Monday, November 12, 2012

Cemburunya Aku Matinya Begitu (3)


Kisah Cinta Pak Imam Duda dengan Janda Setia

“Kak Idah dah meninggal hari jumaat baru ni” langsung terhenti sebak suara Mak memberitahu khabar kematian sahabatnya yang aku juga kenal. Kami berjiran tinggal sekampung. Arwah Kak Idah orangnya mesra. Sikapnya yang suka bergurau dengan keluarga kami membuatkan kami menganggapnya umpama saudara dekat. Tambahan pula statusnya sebagai janda berusia sekitar 50an yang tinggal berseorangan di rumah peniggalan arwah suaminya, menjadikan Mak yang memang merupakan seorang aktivis masyarakat lebih akrab dengannya. Inna lillahi wa inna ilaihi raji’uun...

Arwah suami Kak Idah ada seorang anak lelaki bersama arwah isteri pertamanya, jadi Kak Idah adalah ibu tiri kepada anak ini yang kini bekerja di Singapura. Pernah terdengar Kak Idah bercerita dengan Mak sewaktu hayatnya. “Minggu depan anak saya nak balik sinilah Cikgu”. Kak Idah membahasakan Mak aku ‘Cikgu’ sebab Mak memang Ustazah yang mengajar agama di kelas dewasa. “Jadi minggu depan saya tak dapat ikut Gikgu pergi kelas agama. Kalau anak saya balik, saya nak duduk di rumah memasak apa yang dia teringin nak makan” sambung Kak Idah.

Bunyi cerita Kak Idah perihal anak tiri kesayangannya membuatkan aku hormat sangat kat orang kampung aku yang sorang ni. Walaupun arwah suaminya meninggal dunia tanpa zuriat bersamanya, kasih sayang dan amanah arwah suami tetap dijaga. Sayangnya pada si anak tiri bujangnya saling tak tumpah macam ibu kandung. Tegar Kak Idah gagahkan membeli barang dapur dan memasak sendirian untuk sambut si anak pulang ke kampung, meskipun dia sebenarnya ada sakit kencing manis sampai kakinya terpaksa dipotong.

“Janganlah Cikgu... saya dah malas nak pikir pasal nak cari laki lagi. Bior lah hidup sorang-sorang macam sekarang. Hati saya senang boleh ikut Cikgu pergi kelas dewasa belajar agama. Saya ni dah lah tak pandai, kalau ada laki nanti payah lah saya nak ikut kelas cikgu lagi” berderai tawa Mak dan Kak Idah... “Ehh... tapi kalau jodohnya sampai memang baik, jangan kau tolak pulak dah” ujar Mak berseloroh. “Baik macam mana tu Cikgu? Macam Pak Imam ke?” Memori aku masih terngiang lagi derai tawa Kak Idah dan Mak di ruang tamu.

“Pak Imam apa kabar? Nampak macam lebih sihat semenjak ada ‘bantal peluk’ yang baru...” Mak yang memang suka mengusik menegur Pak Imam Masjid di tempat Mak mengajar kelas dewasa. Pak Imam ini baru menikah semula selepas bertahun menduda. “hehehehee... Alhamdulillah Cikgu” jawab Pak Imam sambil tersenyum. “Saya nak bagitau Pak Imam, Si Idah yang selalu ikut saya mengajar di kelas dewasa ni sekarang ada di Unit Rawatan Rapi Hospital Daerah”. Mak memberitahu Pak Imam perihal Kak Idah yang semakin serius.

“Saya ada dengar juga... Apa khabarnya dia sekarang?” Tanya Pak Imam dengan wajah yang jelas bimbang. “Entahlah Pak Imam... Saya nak cakap pun tak pasti. Kita doakanlah mudah-mudahan dia cepat sembuh” jawab Mak yang kebetulan terserempak dengan Pak Imam di Masjid 3 hari sebelum Kak Idah menghembuskan nafas terakhirnya. Kisah Pak Imam yang menduda sekian lama akhirnya bernikah semula ada cerita di sebaliknya...

Kira-kira 2 tahun sebelum itu, Pak Imam pernah dikenenkan dengan Kak Idah. Secara lahirnya keduanya saling mempunyai rasa tertarik antara satu sama lain. Kak Idah yang manis berkulit putih orangnya pernah meminta pandangan Mak tentang persoalannya cintanya. “Bagi seorang ibu atau bapak, yang paling afdhal mencarikan jodoh buatnya adalah anak-anak. Islam tak menetapkan kalau mak atau bapak nak menikah semula mesti dapat izin anak” penerangan Mak panjang lebar berbaur nasihat dan motivasi menjawab persoalan Kak Idah.

“Tapi Cikgu... bila saya pikir-pikirkan keadaan saya yang menumpang rumah arwah suami dengan anak tiri... saya jadi tak semangat kalau nak kena tinggalkan rumah tu. Memang betul cakap Cikgu Pak Imam tu baik orangnya. Kalau jodoh saya dengan dia, paling tidak waktu solat saya mudah nak jaga sambil selalu dapat ke Masjid, tapi saya tak sampai hati dengan anak tiri saya tu Cikgu. Kalau saya kahwin dan pindah ikut suami, saya takut nanti anak saya tu segan nak jenguk-jenguk saya macam sekarang” Kak Idah tertekan antara perasaan peribadi dan naluri keibuan kepada anak tirinya.

Persoalan itu terbiar begitu sahaja sehingga akhirnya Pak Imam menerima calon berikutnya selepas lebih setahun menanti jawapan Kak Idah. Tuhan lebih mengerti hati dan perasaan hamba-hanbaNya. Meskipun tidak bersatu, hati mereka ALLAH sahaja yang tahu.

Sekali sekala bila Kak Idah datang ke rumah, kami adik-beradik sering mengusik Kak Idah. “Menung teringat Pak Imam duda ke Kak Idah?” tegur abang sulungku bila ternampak Kak Idah yang duduk di sofa dengan Mak. “Heishhh... dah menikah lah Pak Imam tu... melepas aku” hahahahaha... memang berbual dengan Kak Idah pasti bersulam gelak ceria.

Ketika Mak sampai ke rumah arwah Kak Idah, jenazahnya baru siap dimandikan. Tukang mandi jenazah yang juga orang kampung kami masih bergenang airmata lantaran teringatkan keramahan arwah Kak Idah semasa hayatnya. Masa Mak sampai, tukang mandi jenazah datang mendapatkan Mak lantas berbisik, “Cantiknya muka arwah Cikgu... berseri-seri sampai saya tak boleh nak tahan sedih teringatkan arwah masa hidupnya”, berpelukan Mak mententeramkan tukang mandi jenazah yang menangis di bahunya.

Mak sampai terlambat sikit ke rumah arwah Kak Idah. Semuanya gara-gara ada satu lagi kematian kenalan yang diziarahinya...

“Arwah Kak Idah meninggalnya pukul berapa Mak?” Aku bertanya. “Itulah yang nak jadi ceritanya... Kak Idah meninggal lebih kurang jam 10:30 pagi di hospital, dalam setengah jam lepas tu Pak Imam Duda yang dulu hampir berjodoh dengan arwahnya pulak meninggal dunia di rumah kampungnya” tersentap aku mendengar jawapan Mak. Inna lillahi wa inna ilaihi raji’uun... Sekali lagi aku mengingatkan diri bahawa sesungguhnya kita datang dari ALLAH dan kepadaNya lah kita kembali.

Subhanallah. Maha Suci ALLAH.

Aku terpikir. CINTA itu pastinya sesuatu yang amat bernilai di sisi ALLAH meskipun hanya CINTA antara sesama hamba. Demi menghormati keluhuran CINTA yang tidak dicemari kemaksiatan, ALLAH Yang Maha Bijaksana pasti tahu menghargai setiap rasa di hati hamba-hamba yang taat padanya. Bukan aku nak memandai-mandai buat kesimpulan guna akal semata-mata, tapi lihatlah bagaimana bijaknya ALLAH mentaqdirkan detik ajal hambanya.

Oleh kerana KUASA ALLAH tidak terbatas di dunia sahaja, maka teramat mudah bagiNya mentaqdirkan bagaimana kesudahan sebuah CINTA baik di dunia yang sementara mahupun akhirat yang abadi selamanya. Ada kalanya menghormati perasaan orang lain yang kita sayangi menuntut pengorbanan peribadi tapi percayalah, tidak ada sesuatu apa pun yang dicipta sia-sia... termasuklah CINTA. Setiap pengorbanan dan keikhlasan pasti ada ganjaran. Sesungguhnya ALLAH lebih mengerti isi hati ini... Wallahu a’lam.

By: Towil SeeSharpMinor

Wednesday, August 22, 2012

BerHIJRAH biar BerARAH

Abah mana? Tak adhe, abhah pegi Baraan. Jawab anak muda Kg Seri Paya yang baru lepas SPM. Takpekat sangatlah slang jawanye bila aku tanya bapak dia Wak Salam pergi mana? Budaya ‘Baraan’ Hari Raya di kampong-kampong keturunan Jawa khususnya sekitar area Parit Raja Batu Pahat masih diteruskan sampai hari ini.

Nota: Ader sorang budak SeeSharpMinor dudok area Taman Yu yang ader Mekdonel Parit Raja. Anak Imam ;-)

Dengar cerita budak SeeSharpMinor ada yang baru balik keje kat Mekah. ALHAMDULILLAH. Bukan untuk dibangga. Banyak lagi anak Melayu Malaysia yang handal-handal dudok di sana. Ader dokter, enginiyer, loyer, bawak helicopter… semua ader. Lagi power deorang nih sumer dari budak-budak SeeSharpMinor yang baru setahun dua.

Nota Selingan: Assalamualaikum Tuan Haji Fendi (Ayahnda ranting Jeddah yang bukan tiga line ;-)

Ader juga yang bertanya… Besar ke deorang bayar buat kerja kat sana? Nak jawab pon segan. Tapi korang yang tanya nih nampak tak kat Mekah sana ada KAABAH? Ada Kuburan Rasulullah di Madinah? Nak elak fitnah kita jawab YA. Nak kira nilai ikut kita lah kan. Selebihnya ALLAH dan Rasulnya lebih mengetahui.

Rupa-rupanya memang ramai Anak Malaysia yang berHIJRAH ke Negara luar sehingga membina kehidupan di sana. Berkat sunnah berhijrah barangkali. Rezeki ALLAH bagi. Kita kena gerak cari… Kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya? Kalau tak pecah tabung ayam batu separa porselin tu, mana nak cari duit buat beli megi stok sahur sebulan sebab nak ikat perot untuk raya sakan?  Buka kat masjid jer…free. Itu resepi berjimat Ramadan orang berhijrah sebatang kara, menginap di setinggan sekangkang kera akibat berhijrah ke kolumpo cari kerja masa ujung 80an awal 90an. Dulu laaa kan...

