Skip to main content

Cerita Kampung Istana


“Ady tak setuju lah dengan cara sesetengah orang tua-tua sini cakap pasal masjid lama tu”. Terpegun sekejap aku dengar Ady cakap macam tu. Bukan apa…  aku memang tak sangka anak muda berusia 20an yang sekali imbas dengan rambut paras bahu, berseluar jeans lusuh, dengan kemeja-T bercapuk cat sebab baru balik kerja tiba-tiba bagi komen pasal masjid di kampungnya. Aku takjub sebab Ady masih nak ambil tahu pasal cerita masjid lama di kampungnya yang kini sudah tidak lagi digunakan kerana sudah ada masjid baru sebelah sekolah agama.

Tambah terkesima aku dengan apa yang Ady tahu berkenaan sejarah masjid lama kampungnya yang dibina pada zaman selepas British keluar dari Tanah Melayu. “Ada orang kampong sini cakap memang eloklah dipindahkan masjid ke tapak baru sebab asal tapak tanah masjid lama tu pun bukan baik sangat. Sebelum dibina masjid, tapak tanah tu ada kedai kopi tentera British. Faham-faham sajalah kalau zaman dulu kedai kopi dan rumah tumpangan orang putih mestilah banyak bergelumang noda” sambung Ady yang makin bersemangat menyambung cerita sejarah Masjid Kampung Istana.


“Ady tak kata orang tua-tua sini salah, cuma bagi Ady apa salahnya kalau tempat tu dulunya tempat maksiat tentera British kita bina masjid atasnya? Kan baik bila tempat maksiat kita dapat tukarkan jadi masjid”. Aku rasa mungkin Ady sekadar sedikit terkilan dengan cakap-cakap orang tua-tua kampungnya yang akhirnya sebulat suara memindahkan tapak masjid ke lokasi lain dengan alasan yang dia tak rasa tepat. Aku rasa jarak tapak lama masjid dengan yang baru sama jaraknya dari rumah Ady, jadi aku tak rasa Ady merungut sebab alasan peribadi.

Lebih 20 tahun dulu aku pun bersekolah di sini. Aku masih ingat waktu Sekolah Agama Kampung Istana dirasmikan oleh Tengku Mahkota Johor yang sekarang sudah menaiki takhta Sultan mewarisi Allahyarham ayahandanya yang mangkat. Masa tu aku kena beratur ramai-ramai dengan budak-budak lain tepi jalan pegang bendera kecil negeri Johor  masa sambut Tengku Mahkota. Masa banyak merubah wajah dan suasana. Generasi kita semakin hari semakin pantas terdedah kepada perubahan budaya meniti arus pemodenan.

Sebagai anak jati sesebuah tempat, kita yang lahir, membesar dan masih tinggal di tanahair ini pastinya dapat merasakan betapa Negara ini terus membangun. Nostalgia yang tersimpan kemas di minda melewati fasa pembangunan dan pembaharuan suasana sekeliling kita dari semasa ke semasa, seakan mudah terusik bila kematangan mula tiba. Aku dengar cerita Ady pasal masjid Kampung Istana sampai bila aku balik semula ke ibukota, aku terfikir apa semua tempat dalam Malaysia macam tu juga ke agaknya?

Dulu masa kecik, aku tengok cerita Star Trek pelakonnya berkomunikasi guna alat macam talipon bimbit. “Fuuuhhhhh… bestnyea kalau ada alat macam tu kan” cetus hati aku sambil tengok TV hitam putih. Hari ini, budak sekolah rendah pun dah pakai Blackberry. Itulah mudahnya kita nak faham betapa dunia kita semakin berbeza dari sebelumnya. Adakah dunia semakin dewasa atau semakin tua? Kalau makin tua maknanya dah dekat nak habis lah baki usia dunia?

Masa aku bersekolah di Kampung Istana, Raja-raja kita belum dibogelkan dari selimut imunitinya. Hari ini dari berita-berita yang berterbangan berleluasa bunyinya macam ramai rakyat yang nak mengadu pada raja bila telingkah kuasa pemerintahan politikus Negara dikatakan makin menjolok mata. “Power corrupts. Absolute power corrupts absolutely” kata-kata Allahyarham Prof. Dr Gailan Ramiz yang bermaksud, “Kuasa disalahguna. Kuasa penuh disalahguna sepenuhnya”, terngiang-ngiang berselang-seli cerita Ady pasal Kampung Istana.

“Kampung Istana sekarang dah makin ramai orang luar masuk. Kilang dekat-dekat sini pun makin banyak dan makin besar-besar bang. Kat atas tu dah ada kondominium. Itu yang Ady ingat jadi punca babi hutan mula masuk kampong ni agaknya. Monyet pun makin berani dan makin pandai masuk rumah orang sekarang ni bang”. Habis sudah marah anak muda ini pada kisah Masjid Lama, bersambung pula cerita haiwan hutan Bukit Soga yang juga membangkitkan marahnya.

“Tapi ALHAMDULILLAH la bang, Ady cakap terang jer… Ady memang tak ambik port pasal politik. Bagi Ady senang je, tak kesah lah siapa pun jadi wakil rakyat, Ady Cuma nak tau orang tu Islam je… bangsa tak de hal, tak penting sangat pun. Ini politik punya pasal kita sama-sama Melayu asyik nak bergaaaaaduh je… tak payah lahhh kalau asyik nak bergaduh je sesama kita. Tinggalkan je… “ bila Ady cakap macam ni aku terpikir pasal belia Malaysia yang layak mengundi ada berjuta-juta tak daftar pilihanraya. Memang betul lah… ramai orang muda yang dah muak dengan politik Malaysia.

