Skip to main content

Aper cer? Lu idop lagi ker der??


Hekk ellehhhh… lopek la luu… ntah aper2 ntah…” Pening jugak aku kadang-kadang dengar anak Melayu bersembang bahasa yang sepatutnya aku paham tapi bila aku dengar aku tak paham… Aku ni berdarah jawa. Walaupun aku tak terer speaking Javanese, tapi buleh la jugak aku paham kalo orang jawa bersembang. Nak kata budak-budak Melayu yang sembang pelik tu bugis atau banjar… I don’t think so sebab dia orang budak area Kajang.

Itu cuma cetusan pertama yang terpancut di benak minda aku yang kontot… muahahahahaha… Opsss sori ter’over’ plak gue… Ok, cetusan kedua. Aku rasa masa jaman aku budak muder dulu pon, orang tua aku sendiri pon mungkin tak berapa paham bahasa aku. Tambah laaa aku budak bee pee… lobey kacap telabik. So, inilah rasanya bila bahasa yang kita tuturkan beralun rentaknya meniti usia. Owwhhhh camtu jer. So takder la salah sangat pun. Cuma berbeza perisa dek kerana pandangan usia yang berbeza.

Masa zaman 60an di Malaysia, Pop Yeah Yeah top… 70an hippies pulak top, diikuti Pop Balada, Rock, Rap, Hip hop, RnB, Soul dan terkini Seoul k-pop. Selera muzik anak muda yang sudah pun masuk usia tua pastinya tak sama dengan budak sekolah yang baru jadi orang muda. Muzik dalam ertikata yang difahami oleh orang kampong macam aku adalah ‘orang menyanyi’. Budaya nak jadi penyanyi di Malaysia ini sangatlah subur tanpa perlu disiram dan dibajai lagi. AF, Mentor, Idol, OIAM, Mania dan bintang kecil sudah lebih dari banyak untuk disebutkan.

Lawak kita juga makin berbeza. Kalau dulu Allahyarham P.Ramlee dengan geng bujang lapok, do re mi dan madu tiganya sudah cukup untuk dinikmati semua. Hari ini, kita boleh tengok cerita lawak di tv, dvd, pc, laptop, henfon, online, streaming dan macam-macam lagi. Itu dalam keadaan panggung wayang pun makin banyak di Malaysia. Internet sahaja sudah begitu luas capaiannya hingga ke seluruh pelusuk dunia. Kalau faham beribu bahasa, boleh tengok klip youtube berjuta-juta. 

FAKTA: Internet + search engine + social networks telah byk membantu memudahkan pencarian maklumat, hiburan, umpatan, kejian, cercaan, cemuhan, fitnah, momokan, penipuan, pengkhianatan, pertelingkahan, serakah, penceraian, perbalahan, saling bertuduhan dan mcm2 lagi.

Soalannya... sebagai seorang yang mendakwa bertuhankan ALLAH dan beriman kepada RASULULLAH, berapa % waktu online internet yg kita dah guna utk SEARCH maksud Hadith atau AlQur'an?

Dah lebih setengah abad Malaysia merdeka. Dah banyak berubah Negara kita ni. Sejarah yang dulu, cerita orang Melayu bersatu walaupun tak cukup berilmu, tapi bekalan iman dah keikhlasan kekal jitu. Yang sebenar hero bangsa Melayu macam Haji AbdulRahman Limbong, Mat Kilau, Tok Kenali dan lain-lain lagi matinya tak berlagu semerdu pemimpin politik di persada kuasa pemerintahan Negara. Itulah pengiktirafan bangsa dan budaya kita. Orang berkuasa lebih mulia dari orang menyeru kepada ALLAH Tuhannya. Apakah itu juga budaya kita?

Memang sudah jadi resam bagi orang yang mahu kekal di atas jalan Tuhan, ujian yang datang tak jemu menjelma. Hatta Rasulullah s.a.w. dan para sahabat yang mewarisi pemerintahan empayar Islam di bawah naungan Khulafa’ Ar-Rasyidin juga diuji dari semasa ke semasa. Benar kata sabda Junjungan Mulia Muhammad s.a.w, “Islam ini agama (yg hadir) bersifat ‘dagang’ atau asing, dan ia akan kembali asing” aw kama qal. Budak-budak sekarang kalau cakap asing dalam bahasa omputeh dia paham lain. ‘ALIEN’ = asing. Owwhhh aliennnnnn… macam ben ten arrr…

