Ramai ummat Islam faham dan sedar maksud Khilafah Islamiyah
menurut sejarah & Sirah Nabawiyah. Nukilan-nukilan kisah kehebatan sebuah
empayar yang dibina berteraskan dua kalimah shahadah; “La ilaha illallah, Muhammadur Rasulullah” sememangnya mengagumkan. Tiada
Tuhan Selain ALLAH, Muhammad Pesuruh ALLAH. Sungguh benar dua kalimah ini
pernah dihayati sepenuhnya sepanjang pemerintahan Khalifah-khalifah Yang
Bijaksana (Khulafa’ ArRashidin). TERBUKTI. Sistem Khilafah Islamiyah ini adalah
sangat berkesan.
Sebermula dari proses pemilihan, Khalifah (Pemerintah)
dipilih oleh sebuah majlis pemuafakatan (syura) yang dianggotai negarawan
terpilih dan dicalonkan atas dasar keluasan ilmu pengetahuan dan ketaatan serta
keimanan yang kuat kepada Tuhan. Apabila sampai ajal seseorang Khalifah, majlis
pemuafakatan ini dibentuk semula dan digunapakai untuk memilih Khalifah yang baru.
Tiada pewarisan kuasa. Kalau yang terpilih itu punya hubungan saudara dengan
Khalifah sebelumnya juga tak mengapa sebab syura yang memilihnya.
Di bahagian pentadbiran, hukum AlQuran dan Sunnah Rasul
Pilihan menjadi teras pemerintahan. Sejarah merekodkan Kerajaan Khilafah
Islamiyah benar-benar berjaya mencapai keseimbangan sosial dan ekonomi. Empayar
Islam adalah sebuah empayar yang paling pantas, terbesar dibentuk dan paling lama
bertahan mengikut sejarah peradaban dunia. Termaktub juga dalam sejarah Negara berkhalifah
pernah mencatat “Miskin Sifar” sehingga wang zakat tidak dituntut oleh rakyat.
Mana Negara demokrasi yang “Zero Poverty” hari ini?
Melihat dari aspirasi perspektif yang menganggap politik negara-negara maju atau 'barat' lebih 'matang', secara amnya apa yang boleh disimpulkan bakal atau ingin dicapai oleh sesebuah sistem demokrasi adalah KEBEBASAN beramalan & bergayahidup pilihan. Proses ini lazimnya tersangga pertembungan fikrah bi-polar yang kritis. Acuan Moral & Etika adalah perjuangan demokrasi, tidak terkhusus kepada ADAB & AKHLAQ. Apakah memang sengaja demokrasi manusia dicipta agar wujud kelompok yang sentiasa bertentangan fikrahnya? Jika 'YA', kenapa ya? Apakah atau SIAPAkah yang untung bila ummat terus saling berprasangka dalam fitnah yang jelas memusnah?
Melihat dari aspirasi perspektif yang menganggap politik negara-negara maju atau 'barat' lebih 'matang', secara amnya apa yang boleh disimpulkan bakal atau ingin dicapai oleh sesebuah sistem demokrasi adalah KEBEBASAN beramalan & bergayahidup pilihan. Proses ini lazimnya tersangga pertembungan fikrah bi-polar yang kritis. Acuan Moral & Etika adalah perjuangan demokrasi, tidak terkhusus kepada ADAB & AKHLAQ. Apakah memang sengaja demokrasi manusia dicipta agar wujud kelompok yang sentiasa bertentangan fikrahnya? Jika 'YA', kenapa ya? Apakah atau SIAPAkah yang untung bila ummat terus saling berprasangka dalam fitnah yang jelas memusnah?
Hari ini, jika kita amati dan selidiki, negara manakah dalam dunia ini yang mempunyai kadar jenayah yang rendah? Sistem atau SUMBER apakah yang dipakai? Harus dikira 'Variance' pengistilahan
jenayah itu sendiri contohnya; Zina, Arak & Judi. Sistem perundangan yang
anggap itu semua BUKAN jenayah tak layak mendabik dada Negara mereka rendah
jenayah. Apa yang makin jelas, semakin hari, semakin licik para penjenayah merangka, melaksana
dan meloloskan diri dari sistem hukuman ciptaan manusia. Ada yang BELI. Ada
yang TIPU. Ada juga yang guna KUASA.
