Skip to main content

Cemburunya Aku Matinya Begitu (2)


Lewat asar, kira-kira jam 5:30ptg member aku telefon ajak turun mengeteh di warung mamak berhampiran studio. Aku layankan saja permintaan sahabat ini tanpa banyak soal sebab aku sendiri pun dah naik tepu melayan kerja yang masih berselirat di pejabat. Assalamualaikum… Apa cerita bos? Tegur sahabat yang barangkali ternampak mata aku yang macam beruang panda sebab dah beberapa hari tak cukup tidur. Tak ada apa cerita sangat… cerita penat ada laaa, jawabku berseloroh. Teh O panas satu macha. Sama. Member menyampuk pantas nak mudahkan order minum.

Cuti hujung minggu baru-baru ni kan aku balik ke Penang dengan famili. Ada cerita yang aku rasa engkau minat nak dengar. Azhar, member sekampung aku yang sama-sama merantau ke ibukota memulakan cerita. Bagi aku ‘hint’ ringkasan cerita tu boleh tak? Kalau aku rasa tak best, tak payahlah kau cerita… hahahaha. Saja aku ‘menganjing’ bak kata orang muda2 sini.  Hmmmm… Azhar berfikir sejenak untuk ringkaskan ceritanya dalam satu ayat. OK,
 “Lelaki Melayu meninggal dunia selepas memberi salam solat sunat tawaf dalam Hijir Ismail ketika masih dalam Ihram umrah”
 Haaaa… amacam? Nak dengar??

Cerita ini baru berlaku dalam cuti sekolah baru-baru ni. Aku balik ke Penang hujung minggu baru ini sebab ziarah keluarga makcik sebelah Kak Eda kau tu. Mak Tam namanya. Cerita lelaki Melayu yang meninggal dalam Hijir Ismail itu suami Mak Tam. Pak Tam namanya. Seriously, aku dengar cerita ni dari Mak Tam sendiri dan SUBHANALLAH bila aku hayati betul-betul, sememangnya kematian yang indah adalah suatu nikmat besar yang ALLAH anugerahkan kepada hamba-hambaNya secara terpilih.

Mula-mula sampai rumah Mak Tam yang baru pulang menunaikan ibadah Umrah aku bertanyakan khabar Mak Tam yang kebetulan baru menjadi balu dengan kematian suaminya Pak Tam di sana. Mak Tam apa khabar? Alhamdulillah. Terdiam sebentar di situ. Aku kelu nak terus bertanya melihat keadaan Mak Tam yang tiba-tiba sebak nak teruskan jawapan. Aku biarkan sebentar Mak Tam melayani hiba yang datang bertandang. Berat mata memandang… ALLAH lebih tahu.

“Mak Tam mintak mahap ya Azhar, Eda… sebak pulak tiba-tiba bila tengok hangpa dua mai sini. Terngiang-ngiang suara Pak Tam pujuk mak si Eda dulu masa hangpa dua dulu nak menikah…” Senyum Mak Tam memandang kami berdua. Linangan airmata yang sudah berhenti memberanikan aku untuk menyambut seloroh Mak Tam. “Dah banyak tahun tu Mak Tam… Kami memang tak ternah lupa jasa Pak Tam sampai bila-bila. Dah lebih 20 tahun kan Mak Tam…

Hari tu masa saya diberitahu pasal arwah Pak Tam, khabarnya dia meninggal dalam Masjidil Haram? Betul ka Mak Tam? Aku dah tak boleh tahan nak tahu cerita sebenar perihal kematian Pak Tam. “Ya. Memang pun. Dia meninggal selepas solat sunat tawaf dalam Hijir Ismail masa buat umrah yang kedua” ujar Mak Tam. Maknanya dia masih dalam ihram Umrah ka Mak Tam? Soalku lagi. “Ya”. Jawab Mak Tam pendek. “Masa Mak Tam bagitau pasai arwah tu sebenaqnya dah lepas 3 hari Pak Tam tak balik hotel semenjak keluar ke Tan’eem untuk bermiqat”.