Alhamdulillah… Segala puji bagi ALLAH kerana meminjamkan manusia setitis ilmuNya sehingga dengan setitis ilmu itu kita mampu hidup di zaman secanggih hari ini. Sejarah bagi generasi ‘screenager’ hari ini adalah kematian Steve Jobs yang buat iPhone. Matapelajaran Sejarah yang diajar di sekolah juga dah tak sama dengan silibus dulu. Seingat aku, masa aku belajar di sekolah dulu, kisah telingkah Sayyidina Ali dengan Muawiyah bin Abi Suffian diceritakan dalam buku teks “Pengetahuan Agama Islam Tinggi” sehingga berbunyi macam Muawiyah itu jahat.

Bila sambung lagi belajar lepas fom fai, barulah aku dengar versi penceritaan yang menceritakan peranan pihak ketiga berjenama “KHAWARIJ” yang melaga dan mengapikan perbalahan sehingga mencetus peperangan saudara yang pertama dalam sejarah ISLAM. Rupa-rupanya kisah pertelingkahan Sayyidina Ali dengan Muawiyah itu hanyalah perbezaan pendapat yang keduanya berlandaskan hukum AlQur’an. Pendirian masing-masing berkenaan keutamaan perkara yang harus didahulukan menjadi ruang bagi KHAWARIJ mencucuk fitnah nista yang membara.

Khawarij adalah kelompok yang keluar dari kelompok utama ummat yang berjanji taat setia kepada kuasa pemerintahan. Secara mudahnya nak difaham puak khawarij dari zaman Rasulullah s.a.w dan para sahabatnya kini bernaung di bawah panji Syiah. Fahaman Syiah ini sebagaimana yang kita fahami adalah pendusta agama Islam. Mereka mendakwa beragama Islam sedang pada hakikatnya kemunafikan mereka begitu bajingan, kotor, hina, jijik lagi jelek sehingga  berpegangan bahawa darah ummat Islam Ahli Sunnah wal Jamaah HALAL untuk ditumpah. Ini bukan cerita baru2 ni... puak kuffar syiah ni dah ada lama dah... beribu tahun dah pun...


“Ehh… rilek arr derr… lu citer aper ni der?? Tak paham wa dengar lu cakap aper… gwa mane tau menda2 ni, gwa lepak2 je hangout dgn kwn2 kat Pavilion nih”, ujar Pavi Evans Hudson sambil tersengih2. Ini ayat yang aku agak boleh terbit seikhlas hati budak-budak HOT zaman sekarang kalau aku tiba-tiba jer lepak kat Pavi dgn deorg cerita perang saudara pertama dalam sejarah Islam. Kan asing namanya tu..?? Bukan makhluk asing macam BEN 10 ya…

Here’s my point exactly: What sort of CONTENT do we need in our lives? Apakah bentuk PENGISIAN yang kita perlukan dalam kehidupan?

Ukuran bagi jawapan untuk persoalan itu harus mengikut tuan punya badan. Ikut nafsu pengisian perlu memuaskan. Ikut aqal pengisian mesti logical. Ikut IMAN pengisian mesti berTuhan. Jawapan yang pernah disebut oleh Rasul Junjungan Muhammad s.a.w sewaktu lengkapnya ISLAM sesudah turunnya Ayat AlQur’an yang terakhir, di suatu majlis khutbah haji di padang Arafah tanggal 9 Zulhijjah tahun ke-10 Hijrah, selepas masuk waktu Zuhur adalah: 
“Daku tinggalkan kepada kamu 2 perkara. Tidak akan sesat kamu selamanya selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya; AlQur’an & Sunnahku” ~ Sadaqa Rasulullah s.a.w.
Melihat kepada trend keghairahan anak-anak muda (serupa bersilih zaman sebenarnya) yang cenderung kepada pelbagai jenis pengisian termasuk muzik khususnya, orang ‘tua’ hari ini mungkin bingung dengar lirik “kosonnnggg kossoooonnnngggg owhhh… segala kata cacian yang telah engkau berikan, membuatku rasa kosonnnggg kossoooonnnngggg owhhh…”. 

Tapi begitulah realitinya. Walaupun kita yang belum tua sangat ni boleh terhibur dengar melodi lagu tu, hakikatnya kita boleh akui memang maksud lirik lagu itu terlalu dungu. Macam orang tak ada pegangan agama. Ni lirik untuk orang Atheist ka? Pakai tudong tutop aurat mmg bagos dek non, tapi nyanyilah yang maksodnya betol... jgn ikut sangat kebodohan manusia. Kita kan ada ALLAH.