HIJRAH Rasulullah s.a.w dari Makkah AlMukarramah ke Madinah AlMunawwarah bukan sekadar sejarah biasa. 13 tahun Rasulullah s.a.w berdakwah di Makkah. Bermula secara sembunyi sehingga secara terangan, ummat Islam yang mentaati perintah ALLAH menerusi lidah PesuruhNya, Muhammad s.a.w lelaki sempurna, terus akur menuruti perintah berhijrah dari tanah tumpah darah sendiri ke negeri lain yang rakyatnya lebih terbuka hati menerima.

Macam-macam rantaian kata semanis bicara yang mampu tercita dan tercipta lantaran menghayati semangat dan ruh Islam dalam peristiwa HIJRAH ini yang mencakupi pelbagai aspek kehidupan. Ada anak yang meninggalkan orang tua kerana memilih agama, ada yang suami meninggalkan isteri akibat agama terbeda. Sahabat karib, malahan pasangan berkasih yang ikut berHIJRAH juga dipersoal niat masing-masing kerana semuanya nanti bakal menjawab kepada Tuhannya; “kerana apa kamu berhijrah?”. Apa kata Rasulmu tentang niat di hatimu?

Anekdot semasa: Ramadan baru berlalu. Masa artikel ni ditulis, belum boleh ada orang yang dah siap “Puasa Enam” sebab hari ini baru 4 Syawal 1433H ;-)

Bagi kebanyakan orang di Mekah, habis puasa Ramadan maknanya kerja-kerja untuk musim haji dah patut sedia semua. Syawal, Zulkaedah baru Zulhijjah musim haji. Tiga bulan yang cukup singkat bagi orang Mekah, Madinah & Jeddah. Masa berlalu pantas sehingga klimaks ibadah HAJI tahunan berwukuf di dataran ARAFAH, di ikuti beberapa hari bermalam di Mina sambil melontar.

Sepanjang pengamatan ketika pengalaman singkat penulis menunaikan Haji bersama SeeSharpMinor, dalam beribadah juga banyak kelihatan perbezaan minimal antara pelbagai bangsa dari seluruh dunia. Pengaruh budaya setempat dan rantaian ilmu bersumber Mazhab tertentu membezakan sebahagian tingkah dan langkah sesama ummah tapi tidak bercanggah. 

Selagi masih dalam kelompok Ahlus Sunnah, tak kisahlah apa Mazhab sekali pon, semua boleh terima. Bila masuk bab syiah, baik terajang cepat-cepat virus syiah laknatullah. “Anak harimau usah dibela”, pesan orang tua-tua Melayu kita.

Anak Imam yang Budak SeeSharpMinor tu dah rasa nikmat bekerja selepas melalui banyak lapis hikmat dan rahmat yang datang berseli ujian dan kekangan menuntut kesabaran untuk terus berjalan. Bukan senang nak senang… Nak susah memang tak susah. Tapi kan, bila balik ke Parit Raja, budak SeeSharpMinor yang bapak dia Imam tu, kalo ikotkan hukom adat, kena juwen mmbara’… mmbara’ adalah kata kerja kepada Baraan mengikut kaedah tatabahasa Jawa.

Nota Chuppp!!: Baraan tu amende? buat apa? Cer citer…

Orang Melayu ramai yang cakap ‘Marhaban’. Bendanya sama je. ZIARAH rumah orang kampong ramai-ramai naik moto ekjos bulowhh… Itulah budaya di kampong-kampong Jawa yang juga masih banyak meneruskan amalan bertakbir dari rumah ke rumah di malam 1 Syawal terutamanya Jawa belah Selangor. Peranan budaya ini kena dilihat beriring sejarah kehidupan sesuatu tempat. Proses pembudayaan berlaku secara dinamis seiring gayahidup yang sentiasa terkesan dihanyut kemodenan.

Orang dulu-dulu, masa tak ada karan letrik kat kampong, boleh je kayuh basikal ramai-ramai bawak lampu ayan ziarah jiran-jiran sambil bertakbir bersama memuji Tuhan Yang Maha Esa, Maha Terpuji lagi Maha Bijaksana. Syukur kerana hariraya hadir dengan Rahmat Tuhan yang mengharamkan puasa bila Ramadan berakhir sempurna. ALLAH Maha Besar. ALLAH Maha Besar. ALLAH Maha Besar. ALLAH Maha Besar. ALLAH Maha Besar.

Masa terus berlalu. Ini jam bangla sama indon yang datang kerja di Malaysia sudah mampu pakai henfon blekberi, 3G, ai fon yu ker yu fon ai kann aduyy terr berr nya punnn. Budaya terus berubah. Bunyi berbeza, rupa tak sama warna, cinta tak mesti berdua, macam-macam ada. Pilih mana suka… Ma RABBUKA? Man Nabiyuka? Soalan ni besok sendiri jawab ya...

Nak ke mana perginya hidup kita? Banyak lagi ker baki usia yang ada? Bila nak mula berkira banyak dah kot dosa? Hak yang lama dah bertambun dok ada... Hak yang nak mai lagitak tau ikot mana. Jangan sampai rugi berganda. Tak dapat rezeki dunia, akhirat pulak masuk neraka, Wal ‘iyazubillah… Na’uzubillahi min zalik.

HIJRAH itu sifat asasnya baik. Kerana ia bersifat baik, maka ALLAH perintahkan kekasihNya Muhammad s.a.w berhijrah meninggalkan bumi kelahirannya yang terdapat Baitullah di dalamnya, menuju ke penempatan Suku Auws dan Khazraj yang mendiami bumi Yathrib. 

Akhirnya Madinah Almunawwarah terbina sebagai sebuah Negara Islam Berperlembagaan pertama dalam sejarah dunia. Taqdir ALLAH penentu segalanya apabila kemenangan berpihak kepada Islam tatkala Mekah berjaya ditawan oleh Ummat Islam dari tangan musyrikin Quraish dan seterusnya membebaskan manusia dari aqidah perhambaan berhala mahupun makhluk selain dariNya.

HIJRAH itu pada hakikatnya tersemat nilai sebuah perjalanan. Kehidupan kita didunia ini juga umpama sebuah perjalanan dari alam ruh ke alam rahim ibu dan langsung ke dunia. Terus jalan lagi ke alam barzakh di dalam kubur nanti sampailah alam kiamat dan akhirnya disudahi dengan alam akhirat yang kekal selamanya. Justeru HIJRAH itu sangat bersifat natural dalam kehidupan manusia. Yang penting ARAH tujunya tetap sampai ke akhirat.

Nota akhir sebelum penutup: Yang betul tapi berbeza dengan kita tak perlu dilawan sangat-sangat selagi ada dan jelas kebaikannya bersandar nas dan dalil naqlinya.

Tak kiralah lu Jawa ke haper ke… Kalo lu jaga hak TUHAN lu baek2, kat mana2 pon ALLAH jaga lu Der. Kalau lu langgar HAK ALLAH… lu sendiri jawab lah nanti der. Bahagian ni ending dia wa terpaksa kuanghajo skit… Kubur masing-masing der. Lu NGAP, lu JAWAB.

By: Towil SeeSharpMinor

Thursday, August 16, 2012

Sempadan Ramadan

Tiap yang mula akan berakhir, tiada ku takut akan cobaan… Layan jugak lirik lagu Alleycats yg diputar berselang lagu raya. Makin berusia aku rasa makin hilang sentimen dengar lagu raya. Nak kata tua sangat tu tidaklah, tapi lagu raya memang sesuatu yang aku dah muak nak dengar sejak beberapa tahun sebelum ni lagi. Tak kiralah masa dengar lagu tu aku ada dalam negeri atau pun kat luar, sama jer. Dah tak ada rasa syahdu syawal dalam minda aku ni dah bertahun lamanya.

Alhamdulillah tahun ini geng See Sharp Minor berpeluang memulakan puasa sehari lebih awal dari Malaysia. Kami mula berpuasa pada hari Jumaat di Taif sekembali dari penggambaran di Riyadh, Arab Saudi. Kebanyakan Negara barat seperti U.K, USA, Canada dll juga banyak yang mula puasa pada hari Jumaat. Malaysia mula puasa hari Sabtu. Takpe lahhh… Malaysia kan Negara Islam yang ada ahli falaq dan ulama sendiri. Tentulah bijak pandai agama yang ada disini tau apa nak dibagitau ke penyimpan mohor besar raja-raja kenapa Malaysia puasa tak sama dengan sebahagian dunia.

Selesai lebih kurang 2 minggu See Sharp Minor bermukim di Daerah An-Nuzhah, Makkah Al-Mukarramah kami pun balik Malaysia. Bila makin hampir nak raya, kami terpikir macam mana nak kira kami punya puasa yang mula awal sehari dari Malaysia sebab waktu tu kami dok ada di Arab Saudi. Soalannya kalau Malaysia raya selepas genap 30 hari berpuasa, kami yang mula puasa awal sehari akan jadi 31 hari?? Yang jadi persoalannya boleh ke puasa 31 hari?

Kalau mengikut hadith-hadith yang menceritakan perihal penentuan awal Ramadan dan Syawal, jelas bulan Islam hanya samada 29 hari atau genap 30 hari. Tak ada nas yang sebut 31 hari. Contohnya; Dari Abu Hurairah r.a., katanya, Nabi Muhammad s.a.w bersabda: 
"Berpuasalah kamu setelah melihat anak bulan Ramadhan dan berhari-rayalah kamu setelah melihat anak bulan Syawal,  kalau ia terlindung dari penglihatan kamu maka sempurnakanlah bilangan bulan Sya'ban tiga puluh hari."
(Hadith Sahih - Riwayat Bukhari dan Muslim)

Kalau difikirkan rasional berdasarkan hadith di atas, maka orang Malaysia yang mula puasa di UK, Canada, Bahrain, Yemen, Jordan dll dan balik untuk beraya di Malaysia walau macam mana sekalipun tak boleh puasa 31 hari Ramadan sebab bertentangan dengan hadith yang menegaskan bulan Islam maksimum harinya adalah 30 sahaja. Maka bolehkah raya juga di Malaysia sehari lebih awal bila sudah genap puasa 30 hari?

Kalau ditanya perihal bahas penguasa Agama yang perlu ditaati keputusannya demi perpaduan ummat, barangkali jawabnya kena ikut apa yang penguasa agama setempat dah tetapkan. Tapi isu ini jelas punya sumber rujukannya. Kuasa para penguasa agama dunia hari ini walau macammana sekalipun tak layak melanggar sempadan yang Rasulullah s.a.w dah tetapkan.