Mula-mula sehari Pak Tam tak balik tu Mak Tam tak kalut apa pun, sebab memang masa Pak Tam nak pi Tan’eem masa tu dia habaq kata dia rasa nak pi sorang. Saja nak berseorangan katanya.  Bila masuk hari kedua tu Mak Tam habaq kat Ostad mutawwif kami. Dia kata takpa, tunggu je lahhh… Kot arini dia balik. Masuk hari ketiga tu, pagi-pagi lagi Mak Tam dah tak buleh dok sengap dah. Mak Tam mintak tulung kat pakej untuk cari Pak Tam. Ikut lah lagu mana pun, Mak Tam nak cari Pak Tam jugak…

Petang lepas Zuhur, wakil pakej ajak Mak Tam pergi ke hospital yang biasa mengurus jenazah jemaah untuk bertanya di sana, kalau-kalau Pak Tam dibawa ke hospital lantaran penyakit buah pinggangnya. Mengenangkan sebulan sebelum Umrah ini pun Pak Tam masuk hospital Gleneagles Penang sampai tak sedarkan diri, Mak Tam rasa mungkin jugak Pak Tam jatuh sakit lagi di sini. Masa tu Mak Tam ada jugak rasa geram kat Pak Tam kalau kata dia memang jatuh sakit sorang-sorang masuk hospital kat Mekah sebab masa dia nak pi miqat kat Tan’eem lagi Mak Tam habaq suruh pi dengan kawan.

Oh ya, sebelum terlupa… aku belum bagitau Pak Tam ni kerja apa kan? Azhar tiba-tiba bertanya aku yang ralit membayangkan betapa sempurnanya… mati dalam ihram selepas solat sunat tawaf di dalam Hijir Ismail… ALLAHU AKBAR… Hijir Ismail itu dikira sebagai sebahagian dari Kaabah. Sesiapa yang solat di dalamnya adalah umpama solat di dalam Kaabah. Justeru mati di situ adalah mati di dalam Kaabah, Rumah ALLAH. Subhanallah… 

Pak Tam ni kerjanya pegawai kerajaan bahagian akaun. Mak Tam pulak CC / Ketua Kerani pejabat. Pak Tam asalnya orang Pahang. Ok terlanjur aku cerita pasal Pak Tam biar aku terangkan sikit lagi, orang tua ni biasa saja orangnya. Yalah, nak nampak luarbiasa macam mana kan? Sepanjang bertugas kerjanya cuma itu, pergi pagi balik petang. Pak Tam juga bukan orang yang terkenal alim atau berilmu agama. Orangnya bila bercakap memang lembut. Aku sendiri kalau berbual dengan arwah Pak Tam boleh jadi segan dengan perawakan dan senyuman dia yang sentiasa tenang. Tak hairan bagi aku bila Mak Tam cakap yang sepanjang dia bersuamikan Pak Tam, tak pernah walau sekali Pak Tam meninggikan suara memarahinya.

Sesampai di hospital, Mak Tam tak tahu lagu mana nak tanya kat orang Arab tu. Mujurlah wakil pakej umrah ikut sekali. Nak jadi cerita agaknya… Mula-mula Mak Tam bawak keluaq passport Pak Tam untuk tunjuk kat kaunter pendaftaran hospital, orang Arab yang di kaunter memberitahu tiada pesakit di dalam wad hospital itu dengan nama sedemikian. Kemudian, seorang pekerja tukang sapu hospital warga Bangladesh yang dari awal berada di situ bertanyakan passport Pak Tam untuk melihat gambarnya.

Apabila disuakan gambar arwah Pak Tam, langsung lelaki warga Bangladesh itu mengatakan yang dia ingat wajah Pak Tam. Katanya dalam bahasa isyarat bercampur Arab, Inggeris & Urdu, “hua namaz fi Hijir Ismail, salam n khalas, no more” yang bermaksud dia solat di dalam Hijir Ismail, member salam dan habis. Tak ada lagi. Dari gaya bahasa isyaratnya dapat difahami yang lelaki Bangladesh ini boleh ingat rupa arwah Pak Tam kerana orang yang masih dalam ihram tidak ditutup wajah mereka dan dibiarkan terbuka kerana berihram melarang dari menutup muka.

Mak Tam ikut lagi Ostad pakej tu ke pusat pengurusan jenazah untuk cam mayat Pak Tam. Sampai kat tempat tu, ada sorang pompuan Indon yang tengah tunggu jenazah suami dia. Mak Tam sempat berbual. Menurut wanita Indonesia yang suaminya juga meninggal dunia, dia turut ditanya oleh pihak Pengurusan Jenazah AlMuhajirin Makkah kalau ada jemaah Indonesia lain yang kehilangan suami sewaktu umrah kerana masih kedapatan jenazah seorang lelaki berketurunan Melayu yang tidak dapat dipastikan identitinya. 

