Monday, February 28, 2011

Alone in the Light

___________________________________________________________________
Up and down, round and round
Destiny’s wheel keeps on rolling
Safe and sound, stand on ground
Fate and will won’t stop running
And I am standing in front of every single thing
I’ll keep on walking until the light fades to nothing

Alone in the day, thinking of what may
Alone in the night, praying for what’s right
Cause I’m doing alright, when I’m alone in the light

Day by day, green and gray
My faith goes through all the testing
Tough and rough, nothing is enough
My needs and thoughts continue growing
And I’m still learning to embrace every little thing
Without knowing when is my light gonna stop glowing

Alone in my life, but I have to strive
Alone I believe, that we’re all deceived
By our very own thoughts, and the reasons we fought

I’ve seen the world became a dream
I’ve seen a dream became a hope
And I’ve been hoping to dream again
To dream again, to dream again...

Alone in the day, thinking of what may
Alone in the night, praying for what’s right
Cause I’m doing alright, when I’m alone in the light
Cause I’m doing alright, when I’m alone in the light
Cause I’m doing alright, when I’m alone in the light

by: Hafidzudin Marni

Saturday, February 26, 2011

When Birds Chirp…

Burung Kenari riuh berkicau…”, “Oh burung nyanyikanlah, katakan padanya aku rindu…”, “His eyes are on the sparrows…”, “Eagle fly free let people see…” and a lot more birds were recorded as song lyrics all over the world. Birds with the ability to fly and roam the sky are simply ideal to represent free-spiritedness that beats the odds of human capacity. Flying men and women are popular myths; with superman, batman, supergirl, wonder woman or even X-men for that matter is not sufficient to elucidate the special feeling of birds flying and chirping.

‘Burung’ is the Malay word for bird. Countless species of birds in this whole world have given us different stereoscopic meanings in life. Perhaps some inherited negative meanings such as Vulture as carcasses’ scavenger, Crow as garbage vandal, Chicken as coward etc are just a small friction of birds' negativity. Our cultural legacies that affect our worldviews sometimes offer contending definitions to similar species such as Owl being perceived as smart and knowledgeable in some western cultures whereas to some Malay tribes, it serves the sign of jinx or death angel’s presence nearby.

The White-rumped or famously known as “Burung Murai” amongst Malays is just a common bird that chirps happily with morning sunlight. Many of us would appreciate the soothing thought of this bird sings in the morning while everything else is calmly relaxing. It can even sounds like a picture perfect scenario to some people in dire need of holidays in Kampong or hometown village. Throw in couples of pigeons and doves into that picture and voillah… it becomes exotically romantic. The sound of birds chirping is commonly associated with serenity and heartwarming ambiance.

Wednesday, February 23, 2011

Own your mind, before you Mind your Own…

Mind your own business. Haaaa…. That’s a pretty neat idea! People even come up with sellable software program out of that saying. Other than, "do yo own kinda thin, ain't no bitchin no nigga's thin, never mindin nobody’s bisnes thin and chillin" stuffs, what else does it lead to? Malays even have their own version, “Jaga tepi kain orang” that is normally uttered with a don’t or in Malay, ‘Jangan’ to begin with. Wait… wait… wait… do you mean Malays actually concur with such connotation of not bothering to know other people’s stuffs?

Culturally, as claimed by history, Malays commonly live in extended family instead of a nucleus. In fact, considering ancestors of Malays in most Archipelago islands, it's a given fact that Malays are communally close-bonded society. Today Malays are inhibiting most of South East Asia, with some splinter groups scattered all over the world such as Saudi Arabia, South Africa, and Australia etc. How would a society based on extended family values, usage and folkways continue living with such attitude? Could it even be possible for a community comprised of extended families swapping to nucleus individualistic society?

Monday, February 21, 2011

Aku Sebiji Batu (Part Two)

“Ehh kenapa Pakcik tu pakai baju batik? Kita kan dalam ihram…”, Asrul yang memang rajin bertanya mula mengaju persoalan kepada aku. “Tak kena dam ke nanti?”, Ijat pulak menambah soalan. Sewaktu Pakcik pencen polis tu nak naik bas yang masih dalam perjalanan ke Mekah dari Madinah AlMunawwarah, aku sempat dengar dia marah-marah. “Sudah lah aku nak balik johor! Hantarkan aku balik…” Bentak si Pakcik kepada isterinya.

Makcik isteri Pakcik tu diam tak jawab apa-apa seakan bimbangkan baran suaminya. Wakil syarikat pelancongan kami memujuk Pakcik tersebut agar bertenang. Pakcik tu berkeras nak balik Jay Bee. Macam orang kerasukan yang meracau tanpa kepastian bagaimana duduk sebenar perkara, bunyi rungutan berbaur ammarah Pakcik yang memang nampak keletihan dek kerana perjalanan jauh dalam keadaan yang merimaskan berterusan buat beberapa ketika.

Aku dan para jemaah meneruskan perjalanan setelah Pakcik yang meracau tadi duduk di tempatnya. Beliau akhirnya lena dengan baju batiknya setelah penat merungut sendirian kerana tak tahan dengan keadaan. Sampai di Mekah, Pakcik dinasihatkan berehat dulu sehingga hilang penat yang mengganggu fikirannya.
Jemaah lain bersama aku meneruskan umrah kami malam itu meskipun ramai yang sudah kepenatan. Selesai kami solat jamak ta’khir di hadapan binaan batu empat segi yang mulia, dari arah belakang kami ada sekumpulan jemaah Melayu lain yang gempar bila tetiba seorang makcik dalam kumpulan tu berteriak, menjerit-jerit, menangis sambil berguling di laman marble putih sebaik terpandang Ka’abah yang mulia. Apa kena pulak nih?