Seeloknya kita yang berstatus Muslim dituntut agar tetap mengutamakan ALLAH dan RASUL sebagaimana yang saban hari kita perakukan dalam solat apabila menyebut kalimah syahadah, LA ILAHA ILLALLAH, MUHAMMADUR RASULULLAH. Taatkan pemerintah atau ‘Ulil Amri juga hanya datang selepas mentaati ALLAH dan RASULNya. Justeru apabila jelas nas dan dalil yang sahih dari AlQur’an & Sunnah, maka kita sepatutnya ikut yang Rasulullah s.a.w dah jamin selamat takkan sesat.

Perbezaan pendapat… Biarlah nak berbeza pun. Dah namanya manusia. Tapi kalau terpaksa memilih antara kebenaran yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w dengan kesetiaan kepada Raja dan Negara dalam rukun Negara, dah tentulah Rukun Iman lebih mulia untuk dipelihara. Antara Negara yang sama-sama beragama Islam juga berbeza keputusan dan pendapat untuk menentukan tarikh dan haribulan. Bila berbeza keputusan mereka maka berbezalah juga kesan kemudiannya.

Dunia hari ini lebih pantas bergerak berbanding dahulunya. Dulu naik kapalterbang Boeing, sekarang naik AirBus. Orang dulu lagi dari zaman sebelum adanya kapal terbang naik kapal laut kalau nak ke Mekah. Hari ini, sahur di Amsterdam berbuka di Addis Ababa pon boleh. Dengan kepesatan globalisasi masakini, keupayaan para pengeluar fatwa juga sepatutnya lebih perkasa. Kita cakap bergegar-gegar nak menguatkan Ummat tapi untuk perkara asasi berkaitan ummat sendiri pun belum dapat ditegakkan secara berhemah.

Salah satu rumusan Sirah Nabawiyah dalam rentetan kehidupan Rasulullah s.a.w adalah komitmen Baginda kepada “Penyatuan dalam perbezaan & kepelbagaian”. Para Sahabat baginda terdiri dari individu-individu pelbagai latarbelakang. Ada yang kaya, miskin, hamba, peniaga, gembala malahan berbeza suku, puak mahupun bangsa. Komitmen Baginda Rasulullah s.a.w jelas berhasil sehingga pewarisnya yang meneruskan pemerintahan Khulafa’ ArRashidin berjaya menakluk dunia dengan AGAMA.

Apakah yang diiktiraf oleh ALLAH apabila ummat mengamalkan suruhanNya agar mengajak dengan kebaikan dan mencegah kemungkaran? “Khayra Ummatin” = Sebaik Ummat. Seperkara tentang UMMAT adalah ianya tidak disempadankan dengan kewarganegaraan. UMMAT terdiri di atas kepercayaan kepada ALLAH, Tuhan sekalian Alam. Tiada Tuhan Selain ALLAH, Muhammad itu PesuruhNya.

Apabila melibatkan soal tarikh mula puasa dan hari raya, ulama hari ini sudah lebih dari patut bersepakat secara sejagat membimbing ummah ke arah PENYATUAN yang dicontohkan oleh Rasulullah s.a.w. Para ulama yang berfatwa dan pengajar agama yang beraura luarbiasa juga sepatutnya diberikan pentas media yang lebih global di arus perdana, dengan komitmen bajet dan peruntukan yang mampu menandingi program hiburan, untuk menyemarakkan ajakan kebaikan “Amr Ma’ruf” dan cegahan kemungkaran “Nahi Mungkar”.

BerSATU untuk Negara sahaja belum cukup untuk jadi kiblat kehidupan seseorang yang berstatus Muslim dan Muslimah. Orang Islam kena terima ALLAH sebagai Tuhan yang Utama dan terutama dalam hidupnya. Muhammad Rasulullah s.a.w pula adalah lelaki pilihan ALLAH yang sempurna untuk dianuti ajarannya. Lepas pada tu barulah boleh kira nak taatkan hukum manusia. Barulah betul kena gaya dan caranya… tak gitu ke der?

1 Syawal adalah permulaan waktu yang diharuskan untuk memasang niat HAJI. 1 Syawal juga adalah hari raya Eidulfitri (sehari tu je) untuk meraikan ketaatan yang tercapai sepanjang sebulan Ramadan sebelumnya. Ramadan pada hakikatnya jauh lebih berharga nilainya dari Syawal. Sebermula dari malam pertama disunatkan berterawih sehinggalah anak bulan Syawal menjelma bersama pengharaman berpuasa pada tanggal 1 Syawal, tak dinafikan bulan Ramadan memang istimewa.

Dulu masa mula belajar puasa masa kecik-kecik, menghitung hari nak habis puasa sebab nak raya. Masa tu tak faham lagi betapa besarnya nilai Ramadan berbanding Syawal. Budaya budak-budak kecik orang melayu memang melebih-lebihkan hari raya dari bulan puasa. Bagi yg dah beranak-pinak tu memanglah rasa raya tu untuk budak-budak je. Cuma kadang-kadang tengok yang tua-tua sakan beraya dengan baju berpuluh pasang, langsir, cat baru kaler rumah dsb, rasa macam buang tebiat pun ada.
Korang raya bila?
Selamat Hari Raya. Eid Mubarak. Kullu ‘am wa antum bi alfi khair ~ See Sharp Minor

By: Towil See Sharp Minor

Sunday, June 17, 2012

Hujan Batu Di Negeri Sendiri

Orang tua-tua dulu cakap macam tu… Dari dulu aku cuba nak pahamkan kenapa macam tu? Sampai hari ini masih tak terjangkau akalku. Kenapa perlu bermatian mempertahankan tanahair? “Ask not what the country did for you but what have you done to your country”. Itu cakap orang putih. Dalam Bahasa Melayu maksudnya lebih kurang, “jangan dipersoal apa yang Negara lakukan untuk anda tetapi tanyalah pada diri sendiri apa yang anda dah buat untuk Negara?”.

Banyak kali aku cuba bersetuju dengan pepatah orang dulu-dulu… tapi kerap sangat aku jumpa alasan yang boleh menyangkal cakap itu. Kepercayaan setempat yang bersandar hukum adat sentiasa wajar disangkal oleh Syariat yang bersendikan hukum Islam sejagat. Kalau dulu aku tak nampak sangat beza Muslim dan Melayu. Sejak lahir dan besar di Tanah Melayu, aku dah banyak kali dengar pasal ketuanan bangsa kepada negaranya. Memang ada bahagian yang aku setuju… Cuma tak salah juga aku rasa kalau yang patut kita utamakan adalah ketuanan AGAMA kepada penganutnya.

“Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku” [Al-Kafirun : 6]
Itu ungkapan yang relevan bagi menyokong ketuanan agama dan bagi orang Islam yang solat, ayat itu pastinya sering dibaca. Cuba kita hayati maksudnya dalam hidup kita. Ayat ini sangat adil dalam mengajak ummat Islam bersifat tegas tetapi lembut. Tegasnya kerana menolak kepercayaan selain ISLAM, lembutnya pula kerana kita disuruh terima terlebih dulu bagi kamu (orang lain) agama kamu, barulah disebut bagi aku agamaku. Maka adabnya bukanlah mendahulukan berkokok jaguh siapa aku, tapi aku terima siapa kamu.

Hujan emas di negeri orang. Menarik sungguh bunyinya. Cuma bila difikir, kilauan emas tak pernah direkod dalam sejarah dunia ini bersifat semudah turunnya hujan di Tanah Melayu. Serupa macam ayat orang putih, “the grass is always greener on the other side” yang bermaksud rumput sering kelihatan lebih hijau di sebelah sana. Hakikatnya kita memandang peluang secara optimis kerana kita tak nampak lagi keadaan sebenar. Perspektif yang positif membantu kita bertindak secara positif mengikut hukum tarikan universal (Law of Universal Attraction).

Kesimpulan maksud tersirat pepatah “Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri” yang orang tua-tua dulu cakap adalah, “pilihlah setia kepada negeri sendiri walaupun terpaksa bersusah payah”. Dunia hari ini yang lebih materialistic pastinya memilih emas berbanding batu. Kekangan hidup yang menghimpit boleh membibitkan kekufuran sehingga terbit pelbagai permasalahan dunia termasuk mencuri, menipu, korupsi, prostitusi dan sebagainya.

“Kadang-kadang kefakiran menjerumus kepada kekufuran” [Mafhum Alhadith]
Dunia ini ‘kebun’ akhirat. Sebagai orang Islam yang beriman kepada ALLAH dan hari Akhirat, kaya dan miskin wajib dipercayai dalam dua perspektif; Dunia & Akhirat. Oleh kerana kita juga wajib percaya dunia ini sementara sedang akhirat lebih kekal selamanya (macam yang diulang dalam khutbah Jumaat), logiknya kita kena lebih kuat berusaha untuk hidup yang lebih kekal di akhirat sana. Paling ideal jika kita mampu capai status “Kaya di Dunia, Kaya di Akhirat”. Justeru fakir di dunia dan fakir jua di akhirat pastinya golongan manusia yang paling malang hidup dan matinya.

Rasulullah s.a.w dilahirkan yatim di bumi bertuah Makkah AlMukarramah. Sehingga usianya 53 tahun, Rasulullah s.a.w masih bergelar orang Makkah. Hanya 10 tahun terakhir dalam hidupnya dikenali sebagai orang Madinah AlMunawwarah atau Bandar Yang Bercahaya. Pada tahun terakhir usianya, Rasulullah s.a.w sudah berjaya menawan kembali Makkah (Fathul Makkah) dan turut menunaikan Haji di Makkah AlMukarramah. Namun sirah baginda diakhiri dengan wafatnya di Bandar Yang Bercahaya. Allahumma salli ‘ala Muhammad.

Hijrah Rasulullah s.a.w dan para sahabatnya dari Makkah AlMukarramah menuju ke Madinah AlMunawwarah adalah suatu perintah yang besar. Bayangkan kalau kita dan seisi kampong halaman kita diarahkan pindah dari Johor Bahru ke Kota Baharu? Harus diingat segala urusan perpindahan ketika itu harus diuruskan sendiri sedang dalam keadaan itu masih banyak ummat Islam yang harus berpisah dengan anak isteri, adik beradik, saudara mara dan sahabat handai lantaran perbezaan AGAMA. Begitulah pengorbanan Hijrah ke Bandar Yang Bercahaya.