Kita kena tengok ummat dalam pandangan yang lebih meluas, paling tidak secara serantau, sejagat
dan antarabangsa. Memang benar sehingga ke hari ini, Negara-negara miskin,
bergolak dengan perang, mundur dan terkebelakang dari aspek pembangunan memang
banyak dikalangan Negara berpenduduk Muslim. Bukan mahu semudahnya menuding
jari menyalahkan manipulasi pihak tetentu yang menyapu hasil kekayaan Negara tersebut,
tapi begitulah resamnya.
Di peringkat yang lain, organisasi Islam yang tertubuh
merentasi sempadan kenegaraan seperti OIC, WAMY, World Muslim League dsb. sudah
dah ada tapi kesan mereka terhadap fikrah ummat masih ditahap kabur tak berapa nampak.
Kebanyakan perwakilan yang berdiri atas semangat kenegaraan masing-masing di
dalam organisasi ini tertakluk dan terbatas kepada sempadan minda nasionalis
yang membataskan tindakan malah pertuturan. Budaya menegak kebenaran
berpendekatan KUASA tidak dapat diamalkan sebagaimana tuntutan.
Di kebanyakan Negara, fikrah demokrasi memonopoli pandangan
umum. Promosi terkait keadilan, kesaksamaan dan kebaikan demokrasi terus
menerus dicanang sebagai “PILIHAN TERBAIK” sedang hakikatnya negara-negara demokrasi
ini jauh dari kesempurnaan dan keseimbangan sosio-ekonomi. Sikap dan nilai prejudis
antara polar bangsa mahupun partisan kepartian terus disuburkan. Hampir kesemua Negara demokrasi
mengaplikasi sistem kapitalis yang terus-terusan mengagungkan kecapaian
material berbanding kekuatan spiritual.
Menyorot kembali jalan yang dilalui dan dirintis oleh sistem
Khilafah Islamiyah, jelas kepada kita ianya bukan sesuatu yang mudah dan datang
bergolek. Pengorbanan demi pengorbanan meliputi harta kekayaan, komitmen masa dengan
kesungguhan malahan risiko nyawa berterbangan telahpun dipertaruhkan sepanjang
memperjuangkan kebenaran, keadilan dan kejayaan sistem ini. Segalanya bermula
dengan faktor hidayah ALLAH yang menyuluh jiwa pejuang-pejuangNya dengan
keIMANan dan kePERCAYAan kepada kebaikan. Ini FAKTA.
Fikrah dan pemikiran terhadap Khilafah Islamiyah seharusnya
dimeriah dan diimarahkan. Tidak cukup ia hanya menjadi ajaran matapelajaran di
sekolah. Aspirasi IMAN yang kuat mahukan keredhaan ALLAH pernah dan sudah
terbukti cukup KUKUH untuk merangka pemikiran para Khalifah yang mewarisi
pemerintahan ummat dari Rasulullah s.a.w. Resam sifat makhluk adalah tiada pencapaian
jika tiada permulaan. Asas kepercayaan kepada kehidupan yang berlandas Taqdir
serta Kemahuan (Iradat) Tuhan WAJIB dimanifestasikan secara matang dan berhemah.
Kematangan membantu kita mencapai sasaran secara objektif. Keterbatasan
bermula di minda; mahu percaya atau tidak adalah pilihan hati setiap individu. Tiada
upaya manusia lain memaksa hati sanubari seseorang membuat pilihan sehingga ke tahap
itu. Keutuhan IMAN dan kepercayaan kepada sistem Khilafah perlu bermula dengan
keinginan dan kepercayaan masing-masing. Di mana ada kemahuan barulah di situ
terdapatnya jalan.
Nilai persaudaraan yang pernah dicontohkan oleh masyarakat
Muhajirin yang berhijrah dari Makkah Almukarramah dengan saudara Ansar penduduk
Madinah Almunawwarah adalah salah satu asas tertubuhnya Negara Islam berperlembagaan
bertulis yang PERTAMA di Dunia (ini juga FAKTA). Pendidikan sahsiah oleh
Rasulullah s.a.w sepanjang usahanya menubuh kerajaan Islam Madinah adalah
contoh terbaik bagaimana manusia berlainan bangsa ternyata BERJAYA disatukan. (Nota:
Madinah @ Yathrib ketika itu juga didiami kaum Yahudi).