Macam yang disebut dalam lumrah orang berdakwah tadi, kata caci maki itu biasa sahaja… malah ada yang mati dibunuh demi mempertahankan aqidah yang terungkap dalam kalimah Syahadah, “LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH”.  Ini bila dibagi kata cacian, terus kosong..? zero? Nil? 0? Dah kalau gitu di mana pegangan kepada ALLAH & RasulNya? Kalau berjuta yang menyanyikannya berulang-ulang (seolah berdoa mintak biar jiwa kosong) agak2 banyak dapat apa orang yang bikin lagu ni? Wallahu a’lam.



By: Towil See Sharp Minor 

Comments

Unknown said…
sebenarnya penulis nih nak cerita pasal apa??
baca apa yg ditulis lagi lah rasa kosonnnggg kossoooonnnngggg owhhh…

Popular posts from this blog

Siapa AHZAB?

Qunut Nazilah. "Ya Allah kami letakkan kamu di batang leher musuh-musuh kami, Dan kami berlindung Dengan-Mu dari kejahatan mereka, “Ya Allah hancurkan kumpulan mereka, “Ya Allah pecahkan pakatan mereka, “Ya Allah leburkan penderian mereka, “Ya Allah musnahkan langkah mereka, Cengkamkan anjing-anjing-Mu kepada mereka, “Ya Allah Yang Maha Memaksa, “Ya Allah Yang Maha Perkasa, “Ya Allah Yang Maha Membalas, “Ya Allah,“Ya Allah, “Ya Allah, Yang turunkan kitab, Yang gerakkan awan, Yang tewaskan tentera Ahzab, Kalahkan mereka, Kalahkan mereka, Kalahkan mereka Dan menangkanlah ke atas kami." Doa Qunut Nazilah adalah doa yang sama diseru oleh para pembela Palestine, Syria, Iraq, Rohingya, Central Africa, East Turkistan (Uyghur), Chechnya, Ahwaz (Sunni Iran), dll apabila Ummat Islam dizalimi PERANG yang membunuh, memperkosa dan mencabul segala hak asasi manusia. DALIL PENSYARIATAN QUNUT NAZILAH Daripada Anas bin Malik RA: أَنَّ رِعْلاً وَذَكْوَانَ وَعُصَيَّةَ وَبَنِي لَحْي

Cerita Kampung Istana

“Ady tak setuju lah dengan cara sesetengah orang tua-tua sini cakap pasal masjid lama tu”. Terpegun sekejap aku dengar Ady cakap macam tu. Bukan apa…  aku memang tak sangka anak muda berusia 20an yang sekali imbas dengan rambut paras bahu, berseluar jeans lusuh, dengan kemeja-T bercapuk cat sebab baru balik kerja tiba-tiba bagi komen pasal masjid di kampungnya. Aku takjub sebab Ady masih nak ambil tahu pasal cerita masjid lama di kampungnya yang kini sudah tidak lagi digunakan kerana sudah ada masjid baru sebelah sekolah agama. Tambah terkesima aku dengan apa yang Ady tahu berkenaan sejarah masjid lama kampungnya yang dibina pada zaman selepas British keluar dari Tanah Melayu. “Ada orang kampong sini cakap memang eloklah dipindahkan masjid ke tapak baru sebab asal tapak tanah masjid lama tu pun bukan baik sangat. Sebelum dibina masjid, tapak tanah tu ada kedai kopi tentera British. Faham-faham sajalah kalau zaman dulu kedai kopi dan rumah tumpangan orang putih mestilah banyak b

Kopi Tongkat Ali; Nak Tambah Kuat Lagi?

Abang mau itoo tulur sitengah masak ka? Sudah minum tongkat ali, makan tulur la bang… kasi power kuat punya… Tanggapan. Aku ingatkan mamak yang ambik order tadi memang rekomen telur separuh masak untuk digandingkan dengan kopi tongkat ali 5 dalam 1 sebab boleh tambah tenaga orang jantan. Tapi bila aku fikirkan balik, alahhh… dia meniaga, memanglah suka pelanggan yang macam-macam ordernya. Kopi Tongkat Ali; apa sebenarnya yang dijual? Serbuk kopi segera… dengan KHASIAT memperkuatkan tenaga. Boleh kaya orang yang jual kopi segera ini di Malaysia. Sampai mampu bagi hadiah pertandingan satu juta.