Muhajirin Makkah yang bersama Rasulullah s.a.w sepanjang 13 tahun dakwahnya di sana berjaya disatukan dengan penduduk Ansar Madinah atas dasar AGAMA sehingga termaktublah Piagam Madinah yang merupakan “Perlembagaan Bertulis Pertama Di Dunia”. Begitu besar pengiktirafan ALLAH s.w.t kepada pengorbanan hambaNya ketika itu. Bumi yang asalnya bernama ‘Yathrib’ bertukar kepada Madinah. Dasar Negara yang mengiktiraf kewarganegaraan kaum Muslimin majority gabungan Muhajirin dan Ansar tanpa menafikan minority Yahudi digubal berlandaskan keadilan dan kebijaksanaan hukum ALLAH.

Inilah sejarah keagungan ISLAM yang benar seperti dijanjikan oleh ALLAH s.w.t apabila hambaNya berjaya mencapai tahap keutamaan yang sebenar dalam hidup. ALLAH dan RasulNya adalah keutamaan mereka. Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “apabila ummatku mengagungkan kebesaran dunia, maka tercabutlah daripadanya kehebatan ISLAM”. Sungguh benar Islam hari ini teruk dibelasah musuh dari segenap arah, kanan dan kiri, atas dan bawah. Sudah tak segagah zaman Rasulullah s.a.w dan para sahabah. Makin hari makin nampak banyak musibah. Astaghfirullah.

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang. [Al-Baqarah : 45] 
Penat tengok kerenah manusia berlumba kejar hidup dunia. Hidup yang sementara dikejarnya sampai habis dilanggar semua. Padahal punyalah baik ALLAH tawarkan suruh kita mintak tolong kat DIA yang berkuasa mencipta dan mentadbir segalanya. Dah lah DIA buat kita, DIA bagi kita aqal & tenaga untuk usaha, DIA pesan suruh mintak lagi kat DIA kalau kita nak apa-apa, DIA bagi peluang pulak untuk kita mintak maaf kalau terlupakan DIA dan macam-macam lagi pinjaman DIA yang kita dah guna… ada patut ke manusia engkar lagi padaNYA?

ALHAMDULILLAH. Segala Puji Bagi ALLAH.

Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan(untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar. [Al-Baqarah :153] 
Untuk kali ini aku nak sangkal juga sikap nasionalis totok sesetengah ummat Islam khususnya Melayu menurut tafsiran yang diungkap oleh pepatah orang tua-tua, “Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri”. Pertamanya oleh kerana Rasulullah s.a.w berhijrah dan setia di Madinah AlMunawwarah sehingga akhir usianya meskipun telah berjaya menawan Makkah tanah kelahirannya dengan AGAMA, maka tak salah tinggalkan tanahair demi ISLAM. Keduanya mempertahankan tanahair hanya perlu bila AGAMA jadi keutamaannya sebagaimana Rasulullah s.a.w dan para sahabat berperang mempertahankan Madinah sebagai sebuah Negara Islam Berperlembagaan yang pertama di dunia. Wallahu a’lam.

By: Towil See Sharp Minor

Thursday, May 31, 2012

Aper cer? Lu idop lagi ker der??


Hekk ellehhhh… lopek la luu… ntah aper2 ntah…” Pening jugak aku kadang-kadang dengar anak Melayu bersembang bahasa yang sepatutnya aku paham tapi bila aku dengar aku tak paham… Aku ni berdarah jawa. Walaupun aku tak terer speaking Javanese, tapi buleh la jugak aku paham kalo orang jawa bersembang. Nak kata budak-budak Melayu yang sembang pelik tu bugis atau banjar… I don’t think so sebab dia orang budak area Kajang.

Itu cuma cetusan pertama yang terpancut di benak minda aku yang kontot… muahahahahaha… Opsss sori ter’over’ plak gue… Ok, cetusan kedua. Aku rasa masa jaman aku budak muder dulu pon, orang tua aku sendiri pon mungkin tak berapa paham bahasa aku. Tambah laaa aku budak bee pee… lobey kacap telabik. So, inilah rasanya bila bahasa yang kita tuturkan beralun rentaknya meniti usia. Owwhhhh camtu jer. So takder la salah sangat pun. Cuma berbeza perisa dek kerana pandangan usia yang berbeza.

Masa zaman 60an di Malaysia, Pop Yeah Yeah top… 70an hippies pulak top, diikuti Pop Balada, Rock, Rap, Hip hop, RnB, Soul dan terkini Seoul k-pop. Selera muzik anak muda yang sudah pun masuk usia tua pastinya tak sama dengan budak sekolah yang baru jadi orang muda. Muzik dalam ertikata yang difahami oleh orang kampong macam aku adalah ‘orang menyanyi’. Budaya nak jadi penyanyi di Malaysia ini sangatlah subur tanpa perlu disiram dan dibajai lagi. AF, Mentor, Idol, OIAM, Mania dan bintang kecil sudah lebih dari banyak untuk disebutkan.

Lawak kita juga makin berbeza. Kalau dulu Allahyarham P.Ramlee dengan geng bujang lapok, do re mi dan madu tiganya sudah cukup untuk dinikmati semua. Hari ini, kita boleh tengok cerita lawak di tv, dvd, pc, laptop, henfon, online, streaming dan macam-macam lagi. Itu dalam keadaan panggung wayang pun makin banyak di Malaysia. Internet sahaja sudah begitu luas capaiannya hingga ke seluruh pelusuk dunia. Kalau faham beribu bahasa, boleh tengok klip youtube berjuta-juta. 

FAKTA: Internet + search engine + social networks telah byk membantu memudahkan pencarian maklumat, hiburan, umpatan, kejian, cercaan, cemuhan, fitnah, momokan, penipuan, pengkhianatan, pertelingkahan, serakah, penceraian, perbalahan, saling bertuduhan dan mcm2 lagi.

Soalannya... sebagai seorang yang mendakwa bertuhankan ALLAH dan beriman kepada RASULULLAH, berapa % waktu online internet yg kita dah guna utk SEARCH maksud Hadith atau AlQur'an?

Dah lebih setengah abad Malaysia merdeka. Dah banyak berubah Negara kita ni. Sejarah yang dulu, cerita orang Melayu bersatu walaupun tak cukup berilmu, tapi bekalan iman dah keikhlasan kekal jitu. Yang sebenar hero bangsa Melayu macam Haji AbdulRahman Limbong, Mat Kilau, Tok Kenali dan lain-lain lagi matinya tak berlagu semerdu pemimpin politik di persada kuasa pemerintahan Negara. Itulah pengiktirafan bangsa dan budaya kita. Orang berkuasa lebih mulia dari orang menyeru kepada ALLAH Tuhannya. Apakah itu juga budaya kita?

Memang sudah jadi resam bagi orang yang mahu kekal di atas jalan Tuhan, ujian yang datang tak jemu menjelma. Hatta Rasulullah s.a.w. dan para sahabat yang mewarisi pemerintahan empayar Islam di bawah naungan Khulafa’ Ar-Rasyidin juga diuji dari semasa ke semasa. Benar kata sabda Junjungan Mulia Muhammad s.a.w, “Islam ini agama (yg hadir) bersifat ‘dagang’ atau asing, dan ia akan kembali asing” aw kama qal. Budak-budak sekarang kalau cakap asing dalam bahasa omputeh dia paham lain. ‘ALIEN’ = asing. Owwhhh aliennnnnn… macam ben ten arrr…

Alhamdulillah… Segala puji bagi ALLAH kerana meminjamkan manusia setitis ilmuNya sehingga dengan setitis ilmu itu kita mampu hidup di zaman secanggih hari ini. Sejarah bagi generasi ‘screenager’ hari ini adalah kematian Steve Jobs yang buat iPhone. Matapelajaran Sejarah yang diajar di sekolah juga dah tak sama dengan silibus dulu. Seingat aku, masa aku belajar di sekolah dulu, kisah telingkah Sayyidina Ali dengan Muawiyah bin Abi Suffian diceritakan dalam buku teks “Pengetahuan Agama Islam Tinggi” sehingga berbunyi macam Muawiyah itu jahat.

Bila sambung lagi belajar lepas fom fai, barulah aku dengar versi penceritaan yang menceritakan peranan pihak ketiga berjenama “KHAWARIJ” yang melaga dan mengapikan perbalahan sehingga mencetus peperangan saudara yang pertama dalam sejarah ISLAM. Rupa-rupanya kisah pertelingkahan Sayyidina Ali dengan Muawiyah itu hanyalah perbezaan pendapat yang keduanya berlandaskan hukum AlQur’an. Pendirian masing-masing berkenaan keutamaan perkara yang harus didahulukan menjadi ruang bagi KHAWARIJ mencucuk fitnah nista yang membara.

Khawarij adalah kelompok yang keluar dari kelompok utama ummat yang berjanji taat setia kepada kuasa pemerintahan. Secara mudahnya nak difaham puak khawarij dari zaman Rasulullah s.a.w dan para sahabatnya kini bernaung di bawah panji Syiah. Fahaman Syiah ini sebagaimana yang kita fahami adalah pendusta agama Islam. Mereka mendakwa beragama Islam sedang pada hakikatnya kemunafikan mereka begitu bajingan, kotor, hina, jijik lagi jelek sehingga  berpegangan bahawa darah ummat Islam Ahli Sunnah wal Jamaah HALAL untuk ditumpah. Ini bukan cerita baru2 ni... puak kuffar syiah ni dah ada lama dah... beribu tahun dah pun...


“Ehh… rilek arr derr… lu citer aper ni der?? Tak paham wa dengar lu cakap aper… gwa mane tau menda2 ni, gwa lepak2 je hangout dgn kwn2 kat Pavilion nih”, ujar Pavi Evans Hudson sambil tersengih2. Ini ayat yang aku agak boleh terbit seikhlas hati budak-budak HOT zaman sekarang kalau aku tiba-tiba jer lepak kat Pavi dgn deorg cerita perang saudara pertama dalam sejarah Islam. Kan asing namanya tu..?? Bukan makhluk asing macam BEN 10 ya…

Here’s my point exactly: What sort of CONTENT do we need in our lives? Apakah bentuk PENGISIAN yang kita perlukan dalam kehidupan?