Sunday, February 20, 2011

Aku Sebiji Batu (Part One)

Masa aku kecik dulu, selalu sangat baca cerpen ‘aku’ yang macam-macam. Ada sebatang pen, sebuah buku, sebatang pokok dan macam-macam lagi sampaikan “Aku Sebuah Helikopter” pon pernah aku baca kat majalah. Tapi kali ni, aku pulak nak tulis cerpen ‘aku’ yang bertajuk “Aku Sebiji Batu”. Cerita yang aku nak tulis ni mengandungi unsur separa seram dan malar mistik tetapi tiada unsur tahyul. Ok, kejap ehh… aku nak pegi solat asar dulu…

Cerita ni agak panjang. Jadi aku akan cerita setakat yang terlarat aku tulis dulu buat arini. Senario kisah bermula selepas arwah orang rumah aku kembali ke rahmatullah dalam tahun 2004. Di sebalik kemuraman, aku yang ditemani seorang anak lelaki berusia lebih 2 tahun dan anak perempuan yang comel baru lebih setahun serta masih belum tau berjalan, teringin sangat rasanya nak duduk depan Kaabah di Mekah sambil mengadu kepada ALLAH... Tapi aku dah berenti kerja masa tu, manalah aku nak cari duit buat pergi umrah..??

Alhamdulillah, Tuhan Maha Kaya. Duit bukan penentu segala cara. ALLAH bagi aku satu idea. Haji KayZee pemilik sebuah syarikat Pelancongan & Umrah setuju sponsor perjalanan aku ke sana dengan sorang kameraman untuk buatkan video Umrah syarikatnya. Memang rezeki Ijat, sahabat karib lama aku yang pertama kali pergi umrah free sebab dia jadik kemeraman dan penyunting video tu. Bahagian batu yang jadik tajuk cerpen ni bermula kisahnya di sini…

Wednesday, February 16, 2011

Masanya dah lama tiba…

Lebih 1400 tahun dulu, seorang lelaki dari suku yang mulia dilahirkan ke dunia untuk memimpin manusia ke jalan Tuhannya. Segala macam dugaan dihadapinya demi menyampaikan berita dan cerita agama kepada ummat dan kaumnya. Dari sekecil hinaan, tempelak, cacian dan makian hingga deraan, boikot, ugutan serta peperangan ditempuhi jua demi menjulang kebenaran yang mengagungkan Tuhan sekalian alam yang Maha Esa.

Dari seorang manusia berkedudukan dalam qabilah bangsa, dia memilih untuk tidak mengalah mahupun berputus asa meskipun para pembesar sebangsanya tegar memujuk dan menghasut sanak saudara dan masyarakatnya agar menolak usaha lelaki ini dengan alasan demi mempertahankan maruah bangsa dan kepercayaan nenek moyang mereka. Walaupun turut diakui kebenaran dan kebaikannya oleh mereka yang memusuhinya, kejahilan, ketamakan dan kesombongan mempertahankan maruah bangsa secara totok dan nyata sesat terus-terusan diperjuangkan dalam kesesatan oleh para penentang kebenaran.

Thursday, February 10, 2011

Membelenggu Penunggu Yang Termangu

Lepas cerita hantu, cerita saka, lepas tu cerita jin pulak… hadooooyaiii, berapa lama lagi agaknya baru terbalas dendam terpendam selama bertahun cereka tahyul Melayu diharamkan di TV dan pawagam? Aku tak salahkan sangat tukang bikin pilem sebab sampai ini hari ramai peminat tegar cereka seram terus menyokong dengan kesanggupan membeli tiket di panggung wayang. Ditambah pulak mungkin sebab teknologi animasi nak bikin spesel efek yang canggih manggih makin murah, pembikin pilem pun tak cuak sangat nak bikin cereka yang boleh dijual… janji masyuuukkk…
Kalau nak berkarya pun duit jadik matlamat utama, alamatnya makin terus tak berjiwalah penghasilan kreatif kita. Bagi sesetengah pengkarya materialistic, itu cakap orang yang jeles dengan dunia jer…

Monday, February 7, 2011

Trafalgar, Tiananmen & Tahrir Squares

Following Tunisian political hegemony, several neighboring Arab countries felt the uprising prowess of the people becoming more undeniable whilst some leaders fear over such trend is turning inevitable. Egypt, Libya, Yemen and Jordan are seemingly next neighbors to get caught by the same stir in some political analysts’ anticipation. Is it merely a passing trend that blows in the wind?

Pros and cons critics upon what’s currently going on are flying across conventional and alternative media channels all over the world. Concerns on humanitarian as well as political directions of Arab nations grew alongside expectation towards betterment by democratic and liberalist’s definition. Although not so popular, some skeptics are contemplating over someone else’s “bigger agenda” involving ideological indoctrination similar to the world’s previous historical conundrums.

Although this time Muslim entities are directly involved in driving rallies and demonstrations that cry out democracy and liberalism in Tunisia and Egypt, pure religious concerns remain second in public opinion. Priority is given to governance under nationalistic interest rather than genuine Islamic social system. On one hand, this has garnered support from renowned pro-democratic nations especially within the scope of western civilization but on the other hand, idealism is overtaking religion.