sejajar dengan fitrah manusia. Tak hairanlah sukan formula 1 yang termahal di dunia juga dijaja dengan relevan masa.

Justeru sangat relevan apabila agama mensyariatkan manusia menjaga waktu solat hariannya yang lima. Begitu juga Ramadhan yang boleh genap 30 hari atau ganjil 29 sahaja. Haji juga begitu. Hari wukuf di Arafah cuma sehari dalam setahun. Kalau nak sah buat haji memang tak boleh elak hari Arafah tanggal 9 Zulhijjah.

Kalau lambat tak dapat... Ungkapan yang biasa sangat kita dengar. Nak makan yang istimewa pun kena bijak ikut masa. Ada yang mengumpama masa ibarat mata pedang. Dalam keghairahan sesetengah orang kita menjual dan membeli emas, alangkah ruginya mereka jika benar masa itu emas bak kata orang tua, terutamanya jika banyak masa terluang dan terbuang begitu sahaja. Dalam Alqur'an banyak juga ayat yang bermula dengan sumpah Tuhan Yang Maha Esa bersandarkan masa.

Penting sungguh masa di sisi manusia. Baik dalam kesibukan dunia mahupun dalam membahagikan masa untuk diri, keluarga dan Sang Pencipta Yang Terutama. Ada kalanya logik akal manusia boleh tersasar menafsirkan kebijaksanaan Tuhan empunya Agama yang Mulia yang menetapkan hari raya. Aidil Adha disambut serentak di seluruh dunia sedang jemaah haji menunaikan tanggungjawab mereka di Makkah sana.

Kalau logik, bunyinya mungkin lebih bijak untuk menjalankan sembelihan qurban sepanjang tahun. Pastinya ini lebih bermanfaat selain lebih mudah diuruskan untuk ummat sejagat. Tapi di sisi Tuhan tidak begitu. KebijaksanaanNya melangkau jauh hukum logik akal manusia yang mahu memandai-mandai dariNya. Maha Suci Tuhan Yang Menentukan. Telah ditetapkan harinya, masanya dan saatnya dalam setiap perkara yang berada dalam kekuasaanNya.

Bunyi logik akal manusia semata-mata takkan dapat menandingi kebijaksanaan Pemilik dan Pencipta manusia. Tak kiralah setinggi mana ilmunya manusia, takkan terbanding pengetahuan Tuhan. Tapi ada juga manusia yang rasa ideanya lebih baik dari Kalam Tuhan dan maklumat yang dibawa oleh para Rasul mulia. Sampai ke hari ini, masih ada yang mendakwa diri percaya kepada agama, tapi pengisian agama ditentang dan dicerca. Tergamak mengguna nama 'Sisters Dalam Agama' tapi hukum agama diperlekeh di dunia. Liberalisasi katanya...

Ramai di kalangan kita yang cukup kenal nafsu dan selera diri. Apa nak makan, minuman kegemaran, nak hidup dalam kemewahan, nak hidup berpasangan dan macam-macam lagi keinginan. Tapi hanya kenal nafsu semata belum cukup lagi untuk buat kita kenal diri sendiri.

Fitrah manusia hidupnya mahu punya Tuhan. 95% populasi dunia ini percayakan agama bertuhan. Antara kelaziman dalam kepercayaan agama bertuhan di dunia ini ialah meletakkan kedudukan Tuhan itu di tempat tertinggi serta wajib dipatuhi. Habis tu nak buat apa sibuk sangat persoalkan hukum Tuhan?

Sampai masa, dunia pun lebur. Mungkin juga jasad kita lebur terlebih dulu. Cerita bila, di mana, bagaimana dan sebagainya pasti Tuhan yang mentaqdirkan semuanya tahu. Selagi belum sampai masa kita, jangan kita nak putus asa. Buatlah apa yang patut sebagaimana yang Tuhan dah cakap perlu diikut. Tak usah takut, tak payah nak kedekut. Kita ini pun Dia yang punya. Semua benda yang kita ada pun pinjam dengan Dia.

Oh ya... 9 Zulhijjah 1431 kali hari apa? Rasanya bukan jumaat untuk menjadikan haji tahun ini bertaraf akbar. Di Malaysia 9 Zulhijjah 1431 bersamaan Selasa 16 November 2010 tapi orang haji wukuf di Arafah hari Isnin 15 November. Hmmmm... nampaknya banyak lagi yang aku nak kena fahamkan kenapa tarikh Islam berbeza antara negara. Memanglah masa itu penting nilainya dalam agama, tapi kalau tarikh sambut raya berbeza itu nak kira macam mana pula? Hal macam ni tak payah Sisters Dalam Agama bagi berlaga pon dah cukup memeningkan kepala.

By: Towil

Saturday, November 13, 2010

Sky Juice; commonly known as plain water...

Some truth come to us plain and simple. Our justifications are normally the reason a truth gets challenged.

A man is worthy if he is true to his words although that is supposedly the cheapest thing any normal man can do. Is it fair to judge people from their talks? If it is, how fair is this fairness should be? A simpler rationale to dismiss the notion that a man is worthy of his words ought to be “action speaks louder than words”.

Many times in our lives, we felt deceived upon not getting what has been promised by others. Rationally our sanity decides whether or not we should and can trust someone else’s words or promises. Some of us withhold higher skeptics than others. Some being realists prefer to take it as it is while some prepare for the worst despite hoping for the best.

Neither a man nor any woman can actually foretold precisely what fate holds in the future but sometimes it feels so right to put up a hope as we plan. Rightfully, what is the optimum level for a good thought to deserve trustworthiness? When things go against certain expectations, how strong can one’s mind remains rational and impartial despite the fact that normally at this stage, negative emotions including disappointment, anger, envy, hatred and distrust often intertwine in volatile mood.

Wednesday, November 3, 2010

Kopi Tongkat Ali; Nak Tambah Kuat Lagi?

Abang mau itoo tulur sitengah masak ka? Sudah minum tongkat ali, makan tulur la bang… kasi power kuat punya…

Tanggapan. Aku ingatkan mamak yang ambik order tadi memang rekomen telur separuh masak untuk digandingkan dengan kopi tongkat ali 5 dalam 1 sebab boleh tambah tenaga orang jantan. Tapi bila aku fikirkan balik, alahhh… dia meniaga, memanglah suka pelanggan yang macam-macam ordernya. Kopi Tongkat Ali; apa sebenarnya yang dijual? Serbuk kopi segera… dengan KHASIAT memperkuatkan tenaga. Boleh kaya orang yang jual kopi segera ini di Malaysia. Sampai mampu bagi hadiah pertandingan satu juta.