Ukuran bagi jawapan untuk persoalan itu harus mengikut tuan punya badan. Ikut nafsu pengisian perlu memuaskan. Ikut aqal pengisian mesti logical. Ikut IMAN pengisian mesti berTuhan. Jawapan yang pernah disebut oleh Rasul Junjungan Muhammad s.a.w sewaktu lengkapnya ISLAM sesudah turunnya Ayat AlQur’an yang terakhir, di suatu majlis khutbah haji di padang Arafah tanggal 9 Zulhijjah tahun ke-10 Hijrah, selepas masuk waktu Zuhur adalah: 
“Daku tinggalkan kepada kamu 2 perkara. Tidak akan sesat kamu selamanya selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya; AlQur’an & Sunnahku” ~ Sadaqa Rasulullah s.a.w.
Melihat kepada trend keghairahan anak-anak muda (serupa bersilih zaman sebenarnya) yang cenderung kepada pelbagai jenis pengisian termasuk muzik khususnya, orang ‘tua’ hari ini mungkin bingung dengar lirik “kosonnnggg kossoooonnnngggg owhhh… segala kata cacian yang telah engkau berikan, membuatku rasa kosonnnggg kossoooonnnngggg owhhh…”. 

Tapi begitulah realitinya. Walaupun kita yang belum tua sangat ni boleh terhibur dengar melodi lagu tu, hakikatnya kita boleh akui memang maksud lirik lagu itu terlalu dungu. Macam orang tak ada pegangan agama. Ni lirik untuk orang Atheist ka? Pakai tudong tutop aurat mmg bagos dek non, tapi nyanyilah yang maksodnya betol... jgn ikut sangat kebodohan manusia. Kita kan ada ALLAH.

Macam yang disebut dalam lumrah orang berdakwah tadi, kata caci maki itu biasa sahaja… malah ada yang mati dibunuh demi mempertahankan aqidah yang terungkap dalam kalimah Syahadah, “LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH”.  Ini bila dibagi kata cacian, terus kosong..? zero? Nil? 0? Dah kalau gitu di mana pegangan kepada ALLAH & RasulNya? Kalau berjuta yang menyanyikannya berulang-ulang (seolah berdoa mintak biar jiwa kosong) agak2 banyak dapat apa orang yang bikin lagu ni? Wallahu a’lam.



By: Towil See Sharp Minor 

Friday, May 25, 2012

Rupa-rupanya Solat itulah Petanda Syurga… Subhanallah


Takbir… termasuklah takbiratul ihram (takbir pertama ketika solat) mengagungkan Tuhan sekalian alam semesta. ALLAHU AKBAR. ALLAH Maha Besar. Bila sebut ALLAH Maha Besar, sepatutnya kita sebagai hamba ALLAH kena faham sekali yang kita ni kecik jer… Perkataan pertama yang disyariatkan dalam solat bermula dengan peringatan kita ini hamba kepada Tuhan bernama ALLAH Yang Maha Besar. Tuhan Yang Maha Berkuasa. Tuhan Yang Maha Pemurah, Mengasihani dan segala sifat terpuji selayaknya bagi Tuhan Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi.

Itu baru intro untuk Solat. Bagi yang fasih dan faham Bahasa Arab, peluang memahami setiap bait patah perkataan yang ditutur sepanjang solat adalah suatu rahmat. Yang tak faham takpe… boleh pegi belajar dengan Ustaz-ustaz yang mengajar kuliah di masjid dan surau berdekatan anda.

Kita pernah dengar kempen, “Rumahku Syurgaku”. Secara dasarnya kempen itu baik. Cuma barangkali yang terkurang adalah penekanan terhadap penghayatan dan pemahaman SOLAT kepada setiap individu ahli rumah berkenaan. Rumah adalah calon tapak syurga yang bernas… sekiranya keadaan di dalam rumah tersebut membenarkan kita untuk SOLAT dengan selesa, aman, tenang, khusyu’ dan tawaddhu’. Maknanya kalau di ofis nak jadi ofisku syurgaku, orang Islam yang kerja kat situ mesti selesa bersolat.

Bagi orang awam macam kita-kita ni semua, kalau nak dapat rasa atau omputih cakap ‘feel’ bila buat sesuatu, kena ada suasana. Sejarah orang kita sebenarnya kuat bersentimen dengan suasana. Jika dilihat secara positif, perasaan kuat bersentimen tu jika mampu dilentur dan dijinak ke arah sensitiviti kepada seluruh kebenaran Tuhan pasti akan menghasilkan kekuatan rasa hamba yang hidup berTuhan. Kita ni hidup atas kesian… Kasihan Tuhan yang merahmati kita dengan kehidupan dan AQAL FIKIRAN.

ALLAH itu Tuan Punya Pemilik Segala Alam Semesta. Kita ni hamba-hambaNya sahaja… Kalau kita perhatikan, ramai orang Melayu misalnya yang bercakap soal ketuanan dengan mempertahankan subsidi kerajaan. Ada juga yang cakap subsidi itulah punca pudarnya semangat juang yang perlu kalau nak menang pertandingan. Bayangkan kalau semua Melayu yang Islam cakap pasal mempertahankan hak Tuan Punya kita semua… pertahankan Hak ALLAH sebagai Tuhan Sekalian Alam. Subhanallah… (Tiba2 teringin nak dengar melodi-melodi semangat JIHAD MUZIKAL di lapangan hiburan ;-)

Dulu-dulu Masjid dibina oleh dermawan dan Ilmuan Islam. Sekarang sepatutnya makin mudah nak bina masjid atau surau dengan kerajaan… bukan sekadar bina bangunan, binalah juga modal insan. Bikin bangunan senang maaa… itu kilija batu sama kayu + buruh Indon dan Bangla. Cuba bikin program insan yang membina sahsiah dan jatidiri masyarakat setempat ahli kariah yang berterusan. Realitinya kerajaan boleh bina bangunan masjid atau surau walaupun banyak juga yang dibina dengan usaha masyarakat setempat, tapi untuk pengisian menghidupkan amalan, takkan nak harap kerajaan?

Masjid, surau, kawasan RnR kat highway, surau-surau petronas dan lain-lain tempat pun layak jadi calon tapak syurga, asalkan solat terdiri diatasnya. Alhamdulillah secara jelas kita dapat lihat tempat-tempat solat yang dibina di mana pun jua semakin dikunjungi ummat yang makin bertambah bilangannya. Alhamdulillah Negara ini cukup makmur untuk ummat Islam membentuk komuniti yang aktif bersolat. Meskipun kedengaran suara ‘Ulama’ bercakaran perihal doa Qunut, sapu muka lepas bagi salam dalam solat dan sebagainya, kita patut bersyukur terpilih beriman kepada ALLAH dan RasulNya.

“Bersolatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku Solat” ~ Mafhum Alhadith

Kita ummat akhir zaman ini tak ada sorang pun yang pernah tengok Nabi Junjungan Muhammad s.a.w bersolat secara ‘LIVE’ dalam keadaan yang kita sedar. Tafsiran para ulama telah mendefinisikan perbuatan solat yang dilaksanakan oleh Rasulullah s.a.w. Bidang kuasa para ulama’ ini terdahulu sudah diiktiraf sebagai pewaris para nabi dalam sebuah Hadith Rasulullah s.a.w yang lain. Untuk kita sebagai ummat Muhammad s.a.w kekal jadi ummatnya, ikutlah apa yang Rasulullah s.a.w perintahkan terutamanya keutamaan kepada solat sebagai tiang agama.

Pertengkaran intelektual yang melampau dalam membahaskan perbezaan pendapat ada kalanya amat merugikan selain tambah mengelirukan pendapat umum. Tidak salah bertanding intelek atas dasar AlQur’an dan Sunnah sehingga timbul perbezaan pandangan. Perumpamaannya macam kisah 4 orang buta nak kenal gajah. Sorang cakap gajah macam batang pokok (sebab pegang kaki), sorang cakap macam tali (sebab pegang ekor), sorang cakap macam tembok (sebab raba badan si gajah). Datang si buta yang keempat cakap gajah macam hos bomba sebab pegang belalai. Hakikatnya semua betul tapi tak cukup betul. Bila diadun semua baru makin hampir rupanya macam gajah yang sebenar.

Dalam hal solat, sumber yang dirujuk untuk mentakrifkan perbuatan bersolat dipetik dari Hadith dan Sunnah Rasulullah s.a.w. Bagi ahli hadith atau Muhaddithin, pastinya memilih hadith sandaran dari yang Sahih dalam menghuraikan apa itu solat. Seperkara berkenaan hadith adalah riwayat yang pelbagai melibatkan para sahabat Rasulullah s.a.w yang berada di situ sewaktu hadith atau sunnah Rasulullah s.a.w berlaku. Para sahabat diiktiraf pula oleh Rasulullah s.a.w sebagai personality umpama bintang yang mampu menjadi petunjuk pengembara di malam hari, baik di darat mahupun lautan. Maknanya solat tak perlu ditambah letak batu karbala kat tempat sujud macam Syiah yang gila nak tambah hukum tapi sebok nak mengaku Muslim. Rasulullah s.a.w tak solat macam tu lah wahai Syiah Laknatullah.

Sebagai manusia, para sahabat Rasulullah s.a.w adalah bersifat dan bersikap sebagaimana manusia yang makan, minum, berjalan, berlari dan lain-lain perbuatan lazim manusia. Manusia itu pula memang unik ALLAH s.w.t jadikan dengan perbezaan. Bukan sekadar rupa paras, warna kulit, usia, bangsa dan lain-lain sifat fizikal sahaja yang membezakan sesama manusia, hati dan perasaan kita juga tak sama. Justeru para sahabat Rasulullah s.a.w juga unik sebagai manusia. Di sinilah keajaiban ‘HIDAYAH ALLAH’ yang mampu menyamakan pemahaman manusia perihal amalan solat, yang terpelihara sehingga ke hari ini meskipun sudah lebih 1400 tahun Rasulullah s.a.w meninggalkan kita.

Solat itu adalah satu hadiah dari ALLAH kepada Muhammad s.a.w dan ummatnya. ALLAH menjemput Muhammad bin Abdullah bin AbdulMuttalib naik ke arasyNya untuk diserahkan AMANAH SOLAT. Begitu besar nilai solat… Raja Segala Raja; ALLAH Yang Maha Esa jemput kekasihNya Muhammad s.a.w datang mengadap untuk dianugerahkan SOLAT.

Dengan segala Kuasa, Kebesaran dan Keagungan ALLAH, Dia tak berhajat kepada solat yang kita buat untuk jadikan Dia Tuhan. ALLAH s.w.t dah memang Tuhan Yang Boleh Buat Apa Sahaja. Kita solat ke tak solat ke ALLAH tetap TUHAN. Persoalannya bukan sekadar kalau kita solat atau tak solat tapi lebih lagi… SOLAT itu kan hadiah ALLAH. Siapa yang terima hadiah tu barulah dia bersolat. Yang tak solat?? Tak dapat lagi laahhh hadiah dia.