“Saya dibilang ada seorang lelaki Melayu yang nggak punya kartu pengenalannya. Katanya lelaki ini meninggal dunia sejurus memberi salam solat sunat tawaf dua rekaat di dalam Hijir Ismail. Maaf ya bu… saya nggak pasti sama ada lelaki itu suami ibu kerna saya langsung nggak lihat wajahnya. Barangkali itu orang lain… bukan suami ibu. Yok bu, saya pamit permisi dulu kerna masih punya urusan lain untuk jenazah suami saya. Assalamualaikum”. Wanita Indonesia separuh umur itu lantas berlalu menaiki van jenazah yang ada jenazah suaminya. 

Bila Ostad pakej tu datang balik panggil Mak Tam sambil memberitahu jenazah Pak Tam perlukan pengesahan waris untuk diselenggarakan, barulah Mak Tam betul-betul percaya yang Allahyarham Pak Tam memang meninggal dunia dalam ihram di Hijir Ismail. Oleh kerana Mak Tam ikut arwahnya umrah kali ini dengan tak ada waris lain yang boleh mengesahkan jenazah Pak Tam, terpaksalah Mak Tam turun naik balai polis di sana untuk sahkan mahram. Cuma susah sikit sebab Mak Tam ni perempuan, lepas tu tak faham cakap Arab. Yang lainnya semua mudah.

“Aku luangkan masa hari itu tanya Mak Tam macam-macam sebab nak tau juga apa keistimewaan Allahyarham Pak Tam sampai di dijemput mengadap Ilahi begitu sekali” ujar Azhar kepadaku dengan mata bercahaya menandakan dia memang bersungguh nak cerita. “Pak Tam itu seingat Mak Tam orangnya sabar dan IKHLAS” ujar Mak Tam. “Ikhlas yang macam mana tu Mak Tam, boleh cerita sikit tak?”, Azhar yang bersemangat nak tau melayangkan soalan.

“IKHLAS arwah Pak Tam tu mudah dalam banyak perkara seharian yang kecil-kecil. Contohnya kami pi kerja naik kereta sekali kan. Bila dekat simpang tu, Pak Tam memang jadi perangai dia suka bagi orang lain dok lintas dulu. Kita tau la baguih lagu tu, tapi kita pun tengah kalut nak pi kerja jugak kan. Mak Tam selalu tegur Arwah bila dia dok senyum bagi orang lain jalan.  Tapi itu lah Pak Tam kamu. Pernah dia jawab, “takpa… kita nak kalut apa. Kan ALLAH dah siap susun trafik jem ni untuk kita semua. Dah kita dok dalam taqdir Tuhan tu, apa salahnya kita senangkan orang lain yang sama-sama dengan kita?”

“Hangpa ingat dak pasai apa Mak Tam dengan arwah Pak Tam kamu pindah ke rumah to nek ini semula?” Mak Tam bertanya soalan pada Eda isteri aku… ujar Azhar. “Pasal arwah tok nek sakit kat sini dulu kan Mak Tam nak jaga?” Jawab Eda. “Kenapa Mak Tam tanya kami soalan tu?” Azhar menduga Mak Tam. “Sebelum arwah Pak Tam sakit teruk sampai masuk hospital Gleneagles, masa tu dia dah nak pencen, berbulan-bulan lamanya hari-hari dia balik lambat dari pejabat. Mula-mula Mak Tam tak kisah, tapi bila dok lagu tuuuu memanjang, Mak Tam Tanya pasai apa lagu tu?

Mula-mula Mak Tam tanya dia tak jawab. Bila dia jatuh sakit, baru Mak Tam tau dia pi mana tiap-tiap hari selama berbulan-bulan. Adalah sedara yang cerita kat Mak Tam. Rupanya arwah Pak Tam kamu tu tiap-tiap hari melawat kubur Tok Nek. Lepas dia sedar dan pulih dari sakit, Mak Tam Tanya dia, kenapa abang tak bagitau abang pi kubur mak saya tiap-tiap hari? Dia cakap, “kubur mak saya jauh di Pahang sana. Mak awak kan kira mak saya juga kan”.

Petang tu aku dah nak balik, Mak Tam sempat ingatkan kami sekeluarga agar mendoakannya… “Entahlahhhh… Bila Mak Tam fikirkan, Arwah Pak Tam pergi dengan cara yang baik sampai macam tu sekali Mak Tam jadi seriau. Mak Tam takut kalau-kalau Mak Tam tak dapat lagi nak jumpa Pak Tam kamu. Iyalahh, kalau ditaqdirkan Pak Tam di syurga dengan bidadari-bidadari yang mengelilingi, kenalkah dia nanti pada Mak Tam ini? Layakkah Mak Tam menemani dia di sana nanti? Doakan Mak Tam ya… tak cukup rasanya khidmat Mak Tam pada dia sepanjang jadi isterinya”. Kali ini, aku yang tak dapat menahan sebak. Semoga ALLAH merahmati Cinta kamu berdua duhai Pak Tam & Mak Tam. Amiin Ya Rabb.