“Ady kat Kampung Istana ni pun dah tak berapa kenal orang sangat bang. Kalau orang asal sini boleh kenal lagi lah, Pak Imam, Ketua Kampung… haaa tu semua Ady masih kenal. Tapi kalau tanya siapa ketua pemuda sini atau soalan yang sejenis dengannya, mintak mahap, mintak ampon… Ady memang malas nak kenal”. Kebetulan pagi tadinya perdana menteri dan B1N1nya datang mengotakan janji di Bandar Batu Pahat. Ady tak pergi tengok pm ke tadi pagi kat dataran? Saja suka-suka aku tanya Ady.

“Dia datang ke bang? Ady ada dengar orang cakap dia nak datang Bandar, Ady ingat ini mesti tak pasal-pasal jadi punca jalan jem kat Bandar ni… tak de nya Ady nak redah jem ramai-ramai orang. Baik duduk rumah, ngecat” sengih Ady diikuti derai ketawa aku yang masih kagum dengan pemikiran anak muda di Kampung Istana. Masih berkesedaran rupanya rocker sorang ni. Terasa ada bahagian jiwa Islamnya yang tetap teguh pilih agama mengatasi dunia dan seisinya… ALHAMDULILLAH…  

Istana-istana bapak-bapak menteri Malaysia secara amnya boleh disimpulkan lebih besar dari rumah orang Kampung Istana. Barangkali paling sikit nisbahnya 4 buah rumah orang Kampung Istana bersamaan sebuah istana pak menteri kita. Itu pun setakat perbandingan saiz tanah lot rumah sahaja. Berapa nilai bangunan dan barangan dalaman rumah tak payahlah kita cerita. Sampaikan yang terbaru khabar bertiup kencang perihal pak menteri Malaysia boleh bagi RM1.5 juta untuk membina istana bersama kekasih gelapnya. Ehh… tak de lah mahal sangat kalau nak banding dengan cincin bertuah 24 juta pound sterling.

Alhamdulillah… Segala Puji Bagi ALLAH. Aku bersyukur jadi anak kampung. Aku bukan orang Kampung Istana. Aku orang ‘Beroleh. Batu 3 Jalan Kluang”. Aku juga bersyukur kerana ALLAH masih memelihara keamanan di kampung kami walaupun macam-macam benda dah terjadi. Suasana sentosa dan damai yang kita kecapi adalah hasil pemahaman yang kita capai sepanjang hidup bersama dalam sebuah Negara merdeka. Siapa sahaja yang memerintah Negara, terpulanglah pada kita akhirnya untuk bersama-sama memelihara keharmonian dan persaudaraan.

Aku budak Beroleh, Batu Pahat, Johor Darul Takzim, Malaysia, yang mahu hidup bersaudara dalam agama Tuhan sekalian alam semesta. ALLAHU AKBAR.

By: Towil See Sharp Minor 

Comments

Popular posts from this blog

Siapa AHZAB?

Qunut Nazilah. "Ya Allah kami letakkan kamu di batang leher musuh-musuh kami, Dan kami berlindung Dengan-Mu dari kejahatan mereka, “Ya Allah hancurkan kumpulan mereka, “Ya Allah pecahkan pakatan mereka, “Ya Allah leburkan penderian mereka, “Ya Allah musnahkan langkah mereka, Cengkamkan anjing-anjing-Mu kepada mereka, “Ya Allah Yang Maha Memaksa, “Ya Allah Yang Maha Perkasa, “Ya Allah Yang Maha Membalas, “Ya Allah,“Ya Allah, “Ya Allah, Yang turunkan kitab, Yang gerakkan awan, Yang tewaskan tentera Ahzab, Kalahkan mereka, Kalahkan mereka, Kalahkan mereka Dan menangkanlah ke atas kami." Doa Qunut Nazilah adalah doa yang sama diseru oleh para pembela Palestine, Syria, Iraq, Rohingya, Central Africa, East Turkistan (Uyghur), Chechnya, Ahwaz (Sunni Iran), dll apabila Ummat Islam dizalimi PERANG yang membunuh, memperkosa dan mencabul segala hak asasi manusia. DALIL PENSYARIATAN QUNUT NAZILAH Daripada Anas bin Malik RA: أَنَّ رِعْلاً وَذَكْوَانَ وَعُصَيَّةَ وَبَنِي لَحْي

Kopi Tongkat Ali; Nak Tambah Kuat Lagi?

Abang mau itoo tulur sitengah masak ka? Sudah minum tongkat ali, makan tulur la bang… kasi power kuat punya… Tanggapan. Aku ingatkan mamak yang ambik order tadi memang rekomen telur separuh masak untuk digandingkan dengan kopi tongkat ali 5 dalam 1 sebab boleh tambah tenaga orang jantan. Tapi bila aku fikirkan balik, alahhh… dia meniaga, memanglah suka pelanggan yang macam-macam ordernya. Kopi Tongkat Ali; apa sebenarnya yang dijual? Serbuk kopi segera… dengan KHASIAT memperkuatkan tenaga. Boleh kaya orang yang jual kopi segera ini di Malaysia. Sampai mampu bagi hadiah pertandingan satu juta.