Manusia sebenarnya yang beruntung bila Solat. ALLAH nak untung apa atas kita? Kita ni pun DIA punya. Solat yang ALLAH hadiahkan tu pulak kalau dibuat, hidup jadi lebih sehat dan kuat. Bukan setakat minum milo jer boleh jadi macam tu. Sudah ada kajian Saintifik yang mengesahkan solat berperanan menyihatkan tubuh badan. (Cuba cari di Universiti Malaya bukunya pasal kajian Solat secara saintifik). Bukan setakat beruntung manusia diberikan PAHALA akhirat bila mengerjakan solat, kat donia ni lagi kita dapat rahmat kesihatan, ketenteraman fikiran, ketenangan hati dan sebagainya.

Cuba kita berkira-kira dalam hidup kita… Macam mana agaknya nilai solat kita? Kalau kita betul-betul ikhlas jaga SOLAT yang tepat aqidah, syariah dan hakikatnya, mustahil sebenarnya kita nak terjebak buat benda tak elok. Tak adanya pecah amanah kalau seseorang hamba itu benar-benar AMANAH memelihara SOLAT. Bagi yang dapat merasa betapa gembira dan indahnya rasa di jiwa bila dapat menunaikan SOLAT secara berjemaah di masjid, surau, rumah mahupun pejabat… bersyukurlah. ALHAMDULILLAH.

By: Towil See Sharp Minor 

Wednesday, May 16, 2012

BISIK KASIH

Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin,
farrij 'alal muslimin...
Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin,
farrij 'alal muslimin.


Duhai Tuhan yang Pengasih, pandanglah kami dengan kasih,
Dikau Tuhan yang dikasih, moga kami Dikau pilih...


Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin,
farrij alalmuslimin...


Duhai Tuhan yang Pengasih, pandanglah kami dengan kasih,
Dikau Tuhan yang dikasih, moga kami Dikau pilih...
jadi hamba yang terpilih.


Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin,
farrij 'alal muslimin...
Ya Rahman Ya Rahim, Ya Fattah Ya Alim, Ya 'Azim, Ya Karim,
Ya Rabbal 'alamin..


Ya Allah yg Berkuasa,
Hati ini dikau pembuka,
Ya Allah yang Mendengar,
Kasihi kami Ya Allah..


Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin,
farrij 'alal muslimin..


Duhai Allah pemilik cinta,
ku merayu bagai hamba,
Cintailah daku Ya Allah,
Ku mencintaimu Ya Allah
Ya Allah Ya Allah...


Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin,
farrij 'alal muslimin...
Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin,
farrij 'alal muslimin...
Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin,
farrij 'alal muslimin...
Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin, Ya Arhamarrahimin,
farrij 'alal muslimin.



Lagu: Husnaa Saip
Lirik: Towil SeeSharpMinor


Sila klik link untuk VIDEO KELIP lagu ini:
Bisik Kasih (Video Clip)

Tuesday, April 24, 2012

Dilema Saudara

"...but it is possible that you dislike a thing which is good for you and you love a thing which is bad for you but ALLAH knows and you know not" (AlBaqarah : 216)

Kau dan aku kadang tak tentu
Ini dan itu semua mahu
Adakah kita cuma begitu
Seharus tahu apa yang perlu

Rap Verse 1
Di batas pasir darah mengalir, menangis merintih anak bukan khuatir
Hilang keluarga bagai musafir, dihalau, diherdik dihina oleh si kafir
Kita di sini asyik terpanggil, bertanding gelaran diri siapa yang comel
Pantang dituduh kau lebih kecil, sedang saudara dibalik tabir sibuk dibedil
Antara kisah penghias dunia, saudara kita terluka terus derita
Di sini layar di sana kisahnya, berbeza nama tapi jalan cerita tetap serupa
Banyak yang lupa banyak juga yang terleka, kita sebenarnya sentiasa alpa
Diampu cerita pelangi indahnya, menongkah arus hidup maya berselut noda

Kau dan aku kadang tak tentu
Ini dan itu semua mahu
Adakah kita cuma begitu
Seharus tahu apa yang perlu

Rap Verse 2
Tangis kanak-kanak kerna kehilangan bapa, raungan sengsara ibu kerna diperkosa
Kita di sini asyik leka dengan pesta, terus lupa diri, lupa bangsa, lupa agama
Sampai bila agaknya, baru kita kan tersedar, semua yang ada, cuma kemilau hati yang tegar
Sesal kemudian, terlewat kasih berputar, Lidah bermadah, langkah kaki terketar

** Bridge

Alright listen up everybody. Listen very carefully

Rap Verse 3
This ain’t a song that sparked the heat, it's just a rhythm that will put u on a beat,
Let’s walk with the flow which one will lead, and taste the victory although it's just a lil’bit,
No matter how fast, how loud, how scared to face the truth and make the perfect plan,
Just pray to God, you’ll see the way, and in the end, you’ll make the earth sway..

Cukuplah sudah segala kurnia
Sampai masanya kan pulang jua…

Lirik : Towil See Sharp Minor
Lagu: Solidarity

Sila klik link untuk mendengar lagu...
http://www.reverbnation.com/play_now/song_12254607

Saturday, April 21, 2012

Cerita Kampung Istana


“Ady tak setuju lah dengan cara sesetengah orang tua-tua sini cakap pasal masjid lama tu”. Terpegun sekejap aku dengar Ady cakap macam tu. Bukan apa…  aku memang tak sangka anak muda berusia 20an yang sekali imbas dengan rambut paras bahu, berseluar jeans lusuh, dengan kemeja-T bercapuk cat sebab baru balik kerja tiba-tiba bagi komen pasal masjid di kampungnya. Aku takjub sebab Ady masih nak ambil tahu pasal cerita masjid lama di kampungnya yang kini sudah tidak lagi digunakan kerana sudah ada masjid baru sebelah sekolah agama.

Tambah terkesima aku dengan apa yang Ady tahu berkenaan sejarah masjid lama kampungnya yang dibina pada zaman selepas British keluar dari Tanah Melayu. “Ada orang kampong sini cakap memang eloklah dipindahkan masjid ke tapak baru sebab asal tapak tanah masjid lama tu pun bukan baik sangat. Sebelum dibina masjid, tapak tanah tu ada kedai kopi tentera British. Faham-faham sajalah kalau zaman dulu kedai kopi dan rumah tumpangan orang putih mestilah banyak bergelumang noda” sambung Ady yang makin bersemangat menyambung cerita sejarah Masjid Kampung Istana.

Monday, March 26, 2012

Merdekakah kah kah kah…


Dah lebih lima puluh kali Negara aku sambut merdeka. Banyak taw 50 lebih kali tu… dari 1957. Cumanya aku rasa majoriti kepala otak orang aku, senang cakap Orang Melayu otaknya tak sampai lagi standard otak yang dah merdeka lebih 50 tahun. Katanya merdeka, tapi macam tak banyak beza dengan penjajahan bila kita perhatikan penghayatannya dalam kebanyakan minda orang Melayu. Boleh diterima pengkelasan minda Melayu yang berstrata. Melayu Bandar atau Urban memang ada beza dengan Melayu kampungan. Melayu belajar luar negeri dengan Melayu belajar sekolah atap juga berbeza mindanya.

Cuma yang nampak bahalulnya Melayu bila menulis perlembagaan Negara ditetapkannya orang Melayu mesti beragama Islam untuk taraf Melayu Bumiputera tapi Islamnya tak mahu ditatang. Macamana entah formula ketuanan bangsa lebih utama dari kedaulatan agama. Siapa lebih mulia? Bangsa atau agama? Bila merdeka, kita ini sebenarnya merdeka apa? Kalau anak bangsa yang telunjuknya mencucuk mata diangkat jadi ketua oleh suku-sakat bajingan dia juga, apa mesti orang lain yang tak pilih dia diamkan saja?

Malaysia dimerdekakan dengan mendukung demokrasi terpimpin… puiiihhhhhh!!! Ayat siapakah itu? Apasal aku nak kena junjung ayat orang tu? Aku lahir ke dunia dengan fitrah Merdeka, ISLAM. Kalau ikut cakap Rasulullah s.a.w semua bayi yang lahir adalah FITRAH, maka mak bapaknyalah yang jadikan dia Nasrani, Yahudi atau Majusi. Kemerdekaan jiwa yang asalnya fitrah adalah anugerah dari ALLAH Sang Pencipta seawal kita semua dilahirkan ke dunia. Kemerdekaan yang dilukis di atas peta persempadanan negara hanyalah natijah permainan manusia.

Realistiknya kewarganegaraan kita di dunia ini punya karekter yang berbeza, dibezakan dan saling membeza antara sesama. Tidak pintar menolak kedaulatan sesebuah negara tanpa alasan yang bernas. Emosi anarki yang membayangi budaya hedonis tidak cukup asas untuk diangkat menjadi landasan pegangan kehidupan. Kalau semua orang ikut mahu masing-masing, tak ubahlah kita macam kerajaan haiwan di hutan. Kalau ramai orang ikut ketua yang hatinya mahu lunaskan kepentingan hawa nafsunya, ada tak iras-iras rupa manusia berotak lembu yg dicucuk hidungnya?

Sistem demokrasi berperlembagaan. Begitulah aku diberitahu dari dulu. Siapa yang pilih sistem ini? Dengar ceritanya di zaman dulu kala ada seorang anak raja yang pergi luar negara berunding atas nama kita semua. Entah macammana lepas layan minum wain sama-sama, maka merdekalah kita… Begitulah lebih kurang ceritanya bila diringkaskan. Kalau nak cerita versi panjang berjela kena rujuk orang yang kerjanya menulis sejarah negara. Apa ke namanya orientalis barat tu..??? Richard Olaf Winstedt ke sapa namanya??

Sentimen bangsa adakalanya kelihatan lebih garang berbanding agama di Malaysia. Dari arah mana agaknya peluang memperjuangkan sentimen sebegini datang? Kalau hari ini, sekumpulan anak muda Melayu dengan bongkak mendabik dada di alam maya sambil gah menceritakan kemurtadan mereka, tak ramai yang nak ambil peduli. Masih ramai yang kata, "biarkanlah… dia orang tu kan muda-muda. Nanti besok dia tua tahulah dia". Itu belum kira anak Melayu jantan betina yang masih terkinja di ibukota dengan segala macam noda dan nista. "Tak apalah, mak bapak dia orang kan ada. Kita nak sibuk buat apa??", tambah ujar mereka.