Jenazah Pak Tam telah disolatkan di Masjidilharam dan dikebumikan di dalam Tanah Haram Makkah Al Mukarramah. Mak Tam yang mengiringi jenazahnya dari pusat penyelenggaraan Jenazah Masjid AlMuhajirin Makkah AlMukarramah kini selamat berehat di rumahnya di Penang. Allahummaghfirlahu warhamhu.

By: Towil

Note: Terima kasih kepada Tuan Haji Azhar bin Ahmad @ Salleh atas perkongsian kisah ini kepada penulis.

Comments

Popular posts from this blog

Siapa AHZAB?

Qunut Nazilah. "Ya Allah kami letakkan kamu di batang leher musuh-musuh kami, Dan kami berlindung Dengan-Mu dari kejahatan mereka, “Ya Allah hancurkan kumpulan mereka, “Ya Allah pecahkan pakatan mereka, “Ya Allah leburkan penderian mereka, “Ya Allah musnahkan langkah mereka, Cengkamkan anjing-anjing-Mu kepada mereka, “Ya Allah Yang Maha Memaksa, “Ya Allah Yang Maha Perkasa, “Ya Allah Yang Maha Membalas, “Ya Allah,“Ya Allah, “Ya Allah, Yang turunkan kitab, Yang gerakkan awan, Yang tewaskan tentera Ahzab, Kalahkan mereka, Kalahkan mereka, Kalahkan mereka Dan menangkanlah ke atas kami." Doa Qunut Nazilah adalah doa yang sama diseru oleh para pembela Palestine, Syria, Iraq, Rohingya, Central Africa, East Turkistan (Uyghur), Chechnya, Ahwaz (Sunni Iran), dll apabila Ummat Islam dizalimi PERANG yang membunuh, memperkosa dan mencabul segala hak asasi manusia. DALIL PENSYARIATAN QUNUT NAZILAH Daripada Anas bin Malik RA: Ø£َÙ†َّ رِعْلاً ÙˆَØ°َÙƒْÙˆَانَ ÙˆَعُصَÙŠَّØ©َ ÙˆَبَÙ†ِÙŠ Ù„َØ­ْÙŠ

Cerita Kampung Istana

“Ady tak setuju lah dengan cara sesetengah orang tua-tua sini cakap pasal masjid lama tu”. Terpegun sekejap aku dengar Ady cakap macam tu. Bukan apa…  aku memang tak sangka anak muda berusia 20an yang sekali imbas dengan rambut paras bahu, berseluar jeans lusuh, dengan kemeja-T bercapuk cat sebab baru balik kerja tiba-tiba bagi komen pasal masjid di kampungnya. Aku takjub sebab Ady masih nak ambil tahu pasal cerita masjid lama di kampungnya yang kini sudah tidak lagi digunakan kerana sudah ada masjid baru sebelah sekolah agama. Tambah terkesima aku dengan apa yang Ady tahu berkenaan sejarah masjid lama kampungnya yang dibina pada zaman selepas British keluar dari Tanah Melayu. “Ada orang kampong sini cakap memang eloklah dipindahkan masjid ke tapak baru sebab asal tapak tanah masjid lama tu pun bukan baik sangat. Sebelum dibina masjid, tapak tanah tu ada kedai kopi tentera British. Faham-faham sajalah kalau zaman dulu kedai kopi dan rumah tumpangan orang putih mestilah banyak b

Kopi Tongkat Ali; Nak Tambah Kuat Lagi?

Abang mau itoo tulur sitengah masak ka? Sudah minum tongkat ali, makan tulur la bang… kasi power kuat punya… Tanggapan. Aku ingatkan mamak yang ambik order tadi memang rekomen telur separuh masak untuk digandingkan dengan kopi tongkat ali 5 dalam 1 sebab boleh tambah tenaga orang jantan. Tapi bila aku fikirkan balik, alahhh… dia meniaga, memanglah suka pelanggan yang macam-macam ordernya. Kopi Tongkat Ali; apa sebenarnya yang dijual? Serbuk kopi segera… dengan KHASIAT memperkuatkan tenaga. Boleh kaya orang yang jual kopi segera ini di Malaysia. Sampai mampu bagi hadiah pertandingan satu juta.