Memang benar realiti pada hari ini tidak menyebelahi sistem Khilafah
untuk ditegar dan ditegakkan. Realiti juga seolah menyatakan PILIHAN manusia secara
amnya tidak atau masih belum kembali berpihak secara jelas untuk kembali
mencuba sistem ini yang telah dikabur dan dikubur oleh musuh-musuhnya. Tambah
merumitkan untuk menjustifikasi kehebatan sistem ini apabila di saat akhir sebelum
tumbangnya empayar Islam, sejarahnya turut dicemari kisah-kisah korupsi,
opressi dan penyelewangan individu yang memegang tampuk kekuasaan.
Sempadan kenegaraan hari ini yang didasarkan kepada
nasionalisme semakin meminggirkan semangat persaudaraan dan ukhuwwah Islamiyah.
Cuba soalan mudah ini… Dari jutaan ummat Islam yang menunaikan umrah dan haji
saban tahun, berapa ramai yang pulang ke Negara masing-masing dengan kawan baru
dari Negara lain yang terus berhubungan? Kalau dijalankan kajian sekalipun,
jawapannya masih menunjukkan betapa ummat kita pada hari ini TIDAK CUKUP cakna
nak kenal dan memupuk rasa bersaudara dengan saudara seagama.
Justeru, bagaimana kita memandang KHILAFAH ISLAMIYAH?
Realistikkah untuk dikembali dan digemilangkan? Jawapan kolektif kepada
persoalan ini bakal menunjukkan kepada kita adakah benar kita ini bersungguh
mahu, skeptik tak tentu atau terpinga tak tahu? Tak kenal maka tak cinta. Kenal
agama bukan sekadar tahu, ambil tahu atau faham permukaannya sahaja. Kenal itu
mesti tahu isi kandungan dan hikmah di sebaliknya. Barulah dikira kita kenal
agama.
Sebenarnya sistem Khilafah Islamiyah ini PASTI BOLEH ditegakkan
di muka bumi ini SEKALI LAGI… sekiranya majoriti ummat bersungguh memilih dan
mahukannya disertai dengan DOA, USAHA, IKHTIAR & TAWAKAL (ringkasnya
D.U.I.T). Selagi ummat terus leka melayan perpecahan dan perbalahan bersandar
kepada isu, krisis dan natijah selain dari kerana ALLAH dan RasulNya, selagi
itulah keinginan mengangkat sistem Khilafah berdepan masalah. Kita kena bijak
tahu apa yang perlu. Bukan sekadar mengikut emosi yang melulu.
Bagi yang benar-benar percaya dan beriman dengan Kalam
TuhanNya dan anjuran RasulNya, anda layak bercita-cita mahukan Khilafah
Islamiyah. Bagi yang berimpian merasa bagaimana keadaannya keadilan dan
keberkesanan sistem ini, anda layak tambahkan usaha selain hanya memasang
impian sahaja. Bagi yang sekadar faham alangkah bagusnya kalau hari ini ada sistem pemerintahan
bukan demokrasi yang lebih baik, sila tambahkan maklumat dan
pengetahuan anda agar tidak hanya berkhayal dalam utopia.
Bagi
yang sudah mula memperkatakannya, harap-harapnya janganlah sekadar bijak
beromongan kosong tanpa makna macam burung kakaktua. Islam bermula dengan wahyu
pertama yang menuntut kita MEMBACA. Malas dan tak peduli itu pasti bukan
jalannya. Bertindaklah sebijaknya. Beramallah sebagaimana tuntutanNya. Wallahu a'lam.
“Maka katakanlah, beramallah kamu nescaya Allah dan RasulNya serta orang-orang beriman akan melihat amalanmu itu. Dan kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakanNya kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.”
(Surah
at-Taubah: 105)
By: Towil SeeSharpMinor
Comments
Post a Comment