Merdeka. Siapa yang sepatutnya bagi erti perkataan ini? Sedikit berbeza dari kebebasan, Merdeka masih mengekalkan prinsip dan sistem. Fitrah merdeka seseorang yang terus dalam keislaman pastinya wajib mengekalkan sumber rujukan kepada AlQur’an dan Sunnah. Pengertian merdeka sesebuah negara lazimnya turut membawa maksud anak watan berhak mentadbir dan menentukan halatuju tanahair. Apabila sistem demokrasi yang diangkat menjadi kerangkanya, harus diteliti apakah sistem itu sendiri boleh dimanipulasi bagi mengelak ketidakadilan.

Nilai demokrasi di Malaysia ini tertakluk kepada sistem politik berparti atau partisan. Kerajaan majoriti terbentuk milik sesebuah polar politik apabila tercapai persetujuan 2/3 dari yang memilih undi. Harus diingat kadar peratusan mengundi tidak pernah mencapai 100% malahan 90% juga belum pernah terjadi. Justeru pemilihan system demokrasi itu hanya selayaknya tertakluk kepada mereka yang memilih undi. Bagaimana dengan kumpulan yang tidak percayakan sistem demokrasi warisan penjajah ini? Buat masa ini, jawapan tanpa sebut kita lazimnya berbentuk soalan, “siapa suruh tak pilih?”

Hakikatnya ramai yang memulaukan diri dari terjebak ke kancah politik yang dilabel dengan pelbagai unsur negatif. Awal tahun ini media melaporkan belia mlesia berusia 21 - 30 seramai 3.7 juta org tak daftar pemilih pilihanraya. Jumlah ini sebenarnya besar… Persoalannya mengapa begitu ramai yang tak mahu mendaftar? Jawapan paling mudah selain ignoran adalah kerana ketiadaan semangat kewarganegaraan yang kuat. Jawapan lain yang selari didengari adalah, “aku tak percayakan sistem konon-demokrasi yang mewariskan anak-anak perdana menteri masing-masing jadi menteri”.

Salahkah kita memilih untuk tidak memilih? Berada di atas pagar adalah satu bentuk pilihan. Ya, walaupun pilihan itu diistilahkan tidak menyumbang dari aspek memperkukuhkan jumlah majoriti demokrasi. Cuba bayangkan kalau jumlah atas pagar menjadi kelompok majoriti? Selain atas pagar yang tidak memilih sesiapa sehingga kepercayaan mereka kepada sistem dikembalikan sepenuhnya, terdapat juga kelompok ‘calon bebas’ yang tidak begitu bersinar di persada politik tanahair ini. 

“Independent Candidate” sepatutnya diterjemah kepada calon merdeka kerana bebas bermaksud ‘freedom’. Untuk kita yang memilih keislaman kekal merdeka di jiwa, secara fitrahnya kita cuma perlu tetap di landasan bersumberkan AlQur’an dan Sunnah sebagaimana yang dijanjikan aman dari kesesatan selamanya selagi berpegang kepada keduanya. Demikian tutur kata Muhammad s.a.w yang tahu secara pasti apakah yang terbaik untuk ummatnya mendepani dunia penuh fitnah dan pancaroba.

Sedikit kesal aku akui melihat peradaban ala-haiwan sebahagian bangsa Melayu. Yang macam lembu dicucuk hidung itu satu, yang rasa ‘cool’ buang agama lagi, yang buang bayi, yang makan haram, minum haram, main haram dan macam-macam lagi, semuanya kalau nak diikutkan memang jelas bodoh kerana mengikutkan perlembagaan bertulis dalam akta tapi tak berkuasa nak dibuat apa-apa. Melayu secara automatic Muslim di Malaysia kalau diikutkan perlembagaan Negara? Maka apa agaknya yang sudah jadi dengan orang Islam beragama Melayu hari ini?

Secara peribadi, aku bersetuju kalau seseorang individu tampil menegakkan prinsip kebenaran yang selari dengan ajaran dan kemahuan Tuhan sekalian insan. Ini lebih original dan jati. Tidak semestinya mahu berjuang mesti ikut orang. Memang perlu hidup dalam kumpulan manusia secara berjemaah, tapi kalau demi perjuangan dalam sebuah sistem kuasa pentadbiran yang dibentuk dengan acuan demokrasi bukan Islam, aku tak rasa orang Islam wajib turut serta  apatah lagi apabila mereka bermain politik sehingga menggadaikan agama.

Syurga dan neraka milik ALLAH s.a.w sepenuhnya. Hak DIA nak bagi kat siapa pun jua yang dikehendakiNya. Kalau kerana ketaksuban fikrah politik ataupun partisan kepada sesuatu jemaah semata-mata sudah mampu membuatkan kita mendasarkan si anu undi kita ahli syurga dan si polan undi dia ahli neraka, bukankah ada baiknya permainan sebegitu ditinggalkan sahaja. Jadilah warga yang minda dan jiwa sebenarnya merdeka. Bagi yang beragama Islam, hayatilah kemerdekaan berpaksikan tanggungjawab yang diamanahkan oleh ALLAH s.w.t sebagai agenda hidup yang utama.

Jangan hanya kerana orang lain yang entah siapa dan bagaimana rupa nilai imannya bagitau kita begitu, maka membabi butalah kita membegitukannya. Kalau begini, maka beginilah sahaja. Jangan persiakan kemerdekaan jiwa fitrah manusia dengan kedunguan minda kita lantaran sikap malas mencari jawabnya. Berpeganglah kepada tali ALLAH untuk menyatukan semula hati dan minda kita semua yang mendakwa percaya kepada ALLAH sebagai Tuhan sekalian alam semesta. 

Perkuatkanlah rasa merdeka sebagai hamba kepada Tuhan Yang Esa. Terimalah amanahnya secara benar mahu melaksana segala suruhan dan meninggalkan laranganNya. Islam itu ALLAH s.a.w yang cipta sistemnya. Sudah tentulah ia kalis kesilapan tak macam sistem ciptaan manusia yang boleh diputar dan dibelitkan. Mudah-mudahan faktor ISLAM sebagai agama yang sempurna dapat memelihara kesejahteraan manusia di dunia. Kita teruskan usaha dan doakanlah agar terlaksana agama ALLAH ini sebagaimana kehendakNya. Wallahu a’lam.


By: Towil

Cemburunya Aku Matinya Begitu (2)


Lewat asar, kira-kira jam 5:30ptg member aku telefon ajak turun mengeteh di warung mamak berhampiran studio. Aku layankan saja permintaan sahabat ini tanpa banyak soal sebab aku sendiri pun dah naik tepu melayan kerja yang masih berselirat di pejabat. Assalamualaikum… Apa cerita bos? Tegur sahabat yang barangkali ternampak mata aku yang macam beruang panda sebab dah beberapa hari tak cukup tidur. Tak ada apa cerita sangat… cerita penat ada laaa, jawabku berseloroh. Teh O panas satu macha. Sama. Member menyampuk pantas nak mudahkan order minum.

Cuti hujung minggu baru-baru ni kan aku balik ke Penang dengan famili. Ada cerita yang aku rasa engkau minat nak dengar. Azhar, member sekampung aku yang sama-sama merantau ke ibukota memulakan cerita. Bagi aku ‘hint’ ringkasan cerita tu boleh tak? Kalau aku rasa tak best, tak payahlah kau cerita… hahahaha. Saja aku ‘menganjing’ bak kata orang muda2 sini.  Hmmmm… Azhar berfikir sejenak untuk ringkaskan ceritanya dalam satu ayat. OK,
 “Lelaki Melayu meninggal dunia selepas memberi salam solat sunat tawaf dalam Hijir Ismail ketika masih dalam Ihram umrah”
 Haaaa… amacam? Nak dengar??

Cerita ini baru berlaku dalam cuti sekolah baru-baru ni. Aku balik ke Penang hujung minggu baru ini sebab ziarah keluarga makcik sebelah Kak Eda kau tu. Mak Tam namanya. Cerita lelaki Melayu yang meninggal dalam Hijir Ismail itu suami Mak Tam. Pak Tam namanya. Seriously, aku dengar cerita ni dari Mak Tam sendiri dan SUBHANALLAH bila aku hayati betul-betul, sememangnya kematian yang indah adalah suatu nikmat besar yang ALLAH anugerahkan kepada hamba-hambaNya secara terpilih.

Mula-mula sampai rumah Mak Tam yang baru pulang menunaikan ibadah Umrah aku bertanyakan khabar Mak Tam yang kebetulan baru menjadi balu dengan kematian suaminya Pak Tam di sana. Mak Tam apa khabar? Alhamdulillah. Terdiam sebentar di situ. Aku kelu nak terus bertanya melihat keadaan Mak Tam yang tiba-tiba sebak nak teruskan jawapan. Aku biarkan sebentar Mak Tam melayani hiba yang datang bertandang. Berat mata memandang… ALLAH lebih tahu.

“Mak Tam mintak mahap ya Azhar, Eda… sebak pulak tiba-tiba bila tengok hangpa dua mai sini. Terngiang-ngiang suara Pak Tam pujuk mak si Eda dulu masa hangpa dua dulu nak menikah…” Senyum Mak Tam memandang kami berdua. Linangan airmata yang sudah berhenti memberanikan aku untuk menyambut seloroh Mak Tam. “Dah banyak tahun tu Mak Tam… Kami memang tak ternah lupa jasa Pak Tam sampai bila-bila. Dah lebih 20 tahun kan Mak Tam…

Hari tu masa saya diberitahu pasal arwah Pak Tam, khabarnya dia meninggal dalam Masjidil Haram? Betul ka Mak Tam? Aku dah tak boleh tahan nak tahu cerita sebenar perihal kematian Pak Tam. “Ya. Memang pun. Dia meninggal selepas solat sunat tawaf dalam Hijir Ismail masa buat umrah yang kedua” ujar Mak Tam. Maknanya dia masih dalam ihram Umrah ka Mak Tam? Soalku lagi. “Ya”. Jawab Mak Tam pendek. “Masa Mak Tam bagitau pasai arwah tu sebenaqnya dah lepas 3 hari Pak Tam tak balik hotel semenjak keluar ke Tan’eem untuk bermiqat”.

Mula-mula sehari Pak Tam tak balik tu Mak Tam tak kalut apa pun, sebab memang masa Pak Tam nak pi Tan’eem masa tu dia habaq kata dia rasa nak pi sorang. Saja nak berseorangan katanya.  Bila masuk hari kedua tu Mak Tam habaq kat Ostad mutawwif kami. Dia kata takpa, tunggu je lahhh… Kot arini dia balik. Masuk hari ketiga tu, pagi-pagi lagi Mak Tam dah tak buleh dok sengap dah. Mak Tam mintak tulung kat pakej untuk cari Pak Tam. Ikut lah lagu mana pun, Mak Tam nak cari Pak Tam jugak…

Petang lepas Zuhur, wakil pakej ajak Mak Tam pergi ke hospital yang biasa mengurus jenazah jemaah untuk bertanya di sana, kalau-kalau Pak Tam dibawa ke hospital lantaran penyakit buah pinggangnya. Mengenangkan sebulan sebelum Umrah ini pun Pak Tam masuk hospital Gleneagles Penang sampai tak sedarkan diri, Mak Tam rasa mungkin jugak Pak Tam jatuh sakit lagi di sini. Masa tu Mak Tam ada jugak rasa geram kat Pak Tam kalau kata dia memang jatuh sakit sorang-sorang masuk hospital kat Mekah sebab masa dia nak pi miqat kat Tan’eem lagi Mak Tam habaq suruh pi dengan kawan.

Oh ya, sebelum terlupa… aku belum bagitau Pak Tam ni kerja apa kan? Azhar tiba-tiba bertanya aku yang ralit membayangkan betapa sempurnanya… mati dalam ihram selepas solat sunat tawaf di dalam Hijir Ismail… ALLAHU AKBAR… Hijir Ismail itu dikira sebagai sebahagian dari Kaabah. Sesiapa yang solat di dalamnya adalah umpama solat di dalam Kaabah. Justeru mati di situ adalah mati di dalam Kaabah, Rumah ALLAH. Subhanallah… 

Pak Tam ni kerjanya pegawai kerajaan bahagian akaun. Mak Tam pulak CC / Ketua Kerani pejabat. Pak Tam asalnya orang Pahang. Ok terlanjur aku cerita pasal Pak Tam biar aku terangkan sikit lagi, orang tua ni biasa saja orangnya. Yalah, nak nampak luarbiasa macam mana kan? Sepanjang bertugas kerjanya cuma itu, pergi pagi balik petang. Pak Tam juga bukan orang yang terkenal alim atau berilmu agama. Orangnya bila bercakap memang lembut. Aku sendiri kalau berbual dengan arwah Pak Tam boleh jadi segan dengan perawakan dan senyuman dia yang sentiasa tenang. Tak hairan bagi aku bila Mak Tam cakap yang sepanjang dia bersuamikan Pak Tam, tak pernah walau sekali Pak Tam meninggikan suara memarahinya.

Sesampai di hospital, Mak Tam tak tahu lagu mana nak tanya kat orang Arab tu. Mujurlah wakil pakej umrah ikut sekali. Nak jadi cerita agaknya… Mula-mula Mak Tam bawak keluaq passport Pak Tam untuk tunjuk kat kaunter pendaftaran hospital, orang Arab yang di kaunter memberitahu tiada pesakit di dalam wad hospital itu dengan nama sedemikian. Kemudian, seorang pekerja tukang sapu hospital warga Bangladesh yang dari awal berada di situ bertanyakan passport Pak Tam untuk melihat gambarnya.

Apabila disuakan gambar arwah Pak Tam, langsung lelaki warga Bangladesh itu mengatakan yang dia ingat wajah Pak Tam. Katanya dalam bahasa isyarat bercampur Arab, Inggeris & Urdu, “hua namaz fi Hijir Ismail, salam n khalas, no more” yang bermaksud dia solat di dalam Hijir Ismail, member salam dan habis. Tak ada lagi. Dari gaya bahasa isyaratnya dapat difahami yang lelaki Bangladesh ini boleh ingat rupa arwah Pak Tam kerana orang yang masih dalam ihram tidak ditutup wajah mereka dan dibiarkan terbuka kerana berihram melarang dari menutup muka.

Mak Tam ikut lagi Ostad pakej tu ke pusat pengurusan jenazah untuk cam mayat Pak Tam. Sampai kat tempat tu, ada sorang pompuan Indon yang tengah tunggu jenazah suami dia. Mak Tam sempat berbual. Menurut wanita Indonesia yang suaminya juga meninggal dunia, dia turut ditanya oleh pihak Pengurusan Jenazah AlMuhajirin Makkah kalau ada jemaah Indonesia lain yang kehilangan suami sewaktu umrah kerana masih kedapatan jenazah seorang lelaki berketurunan Melayu yang tidak dapat dipastikan identitinya. 

“Saya dibilang ada seorang lelaki Melayu yang nggak punya kartu pengenalannya. Katanya lelaki ini meninggal dunia sejurus memberi salam solat sunat tawaf dua rekaat di dalam Hijir Ismail. Maaf ya bu… saya nggak pasti sama ada lelaki itu suami ibu kerna saya langsung nggak lihat wajahnya. Barangkali itu orang lain… bukan suami ibu. Yok bu, saya pamit permisi dulu kerna masih punya urusan lain untuk jenazah suami saya. Assalamualaikum”. Wanita Indonesia separuh umur itu lantas berlalu menaiki van jenazah yang ada jenazah suaminya. 

Bila Ostad pakej tu datang balik panggil Mak Tam sambil memberitahu jenazah Pak Tam perlukan pengesahan waris untuk diselenggarakan, barulah Mak Tam betul-betul percaya yang Allahyarham Pak Tam memang meninggal dunia dalam ihram di Hijir Ismail. Oleh kerana Mak Tam ikut arwahnya umrah kali ini dengan tak ada waris lain yang boleh mengesahkan jenazah Pak Tam, terpaksalah Mak Tam turun naik balai polis di sana untuk sahkan mahram. Cuma susah sikit sebab Mak Tam ni perempuan, lepas tu tak faham cakap Arab. Yang lainnya semua mudah.

“Aku luangkan masa hari itu tanya Mak Tam macam-macam sebab nak tau juga apa keistimewaan Allahyarham Pak Tam sampai di dijemput mengadap Ilahi begitu sekali” ujar Azhar kepadaku dengan mata bercahaya menandakan dia memang bersungguh nak cerita. “Pak Tam itu seingat Mak Tam orangnya sabar dan IKHLAS” ujar Mak Tam. “Ikhlas yang macam mana tu Mak Tam, boleh cerita sikit tak?”, Azhar yang bersemangat nak tau melayangkan soalan.

“IKHLAS arwah Pak Tam tu mudah dalam banyak perkara seharian yang kecil-kecil. Contohnya kami pi kerja naik kereta sekali kan. Bila dekat simpang tu, Pak Tam memang jadi perangai dia suka bagi orang lain dok lintas dulu. Kita tau la baguih lagu tu, tapi kita pun tengah kalut nak pi kerja jugak kan. Mak Tam selalu tegur Arwah bila dia dok senyum bagi orang lain jalan.  Tapi itu lah Pak Tam kamu. Pernah dia jawab, “takpa… kita nak kalut apa. Kan ALLAH dah siap susun trafik jem ni untuk kita semua. Dah kita dok dalam taqdir Tuhan tu, apa salahnya kita senangkan orang lain yang sama-sama dengan kita?”

“Hangpa ingat dak pasai apa Mak Tam dengan arwah Pak Tam kamu pindah ke rumah to nek ini semula?” Mak Tam bertanya soalan pada Eda isteri aku… ujar Azhar. “Pasal arwah tok nek sakit kat sini dulu kan Mak Tam nak jaga?” Jawab Eda. “Kenapa Mak Tam tanya kami soalan tu?” Azhar menduga Mak Tam. “Sebelum arwah Pak Tam sakit teruk sampai masuk hospital Gleneagles, masa tu dia dah nak pencen, berbulan-bulan lamanya hari-hari dia balik lambat dari pejabat. Mula-mula Mak Tam tak kisah, tapi bila dok lagu tuuuu memanjang, Mak Tam Tanya pasai apa lagu tu?

Mula-mula Mak Tam tanya dia tak jawab. Bila dia jatuh sakit, baru Mak Tam tau dia pi mana tiap-tiap hari selama berbulan-bulan. Adalah sedara yang cerita kat Mak Tam. Rupanya arwah Pak Tam kamu tu tiap-tiap hari melawat kubur Tok Nek. Lepas dia sedar dan pulih dari sakit, Mak Tam Tanya dia, kenapa abang tak bagitau abang pi kubur mak saya tiap-tiap hari? Dia cakap, “kubur mak saya jauh di Pahang sana. Mak awak kan kira mak saya juga kan”.

Petang tu aku dah nak balik, Mak Tam sempat ingatkan kami sekeluarga agar mendoakannya… “Entahlahhhh… Bila Mak Tam fikirkan, Arwah Pak Tam pergi dengan cara yang baik sampai macam tu sekali Mak Tam jadi seriau. Mak Tam takut kalau-kalau Mak Tam tak dapat lagi nak jumpa Pak Tam kamu. Iyalahh, kalau ditaqdirkan Pak Tam di syurga dengan bidadari-bidadari yang mengelilingi, kenalkah dia nanti pada Mak Tam ini? Layakkah Mak Tam menemani dia di sana nanti? Doakan Mak Tam ya… tak cukup rasanya khidmat Mak Tam pada dia sepanjang jadi isterinya”. Kali ini, aku yang tak dapat menahan sebak. Semoga ALLAH merahmati Cinta kamu berdua duhai Pak Tam & Mak Tam. Amiin Ya Rabb.

Jenazah Pak Tam telah disolatkan di Masjidilharam dan dikebumikan di dalam Tanah Haram Makkah Al Mukarramah. Mak Tam yang mengiringi jenazahnya dari pusat penyelenggaraan Jenazah Masjid AlMuhajirin Makkah AlMukarramah kini selamat berehat di rumahnya di Penang. Allahummaghfirlahu warhamhu.

By: Towil

Note: Terima kasih kepada Tuan Haji Azhar bin Ahmad @ Salleh atas perkongsian kisah ini kepada penulis.

Friday, March 23, 2012

Kasih Bukan Seribu


_________________________________________________

Walau tak pernah ku lihat wajahmu
Walau kita tak pernah bertemu
Percaya daku pada CintaMu
Yakin kasihmu untuk diriku

Meniti di bibir namamu terpuji
Hina dan nista terhambur dikeji
Dikau tegar mencinta dihati
Meski kami belum kau temui

Ya Rasulallah… Ya Habiballah
Kasihku ini bukan seribu
Untuk dirimu hai kekasihku
Seperti mana Dia mencintaimu
Begitulah aku…
Itulah mahuku…
Dikau kasihku…
Daku ummatmu… Oooohhhh
Ya Rasulallah… Ya Habiballah

Duhai Tuhanku Tuhan Yang Satu
Tiada daya tiada upaya
Mengharap daku pada RahmatMu
Salam cinta untuk dirinya…



Lirik: Towil
Lagu: FAZS

Nota: Salam Cinta buat Rasulullah s.a.w.